(NL) Recensie: Tahereh Mafi – Een Bijna Eindeloze Afstand

We kennen Tahereh Mafi allemaal van haar Vrees Me serie waarin we Juliette leren kennen. Juliette haar aanraking is dodelijk en dat maakt haar zo gevaarlijk. Toen ik hoorde dat Tahereh Mafi een ander type boek ging schrijven was ik een beetje voorzichtig. Ik heb namelijk een haat-liefdeverhouding met de boeken van deze auteur. Haar Vrees Me serie vind ik echt heel erg leuk, maar haar sprookjes liggen mij totaal niet. Hoe vond ik het om Een Bijna Eindeloze Afstand te lezen?

Lees verder

(NL) Recensie: Sara Holland – Evermore

Vorig jaar kwam het enorm goede boek Everless van Sara Holland uit. Ik was, net als vele anderen, erg enthousiast en bekroonde het boek dan ook met vijf sterren. Vol spanning en enthousiasme keek ik dan ook uit naar het vervolg, Evermore. Omdat ik minder boeken wilde kopen – wat niet echt gelukt is maar dat zien jullie donderdag – besloot ik dit boek in het Engels te luisteren toen het uit kwam. De Nederlandse versie verscheen op 23 januari en voor deze recensie gebruik ik ook de boek informatie van deze versie. De Engelse versie van dit boek had de meest random release datum ooit: 31 december 2018. Ja inderdaad, op oudjaarsdag. Werd mijn enthousiasme rijkelijk beloond of juist heel erg getemperd? Ik ga jullie het antwoord op deze vraag in een bullet point recensie geven.

Lees verder

(NL) Recensie: Kristen Ciccarelli – Iskari. De Gevangen Koningin

Vorig jaar verscheen het eerste deel van de nieuwe fantasy serie Iskari. De Laatste Namsara van Kristen Ciccarelli. Onlangs verscheen het tweede deel, De Gevangen Koningin. Een aantal weken geleden is bekend gemaakt dat Kristen Ciccarelli aanwezig is op YALFest 2019! Heel tof en des te meer reden voor mij om dit boek nog sneller te lezen dan ik al van plan was. Vandaag kunnen jullie mijn recensie van dit boek lezen en het boek daarna meteen op al je verlanglijstjes zetten. Lees verder

Recensie: Carlie van Tongeren – Heerestraat & Rozenlaan

Toen Blossom Books dit boek aankondigde, was ik meteen nieuwsgierig. Dit is namelijk het eerste van oorsprong Nederlandse fictieboek dat door deze uitgeverij wordt uitgegeven. Ik ben een groot fan van de boeken van Blossom Books en dan voornamelijk van hun fantasy boeken. Ik was dus benieuwd wat Heerestraat & Rozenlaan mij zou brengen. De recensies van mede bloggers beloofden in ieder geval al veel goeds. Lees verder

Recensie: Tahereh Mafi – Heel Me #Touching Juliette #4)

Eindelijk was het zover, ik kreeg Heel Me in handen en ben het bijna direct gaan lezen. Ik zat namelijk al best lang op dit boek te wachten en was zo ongelooflijk benieuwd. Zeker omdat ik begin deze maand het boek op mijn blog weggaf. En die cliffhanger in Vertrouw Me niet te vergeten. Dat was zo’n open einde dat ik meteen verder wilde lezen. Wat vond ik van dit langverwachte vervolg? Lees verder

Mega recensie: Tahereh Mafi – Vrees Me, Verwoest Me, Breek Me, Versplinter Me, Vertrouw Me

Een serie waar ik al heel lang erg nieuwsgierig naar was, is de Touching Juliette trilogie van Tahereh Mafi. Huh, een trilogie? Maar in de titel heb je het toch over vijf boeken? Ja, dat klopt. Een trilogie met twee extra tussenboekjes. Maar goed, ik bleef het aanschaffen en lezen van deze serie maar voor me uit schuiven. In december 2017 was daar de ebook boxset en deze kocht ik direct. Eind januari kondigde Blossom Books een readalong aan van deze serie welke liep van 1 februari t/m 11 maart, dus het was gedaan met uitstellen. Eind januari las ik <i>Vrees Me</i>, maar ik heb gewacht met het schrijven van een recensie zodat ik de hele serie meteen in één keer kan reviewen gezien ik meedeed met de readalong. Raad ik deze serie aan? JA! Maar let dus op: SPOILERS! Want deze zijn onvermijdelijk.

Aanpak

Normaal zou ik nu beginnen met de boekgegevens. Gezien ik vijf boeken ga bespreken, zal ik deze even achterwege laten. Ik zal van elk boek een korte samenvatting geven en een korte impressie. Aan het eind vertel ik jullie wat mijn algemene indruk van deze serie is en geef ik een totaal eindoordeel. Verrassing, alle losse boeken hebben hetzelfde eindoordeel gekregen. Goed, tijd om te beginnen.

Vrees Me

Juliette is gevaarlijk. Levensgevaarlijk. Haar aanraking is dodelijk. Ze is verstoten door de maatschappij en zit in eenzame opsluiting in een inrichting. Maar dan krijgt ze op een dag gezelschap in de vorm van Adam Kent, één van de soldaten van het Herstel. Weet zij ook niet, daar komt ze pas achter als Warner ten tonele verschijnt en Juliette meeneemt naar de legerbasis. Juliette denkt dat Warner haar als zijn wapen wil gebruiken en zet alles op alles om samen met Adam te ontsnappen. Maar loopt dit wel goed af?

Ik moet eerlijk toegeven dat ik in het begin echt geen idee had waar ik aan was begonnen en of ik er wel goed aan had gedaan. Vrees Me leest vlot weg, maar ik vond het nog een beetje matig. Dit veranderde echter nadat Juliette en Adam proberen te ontsnappen. Vanaf daar gaat alles heel snel en kon ik niet meer stoppen met lezen. In het begin werden woorden heel vaak herhaalt, zelfs vlak achter elkaar. Later kwam ik erachter waarom dat was gedaan, want gedurende het verhaal werd dit minder. Juliette is in vrees Me een heel onzeker en bang meisje en dat is begrijpelijk gezien haar verleden. Zal ze zich in de vervolgdelen ontwikkelen?

Verwoest Me

Dit tussenboekje is het beste te lezen tussen Vrees Me en Breek Me. Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Warner nadat Juliette hem heeft neergeschoten. Hij is vastbesloten haar te vinden, zeker nu zijn vader hem in zijn nek hijgt. Zal het hem lukken?

Ik vond het heel erg waardevol om Verwoest Me te lezen. Ik vond Warner echt een hork in Vrees Me, maar in deze novella leer je zijn kant van het verhaal kennen. Je leert zelfs een andere kant van hém kennen. Het is deel 1,5 in de serie en zo moet je hem dus ook lezen. Daar kom je in Breek Me wel achter. Je kunt Breek Me ook zonder deze informatie lezen, maar met de informatie uit Verwoest Me vallen meer puzzelstukjes op zijn plaats.

Breek Me

Kenji, Adam en Juliette zijn opgenomen in de gemeenschap van Omega Point en trainen keihard om een oorlog tegen warner te kunnen ontketenen en winnen. Maar dan worden vier van hun mensen ontvoerd en moet alles op alles gezet worden om hen te redden. Dat gaat echter niet zonder gevaar. Uiteindelijk is een veldslag onvermijdelijk. Zal het lukken om Anderson, de opperbevelhebber en vader van Warner die in Warner zijn nek hijgt, uit te schakelen?

Ik had wat moeite met Breek Me. Ik weet niet precies hoe dat komt, maar dit boek kabbelt wat voort. Zeker tot de allesbeslissende veldslag. Gelukkig krijgt Kenji in dit boek een grotere rol en daar ben ik blij om. Hij is energiek en verfrissend. More Kenji please? Ja echt wel en hoe. Daar kom je achter als je Vertrouw Me leest. In Breek Me wordt ook een begin gemaakt met een reeks ontwikkelingen waar je mond van openvalt. Eerlijk gezegd heeft het boek deze ontwikkelingen keihard nodig, want het tempo ligt een stuk lager dan in Vrees Me. Het boek leest nog steeds vlot, maar het verhaal ontwikkelt zich langzamer.

Versplinter Me

Versplinter Me is essentieel om direct na Breek Me te lezen. Deze novella wordt verteld vanuit Adam en loopt gelijk aan de laatste hoofdstukken van Breek Me. Je ziet dus de veldslag vanuit Adam en je komt ergens achter waar je in Breek Me niet achter komt, maar wat wel de sleutel is tot Vertrouw Me.

Naar mijn idee kun je Vertrouw Me niet lezen zonder Versplinter Me gelezen te hebben. Deze novella is dunner dan Verwoest Me, maar bevat essentiële informatie waardoor je direct verder wilt in Vertrouw Me.

Vertrouw Me

Het slot van de Touching Juliette trilogie. Na de vernietiging van Omega Point doen de overlevenden er alles aan om terug te vechten. Ze krijgen hulp vanuit onverwachte hoek. Juliette moet Adam vertellen dat ze klaar met hem is, maar hoe zal hij dit nieuws opnemen? En hoe zal de band tussen Juliette en Warner zich ontwikkelen? En de grote vraag is natuurlijk, kan Anderson worden uitgeschakeld?

Ik vond dit deel eigenlijk wel de leukste. In vergelijking met Vrees Me heeft Juliette een enorme ontwikkeling doorgemaakt: van bang vogeltje tot leider. En mijn smeekbeden zijn ruimschoots verhoord, want meer Kenji. Ik ging echt stuk om de scenes tussen hem en Juliette. Verder wilde ik Adam echt een klap op zijn bek geven, want hij gedraagt zich echt als een eersteklas eikel. Ik kom wat grof uit de hoek, daar ben ik me van bewust. Maar ik werd echt zó boos op hem tijdens het lezen, wow. Ik heb dit boek in een recordtempo uit gelezen. Onthulling na onthulling volgde en iedere keer werd ik nog verbaasder. Hoe krijgt Tahereh Mafi dat toch voor elkaar. En nee, deze serie is nog niet klaar. Gelukkig maar!

Ik vond de Touching Juliette trilogie echt leuk om te lezen. Het enige wat ik mis, is een stukje world building. Hoe ziet de wereld eruit? Wat is er allemaal aan voorafgegaan? Je krijgt wel wat informatie, maar niet veel. Dit vond ik dus jammer, want een world building kan een boek maken of breken. Ondanks dat is deze serie top. De ontwikkeling van Juliette is super mooi om te zien en Kenji is echt het leukste personage. Ik ben helemaal klaar voor Heel Me, want ik ben benieuwd hoe het nu verder gaat. En ik hoop weer op heel veel Juliette+Kenji scenes. Ik geef alle boeken 4 sterren, wat de eindwaardering van deze serie dus ook op 4 sterren brengt.

Hey psssssssssst, wist je dat al deze boeken herdrukt worden in hardcover en dat deze boxset eind maart verschijnt?

Recensie: Benjamin Alire Sáenz – De Onverklaarbare Logica Van Mijn Leven

In de zomer van 2017 las ik, net als vele anderen, Aristoteles & Dante Ontdekken De Geheimen Van Het Universum van Benjamin Alire Sáenz. Dat boek behoort tot een van mijn favorieten van vorig jaar. Toendertijd had hij net een nieuw boek uit en afgelopen week was dit boek dan ook eindelijk in het Nederlands verkrijgbaar. Je begrijpt vast en zeker dat deze na aankondiging linea recta naar mijn TBR vloog en hoge prioriteit kreeg.

Titel: De Onverklaarbare Logica Van Mijn Leven
Vertaald van: The Inexplicable Logic Of My Life
Auteur: Benjamin Alire Sáenz
Uitgeverij: Blossom Books
ISBN: 9789463491112
Aantal pagina’s: 436

Het is de eerste dag van Salvador’s laatste jaar op de middelbare school. Hij merkt dat hij aan het veranderen is, maar hij weet niet goed hoe het komt. Wat gebeurt er toch allemaal? En nog belangrijker, wat wil hij in het leven? Met behulp van zijn vader (adoptievader, homo), zijn beste vriendin Sam (sarcastisch), Fito (gebroken gezin, homo) en zijn Mima (zo mogelijk een van de belangrijkste personen in Sal’s leven) probeert hij erachter te komen wie hij is en wat de logica van zijn leven is. Zal hem dit lukken voor hij eindexamen doet?

De Onverklaarbare Logica Van Mijn Leven heeft dezelfde fijne schrijfstijl als Ari & Dante. Benjamin Alire Sáenz heeft een unieke poëtische schrijfstijl welke helemaal niet poëtisch aanvoelt. Gelukkig maar, want poëzie ligt mij niet echt. De hoofdstukken zijn kort en krachtig. Door deze elementen vlieg je door het boek heen.
Het verhaal is eigentijds, met appjes, social media en dergelijke moderne dingen die we niet zagen in Ari & Dante. Ik was bang dat het verhaal minder cute zou zijn als Ari & Dante – want hallo cuteness overload – maar daar ben ik later van teruggekomen. Hoe dan? Ja, dat kan ik jullie niet vertellen. Ook in dit boek speelt familie een belangrijke rol. Misschien zelfs nog wel en belangrijkere rol dan in Ari & Dante. Je kunt beide boeken niet echt met elkaar vergelijken, maar sommige thema’s keren in beide boeken terug. Ja, daar kan ik weer niet te veel over zeggen.
De Onverklaarbare Logica Van Mijn Leven is weer eens zo’n boek waar niet veel over te vertellen valt. Geen epische actie scenes of bizarre plot twists. Het is lief, klein, mooi. Zo’n boek heb je af en toe gewoon even nodig. Punt uit. Nee, geen minpunten. Alweer niet.

De Onverklaarbare Logica Van Mijn Leven is een boek waar je doorheen vliegt. Dit komt door de fijne, poëtische schrijfstijl van Benjamin Alire Sáenz. Toch voelt deze stijl niet poëtisch aan. De hoofdstukken zijn kort maar krachtig. Familie speelt een belangrijke rol in dit lieve, kleine, mooie verhaal waar eigenlijk weinig over te vertellen valt. Zo’n boek heb je af en toe gewoon even nodig. Vijf sterren dus!

Recensie: Sara Holland – Everless

Eindelijk was ie er dan, het boek waar ik al best lang op zat te wachten. Everless. Ik heb dit boek ook weggegeven op mijn blog en deze week heb ik hem zelf ook gelezen. En het was het wachten meer dan waard.

Titel: Everless
Vertaald van: Everless
Auteur: Sara Holland
Uitgeverij: Blossom Books
ISBN: 9789463491341
Aantal pagina’s: 304

In het koninkrijk Sempera draait alles om tijd. Tijd is geld. Met tijd betaal je. Hoe armer je bent, hoe minder tijd je hebt. De familie Gerling heeft de meeste tijd in Sempera, samen met de koningin natuurlijk. Niemand haat de familie Gerling zo erg als Jules Ember. De vader van Jules heeft niet veel tijd meer, dus besluit Jules terug te gaan naar de Everless Estate, waar zij en haar vader na een vreselijke gebeurtenis van verbannen zijn. Maar was dit een verstandig besluit? Lukt het Jules om genoeg geld te verdienen om haar vader te redden? En welke geheimen komen daar allemaal aan het licht?

Mijn verwachtingen voor Everless waren hoog. Torenhoog. Dit komt door de hele hype die om dit boek heen hangt. En natuurlijk ook door andere recensies. Everless leest als een trein, dat is een ding dat zeker is. Het verhaal is in het begin ook niet zo ingewikkeld.

Naarmate het verhaal vordert, komen er een hoop plot twists in voor. Plot twists die ik stiekem al een beetje voelde aankomen, maar toch niet had verwacht. Dit houdt het verhaal spannend. Everless wegleggen was best wel een dingetje. Het allerergst waren de laatste paar bladzijden. Ik had het boek bijna uit, maar moest toch echt de trein uit. Later bleek ik nog slechts twee zinnen en de epiloog te moeten en toen had ik het ook echt uit. Echt een minpuntje hoor, de trein uit moeten als het boek bijna uit is!

Ik noemde het verhaal in het begin nog niet zo ingewikkeld. Echter verandert dit naar het einde. Er gebeurt iets en dat is best een lastig stukje in het verhaal. Uiteindelijk begreep ik de essentie wel gelukkig. Misschien kwam dit ook doordat ik echt heel erg moe was toen ik bij dat gedeelte van het verhaal was beland. Al met al heeft Everless mijn verwachtingen zeker waar gemaakt en ben ik heel erg benieuwd naar het tweede deel! Heb je dan geen minpunten? Nee.

Mijn verwachtingen van Everless waren torenhoog. Het verhaal leest goed door en door de toch onverwachte plot twists bleef het verhaal ook spannend. Het boek wegleggen was toch wel even een dingetje. Ja, Everless is alle tijd waard! Ik ben heel erg benieuwd naar het tweede deel, want dat einde. Wow. Ik waardeer Everless dan ook met 5 sterren.

Hoe zou jij het vinden om in een wereld te leven waarin tijd letterlijk geld is?