(NL) Recensie: Elle Kennedy – De Deal (Off-Campus #1)

In de zomer van 2018 kwam het boek De Deal van Elle Kennedy vaak voorbij op social media. In eerste instantie sprak het boek mij niet aan. In die tijd had ik De Royals van Erin Watt – waar Elle Kennedy deel van uitmaakt – ook nog niet gelezen. Inmiddels wel en ik besloot Elle’s solo boek eens te proberen.

Keep Reading »
Recensie: Victor Dixen – Phobos3 (LET OP SPOILERS DEEL 1&2)

Eindelijk was het dan zover. Op 14 november 2017 kwam dan het langverwachte derde deel van Phobos uit. Na de cliffhanger van deel 2 wilde ik direct verder lezen, maar dat kon natuurlijk niet. Ik heb het boek nu eindelijk gelezen en WOW.

Phobos3 gaat verder op het moment waar Phobos2 eindigt. Een maand nog maar. Een maand tot het Genesis kanaal uit de lucht gaat. Toch? Dat denken de pioniers tenminste wel. Na het verraad van Marcus zou dat ook logisch zijn. Maar zoals alles op Mars, is niets wat het lijkt…… Welke lijken zullen er nog meer uit de kast komen? Misschien wel letterlijk? Je weet het niet. De pioniers doen hun uiterste best om de leugen waarin ze verstrikt zijn geraakt in stand te houden om Serena McBee tevreden te houden. Zal hen dit lukken? En zal het Andrew en Harmony lukken om niet opgepakt te worden en de pioniers te redden?

Bij het openslaan van Phobos3 zit je meteen weer helemaal in het verhaal. Het boek begint namelijk precies waar het vorige deel eindigde. Als je enkele maanden niet meer in het verhaal hebt gezeten, kan dat soms lastig zijn. Echter wordt het verhaal op zo’n manier hervat dat het niet storend is.

Phobos3 zit boordevol onverwachte wendingen. Wat gebeurt er met Marcus? Dat moet een proces uitwijzen. Het team zet in dit deel dus ook een rechtssysteem op op Mars. Ondertussen gebeurt er op aarde ook heel veel. Zo zijn Andrew en Harmony nog steeds op de vlucht en is Serena nog steeds een waar kreng. Zoals we van Phobos gewend zijn, wordt het verhaal afwisselend verteld vanuit het perspectief van Mars en vanuit het perspectief van de belangrijke personages op aarde. Dit is wederom niet storend. Sterker nog, dit zorgt juist voor meerdere cliffhangers. Je wilt zo graag weten wat er verder nou gaat gebeuren dat je wel door móét lezen.

Halverwege het boek wordt er een sprong in de tijd gemaakt. Een jaar later staan de zaken er heel anders voor, zowel op aarde als op Mars. Er gebeuren nog meer schokkende dingen op Mars en Serena is nog krengeriger en enger dan ooit tevoren. Ook zijn de teamleden niet allemaal wie we dachten dat ze waren en staan de politieke verhoudingen in de wereld op scherp. Vanaf dat moment groeide mijn nervositeit tijdens het lezen en werd stoppen echt een opgave. Tsjonge, wat zit dit boek vol verrassingen! Gelukkig werden er grote sprongen in de tijd gemaakt. Hierdoor leek het alsof de ontwikkelingen elkaar niet in een hoog tempo opvolgden en dit zorgde ervoor dat het allemaal behapbaar bleef.

Hoe dichter ik bij het einde kwam, hoe nerveuzer ik werd. Mijn god, wat had ik een buikpijn! Het werd echt allemaal steeds spannender. Ik kan me echt niet herinneren wanneer ik dit voor het laatst heb gehad, dat ik met buikpijn een boek uitlas. Bij Phobos3 is dit dus gebeurd. Aan het eind geloof ik dat ik zelfs heb gegild. Ik hoop echt dat Uitgeverij Q Phobos4 ook gaat vertalen, want deze cliffhanger is echt weer niet te doen.

In het Frans zijn er nog twee boeken in deze serie. Natuurlijk Phobos4, waar ik heel benieuwd naar ben. In dit deel zullen we ook de nieuwe pioniers leren kennen. Uiteraard ben ik heel benieuwd hoe het afloopt met de pioniers van seizoen 1. Daarnaast is er nog een boekje met de achtergrondverhalen van de pioniers. Dit boekje heet Phobos Origines. Ook hiervan is het nog onzeker of dit vertaald gaat worden. Het zou mij logisch lijken als dit wel zou gebeuren, want in Phobos3 wordt hiernaar verwezen.

Ik heb echt heel erg uitgekeken naar de verschijning van Phobos3. Dit boek zit vol razend spannende ontwikkelingen. De grote tijdssprongen maken deze ontwikkelingen echter behapbaar. Ik kon op een gegeven moment niet meer stoppen met lezen. Tevens kreeg ik zelfs buikpijn, zo nerveus was ik. Als je dit voor elkaar krijgt bij een lezer, doe je als auteur toch iets goed. De cliffhanger is wederom niet te doen. Om die reden hoop ik echt heel erg dat Uitgeverij Q Phobos4 ook gaat vertalen. Mijn God, ik wil echt weten hoe dit allemaal verder gaat! Je zult het denk ik al kunnen raden, maar Phobos3 krijgt van mij vijf sterren.

Lees hier mijn recensie van Phobos1.
Lees hier mijn recensie van Phobos2.

Recensie: Victor Dixen – Phobos2

Recensie: Victor Dixen – Phobos2

DEZE BLOG IS NIET GESCHIKT ALS JE PHOBOS1 NOG NIET HEBT GELEZEN. ZOU SPOILERS KUNNEN BEVATTEN.

Een aantal weken geleden las ik Phobos1 uit. De cliffhanger aan het einde was gigantisch en om deze reden ben ik meteen begonnen in deel 2. Dit deel begon waar het eerste deel eindigde, dus de spanning zat er al meteen goed in.
Aan het einde van Phobos1 deed Léonor een aantal schokkende ontdekkingen en brak Andrew Fisher in in Villa McBee. Samen met Harmony, de dochter van Serena McBee, stal hij belangrijke e-mails en hackte het Genesiskanaal. Op dat moment hadden de ontdekkingen van Léonor al voor een hele hoop commotie gezorgd en werd de uitzending van het Genesiskanaal stilgelegd. De jongeren stonden voor de keuze: landen op Mars en binnenkort sterven, of terugkeren naar de aarde en onderweg sterven. Phobos2 start direct nadat de keuze van de jongeren is gemaakt. Ze landen op Mars.
In deel 2 spelen zich meer gebeurtenissen kort na elkaar af. Dit zorgt ervoor dat je meerdere malen op het puntje van je stoel zit te lezen, want wat gaat Serena doen? Wat gebeurt er? Met wie trouwt Léonor uiteindelijk en is hij wel wie zij denkt dat hij is? Kunnen Andrew en Harmony de pioniers van Mars redden of lopen ze in de val?
Zoals in Phobos1 al het geval was, wordt het verhaal vanuit meerdere perspectieven verteld. Zo lees je vanuit het perspectief van Léonor, Serena, Andrew, een groot fan van het Genesiskanaal en vanuit het Genesiskanaal zelf. Op deze manier krijg je een goed beeld van de verhaallijn. Dit vind ik heel erg prettig, want puzzelstukjes vallen op deze manier goed op zijn plaats. Daarnaast is de latentie tussen aarde en Mars steeds groter, wat de verschillende perspectieven interessant maakt. Op aarde vinden ontwikkelingen plaats welke op Mars nog niet bekend zijn en vise versa. Ook is het brein van Serena zeer interessant, want door middel van de verschillende perspectieven kom je erachter wat ze werkelijk van plan is. Vanuit het perspectief van Léonor krijg je alleen mee hoe Serena zich voor de kijkers opstelt, wat politiek correct is. Ik vind haar echt schijnheilig en werd ook een beetje boos tijdens het lezen.

Wederom heeft Phobos2 een cliffhanger, hoewel deze al in het één na laatste hoofdstuk zat. Ik hoop dat er snel een derde deel uit komt, want ik ben echt heel benieuwd hoe het verder gaat. Ook dit boek krijgt van mij 4 sterren, maar een ruimere 4 sterren dan Phobos1. Waar Phobos1 een hele tijd wat voortkabbelde (in een ruimteschip gebeurt er nou eenmaal niet zoveel, totdat Léonor gaat graven), kon ik Phobos2 moeilijk weg leggen en zat de spanning er al bij de eerste bladzijde in.

Recensie: Victor Dixen – Phobos1

Recensie: Victor Dixen – Phobos1

Het derde boek ter voorbereiding op YALFest: Phobos. Ik wist niet zogoed wat ik van dit boek kon verwachten, gezien ik veel verschillende verhalen heb gehoord.
Zes meisjes,
Zes jongens,
Zes minuten om elkaar te leren kennen,
De eeuwigheid om van elkaar te houden.
Ze dromen ervan geschiedenis te schrijven…
Zes jongens en zes meisjes bevinden zich in een ruimteschip op weg naar Mars. Overal aan boord hangen camera’s, elke stap die ze zetten wordt gefilmd. De reis is namelijk ook een datingshow, die wereldwijd wordt uitgezonden: project Genesis. Het is de bedoeling dat ze allemaal hun grote liefde vinden, zodat ze op Mars de eerste menselijke kolonie in de ruimte kunnen beginnen.
Zij droomt ervan verliefd te worden…
Léonor is een van de uitverkorenen. Ze is een wees en kan niet wachten haar eenzame leven achter te laten. Als haar droom een nachtmerrie wordt, is er alleen geen weg meer terug.
© Goodreads
Aan het begin van het boek snapte ik het commentaar van mede bloggers direct. Het tempo in het boek lag erg laag en ik werd niet echt in het verhaal getrokken. Ik irriteerde me mateloos aan Fangfang. Ze is enorm betweterig en daar houd ik niet van. Naarmate ik verder kwam in het boek, klopte het commentaar van mede bloggers opnieuw, het verhaal werd steeds beter. De laatste honderd bladzijden waren het spannendst van het hele boek. In dit gedeelte kwamen de ontdekkingen van Léonor aan het licht. De cliffhanger aan het einde van het boek nodigde uit om verder te lezen. Om deze reden heb ik Phobos2 meteen aangeschaft en ik kan nu al vertellen dat dit boek een stuk  spannender is dan het eerste deel. Voor wie heeft Léonor gekozen? Ik heb nog steeds geen idee. Phobos2 zal dat moeten uitwijzen.