Recensie: Victor Dixen – Phobos3 (LET OP SPOILERS DEEL 1&2)

Eindelijk was het dan zover. Op 14 november 2017 kwam dan het langverwachte derde deel van Phobos uit. Na de cliffhanger van deel 2 wilde ik direct verder lezen, maar dat kon natuurlijk niet. Ik heb het boek nu eindelijk gelezen en WOW.

Phobos3 gaat verder op het moment waar Phobos2 eindigt. Een maand nog maar. Een maand tot het Genesis kanaal uit de lucht gaat. Toch? Dat denken de pioniers tenminste wel. Na het verraad van Marcus zou dat ook logisch zijn. Maar zoals alles op Mars, is niets wat het lijkt…… Welke lijken zullen er nog meer uit de kast komen? Misschien wel letterlijk? Je weet het niet. De pioniers doen hun uiterste best om de leugen waarin ze verstrikt zijn geraakt in stand te houden om Serena McBee tevreden te houden. Zal hen dit lukken? En zal het Andrew en Harmony lukken om niet opgepakt te worden en de pioniers te redden?

Bij het openslaan van Phobos3 zit je meteen weer helemaal in het verhaal. Het boek begint namelijk precies waar het vorige deel eindigde. Als je enkele maanden niet meer in het verhaal hebt gezeten, kan dat soms lastig zijn. Echter wordt het verhaal op zo’n manier hervat dat het niet storend is.

Phobos3 zit boordevol onverwachte wendingen. Wat gebeurt er met Marcus? Dat moet een proces uitwijzen. Het team zet in dit deel dus ook een rechtssysteem op op Mars. Ondertussen gebeurt er op aarde ook heel veel. Zo zijn Andrew en Harmony nog steeds op de vlucht en is Serena nog steeds een waar kreng. Zoals we van Phobos gewend zijn, wordt het verhaal afwisselend verteld vanuit het perspectief van Mars en vanuit het perspectief van de belangrijke personages op aarde. Dit is wederom niet storend. Sterker nog, dit zorgt juist voor meerdere cliffhangers. Je wilt zo graag weten wat er verder nou gaat gebeuren dat je wel door móét lezen.

Halverwege het boek wordt er een sprong in de tijd gemaakt. Een jaar later staan de zaken er heel anders voor, zowel op aarde als op Mars. Er gebeuren nog meer schokkende dingen op Mars en Serena is nog krengeriger en enger dan ooit tevoren. Ook zijn de teamleden niet allemaal wie we dachten dat ze waren en staan de politieke verhoudingen in de wereld op scherp. Vanaf dat moment groeide mijn nervositeit tijdens het lezen en werd stoppen echt een opgave. Tsjonge, wat zit dit boek vol verrassingen! Gelukkig werden er grote sprongen in de tijd gemaakt. Hierdoor leek het alsof de ontwikkelingen elkaar niet in een hoog tempo opvolgden en dit zorgde ervoor dat het allemaal behapbaar bleef.

Hoe dichter ik bij het einde kwam, hoe nerveuzer ik werd. Mijn god, wat had ik een buikpijn! Het werd echt allemaal steeds spannender. Ik kan me echt niet herinneren wanneer ik dit voor het laatst heb gehad, dat ik met buikpijn een boek uitlas. Bij Phobos3 is dit dus gebeurd. Aan het eind geloof ik dat ik zelfs heb gegild. Ik hoop echt dat Uitgeverij Q Phobos4 ook gaat vertalen, want deze cliffhanger is echt weer niet te doen.

In het Frans zijn er nog twee boeken in deze serie. Natuurlijk Phobos4, waar ik heel benieuwd naar ben. In dit deel zullen we ook de nieuwe pioniers leren kennen. Uiteraard ben ik heel benieuwd hoe het afloopt met de pioniers van seizoen 1. Daarnaast is er nog een boekje met de achtergrondverhalen van de pioniers. Dit boekje heet Phobos Origines. Ook hiervan is het nog onzeker of dit vertaald gaat worden. Het zou mij logisch lijken als dit wel zou gebeuren, want in Phobos3 wordt hiernaar verwezen.

Ik heb echt heel erg uitgekeken naar de verschijning van Phobos3. Dit boek zit vol razend spannende ontwikkelingen. De grote tijdssprongen maken deze ontwikkelingen echter behapbaar. Ik kon op een gegeven moment niet meer stoppen met lezen. Tevens kreeg ik zelfs buikpijn, zo nerveus was ik. Als je dit voor elkaar krijgt bij een lezer, doe je als auteur toch iets goed. De cliffhanger is wederom niet te doen. Om die reden hoop ik echt heel erg dat Uitgeverij Q Phobos4 ook gaat vertalen. Mijn God, ik wil echt weten hoe dit allemaal verder gaat! Je zult het denk ik al kunnen raden, maar Phobos3 krijgt van mij vijf sterren.

Lees hier mijn recensie van Phobos1.
Lees hier mijn recensie van Phobos2.

Eén gedachte over “Recensie: Victor Dixen – Phobos3 (LET OP SPOILERS DEEL 1&2)”

1. Fijne en enthousiaste recensie heb je geschreven. Ik heb pasgeleden Phobos² uitgelezen en de cliffhanger was niet te doen, haha. Ik wil zo snel mogelijk beginnen in Phobos³ want ik ben zo nieuwsgierig.