Recensie: Sarah J. Maas – Hof Van Ijs En Sterren

Eindelijk was het dan zover, we hebben er een jaar op moeten wachten. Maar nu is Hof Van Ijs En Sterren eindelijk daar. Ik hoor je al denken, ‘maar hij ligt niet in de boekhandel?’. En ja, dat klopt. Hij is in het Engels uit. Voor de Nederlandse versie staan nu twee data: 30 mei en 16 mei. Welke juist is weet ik niet zo zeker, maar volgens mij 16 mei. Daar kon ik dus echt niet meer op wachten, vandaar dat ik dinsdag alle andere boeken negeerde en meteen deze vooruit begon te luisteren op Storytel. Deze recensie is spoilervrij, maar het voelde als thuiskomen. Lees verder

Recensie: Sarah J. Maas – Hof van Mist en Woede

Deze recensie bevat spoilers van Hof van Doorns en Rozen. Als je dit boek nog niet hebt gelezen, sla deze blogpost dan over.

In september begon ik met het lezen van de Hof van Doorns en Rozen serie van Sarah J. Maas. Over deel 1 schreef ik deze recensie. Nu, een maand later, is het tijd voor deel 2. Vond ik deze net zo goed?

Nadat Feyre de vloek van Amarantha heeft verbroken en met Tamlin is teruggekeerd naar het Lentehof, voelt ze zich slecht. Gebroken. Kapot. Desondanks houdt ze nog steeds van Tamlin. Ook de afspraak met Rhysand houdt stand, maar daar wil Feyre liever niet aan denken. Totdat ze Tamlin op een dag doorziet. Dan is ze erg blij met de afspraak. Samen met Rhys en zijn vrienden smeedt ze een plan om de koning van Hybern uit te schakelen en een oorlog te voorkomen. Helaas moeten daar offers voor gebracht worden. Ondertussen leert Feyre haar krachten te gebruiken. Welke krachten heeft ze geërfd toen ze na het verbreken van Amarantha’s vloek is gemaakt? En dan verschijnt Tamlin opeens ten tonele…… Lukt het Feyre, Rhys, Cassian, Azriel, Amren en Mor om een confrontatie te overleven als deze er komt? En kiest Feyre voor Tamlin, of ontwikkelt ze gevoelens voor Rhys?

Hof van Mist en Woede is een stuk minder sprookjesachtig dan het begin van Hof van Doorns en Rozen. Sterker nog, je zit bij hoofdstuk 1 al meteen weer in het verhaal. Misschien helpt het feit dat ik direct verder heb gelezen nadat ik deel 1 uit had daar ook bij. Maar toch zit je meteen weer in het reilen en zeilen van het Lentehof. Ik beschouw dit als een groot pluspunt. Moet je bij sommige series echt weer helemaal in het verhaal komen en bedenken wat er ook alweer is gebeurd, hoeft dat hier niet.
Aan het einde van mijn recensie van Hof van Doorns en Rozen schreef ik dat ik niet zo goed wist wat ik met mijn gevoelens jegens Tamlin en Rhys aan moest. Ik kan je vertellen, nu weet ik dat wel. Ik vond Tamlin zich direct al vreemd gedragen. Dit paste helemaal bij de twijfels die ik aan het eind van het vorige boek al begon te hebben. Echter was ik ook nog geen fan van Rhys, Hij gedroeg zich nog steeds afstandelijk tegenover Feyre, maar andersom was dat ook zo. Toch veranderde dat later in het boek. Iets met passie enzo. Hierdoor bevatte Hof van Mist en Woede meer expliciete scenes dan Hof van Doorns en Rozen. Toch was het niet te veel dat het storend werd. Het hoorde bij het verhaal. Mocht je hier minder goed tegen kunnen, houd er dan wel rekening mee. Maar toch was het niet het meest belangrijke onderdeel van het verhaal.
Vergeleken met Hof van Doorns en Rozen bevatte Hof van Mist en Woede meer actie. Ondanks de passie was de actie dominerend en bleef er toch een soort spanning sluimeren die ik tot het eind vasthield. Lukt het Feyre en Rhys om hetgeen te doen wat gedaan moet worden? Dat blijft tot op de laatste hoofdstukken echt spannend. Het enige wat mij opviel is dat er in de laatste hoofdstukken van het eBook veel typefouten zitten. Dit is jammer, maar nam bij mij het leesplezier niet weg.

Hof van Mist en Woede is een waardig vervolg op Hof van Doorns en Rozen. Ik heb het gevoel dat het echt epische nog moet komen, maar de spanning wordt al flink opgebouwd. Ik houd daarvan. De seksscenes zijn meer aanwezig, maar ik ervaar dit niet als storend. Ik vind dit een bijzaak, maar passen wel precies in het verhaal. Ondanks de vele typefouten in de laatste hoofdstukken van het eBook heb ik tot het eind in spanning zitten lezen. Hof van Mist en Woede krijgt, net als Hof van doorns en Rozen, vijf sterren.

Mijn recensie van Hof van Vleugels en Verwoesting verschijnt op 10 november.
Wie is jouw meest favoriete personage uit Hof van Mist en woede? En wie je minst favoriete?

Recensie: Sarah J. Maas – Hof Van Doorns En Rozen

© Foto: Chicklit.nl

Wat is nou echt zo’n serie die echt iedereen gelezen lijkt te hebben? Juist, de Hof Van Doorns En Rozen serie van Sarah J. Maas. Bijna heel boekenland praatte er over en met niets dan lof. Nu is de tijd dan eindelijk daar dat ik ook een mening kan vormen over de serie. Nouja, over het eerste deel. Vorige week ben ik begonnen in dit boek en in mijn blog over de Nationale Unplugged dag schreef ik dat ik niet begreep waarom ik nu pas in deze serie was begonnen. En dat doe ik nog steeds niet.

Feyre en haar familie zijn straatarm. Om aan eten te komen, gaat Feyre op jacht in het bos vlakbij haar huis. Op een dag ziet ze een wolf die een hert wil aanvallen. Feyre besluit de wolf en het hert beide te doden en de vacht van de wolf te verkopen. Deze actie komt haar echter duur te staan. Op een avond krijgt haar familie bezoek van een reusachtig beest, een elfide. Deze elfide stelt Feyre voor de keuze: nu ter plekke sterven of met hem mee gaan? Feyre kiest voor het laatste. Tamlin, de elfide, biedt haar onderdak. Na een tijdje ontstaat er een ontluikende liefde tussen hem en Feyre. Maar kan deze liefde stand houden of niet? Kiezen ze voor het leven of voor de liefde?

Voordat ik in Hof Van Doorns En Rozen was begonnen, had ik eigenlijk geen idee wat ik kon verwachten. Toen ik begon met lezen was mijn eerste gedachte dat het en typische dystopian was. Een arm meisje die de boel moest zien te redden. Het begin was erg sprookjesachtig. Gelukkig niet te erg of zoetsappig. Dat sprookjesachtige zette eigenlijk nog een tijdje door, zo tot halverwege het boek. Dit veranderde toen Rhysand ten tonele verscheen en het verhaal een hele andere wending kreeg. Een duistere wending.
Toen Rhysand werd geïntroduceerd vond ik het een eersteklas klootzak. Ik was helemaal Team Tamlin. Hij was zo lief en beschermend tegenover Feyre. Zou hij dat wel blijven? Misschien. Misschien ook niet. In de loop van het verhaal begon ik me wel steeds meer dingen af te vragen wat Tamlin betreft. Ik kan hier niet vertellen wat, anders geef ik hele belangrijke delen van het boek weg en dat is nou niet de bedoeling.
Hoe dichter ik bij het einde van het boek kwam, hoe meer ik werd meegezogen in het verhaal. De gebeurtenissen waren echt zenuwslopend en soms hoopte ik voor Feyre dat het snel afgelopen zou zijn. Ik weet echter nog steeds niet wat ik met Rhys aan moet. Moet ik hem nou leuk vinden of intens haten? En Tamlin? Ik weet het nu allemaal echt even niet meer. Het einde zorgde bij mij voor best wel wat verwarring. Op naar Hof Van Mist En Woede dus om deze verwarring hopelijk weg te nemen. Begrijp me niet verkeerd, het einde van Hof Van Doorns En Rozen is zo klaar als een klontje, maar mijn gevoelens jegens Rhys en Tamlin liggen met elkaar overhoop.

Mijn verwachtingen van Hof Van Doorns En Rozen lagen stiekem best wel een beetje hoog door alle lovende recensies die ik heb gelezen. In het begin was ik bang voor weer een typische dystopie, maar dat veranderde halverwege. Ik werd op een gegeven moment echt meegezogen in het verhaal en wegleggen was een opgave. Het thema girlpower komt in het eerste deel van de serie al mooi naar voren en ik heb me laten vertellen dat dat nog meer naar voren gaat komen. En geen driehoeksverhouding, HALLeLUJAH! Tenminste, in dit boek niet. Laten we hopen dat dat ook niet gaat gebeuren. Ik waardeer Hof Van Doorns En Rozen met een dikke vijf sterren. Op naar deel twee!
Was jij tijdens het lezen van Hof Van Doorns En Rozen team Tamlin of team Rhys?

Noot

Ik ga de serie meteen doorlezen. Echter zijn dit best dikke boeken en wil ik niet alle recensies achter elkaar online zetten. Ik plan dus minimaal een maand tussen de recensies van de hele serie. In oktober komt mijn recensie van Hof Van Mist En Woede online en in november die van Hof Van Vleugels En Verwoesting. Ik weet niet of ik snel nog iets anders kan recenseren, gezien ik daarnaast nog in een andere serie bezig ben. Voor die serie ga ik dezelfde planning gebruiken en lees niet supersnel helaas. De recensie van het eerste deel van die serie komt binnenkort online.