Recensie: Murat Isik – Wees Onzichtbaar

Recensie: Murat Isik – Wees Onzichtbaar

Vorig jaar stemde ik voor het eerst op de Hebban Awards. Toen de genomineerden in de categorie “roman” bekend werden gemaakt zag ik Wees Onzichtbaar van Murat Isik er tussen staan. Ik moest echter nog ruim een half jaar wachten voor deze te beluisteren was via Storytel. Keep Reading »

Recensie: Aaltje van Zweden – Om Wie Je Bent

© Foto: Bruna

Vorige week deed ik iets wat je eigenlijk nooit moet doen met een monster TBR: ik zat gewoon doelloos op Storytel door boeken te bladeren. Tijdens dat doelloos bladeren kwam ik al vrij snel Om Wie Je Bent tegen van Aaltje van zweden. Ik had dit boek al wel eens voorbij zien komen in wat nieuwsbrieven, dus er ging een belletje rinkelen. Het leek me ook wel een easy read, precies wat ik nodig had op dat moment. Ik luisterde mijn andere boek eindelijk uit en begon meteen maar in deze.

Aaltje van Zweden, vrouw van dirigent Jaap van Zweden, vertelt in dit boek over hun autistische zoon Benjamin. Omgaan met hem is niet altijd makkelijk, maar Jaap en Aaltje grijpen iedere kans met beide handen aan om Benjamin zo goed mogelijk te helpen en ondersteunen bij zijn ontwikkeling. Tijdens dit proces ontstaat er het idee om een stichting op te richten om andere gezinnen met autistische kinderen te ondersteunen. In dit boek beschrijft Aaltje van Zweden hoe dit tot stand is gekomen en wat de stichting nu doet. De lezer krijgt ook een kijkje in de jeugd van Aaltje, welke zeker niet makkelijk is geweest. Door Benjamin leert ze echter omgaan met de gebeurtenissen uit haar jeugd en zich ervoor open te stellen. Benjamin zorgt dus voor een ommekeer bij Aaltje.

Toen ik begon met het luisteren van Om Wie Je Bent wist ik niet wat ik kon verwachten. Ik vertelde in een recente blogpost dat ik vaak moeite heb met het lezen van biografieën en daar een goede, onderbouwde mening over te vormen. Zo ook nu weer. Zoals ik had verwacht luisterde het boek makkelijk weg, ik had het dan ook binnen twee dagen uit.

Wat ik echt absoluut niet wist of zelfs voor mogelijk had gehouden, was dat autisme eigenlijk al bij de geboorte zichtbaar is. Benjamin zat direct na zijn geboorte al in zijn eigen wereldje en maakte amper contact. Tevens was hij zich niet volledig bewust van zijn omgeving. Nu duidelijke signalen, toen niet. Ik vind het verbazingwekkend dat het toendertijd zo lang duurde voordat hij de daadwerkelijke diagnose autisme kreeg. Tegenwoordig wordt er helaas veel sneller een stempeltje op iemand geplakt. Het zou fijn zijn als er een balans tussen deze twee uitersten zou bestaan, maar dat is helaas niet zo. Wat ik ook heel bijzonder vond is dat Aaltje van Zweden tijdens de zwangerschap al aanvoelde dat er iets niet in orde was. Hoe voel je zoiets? Ik kan me daar echt niets bij voorstellen.

Benjamin blijkt heel ontwapenend te zijn. Door hem leert Aaltje ook met haar eigen verleden om te gaan. Want laten we eerlijk zijn, zo’n jeugd, vol mishandelingen door pa, wens je niemand toe. Doordat Benjamin met verschillende problemen worstelt, komt Aaltje die van haar ook onder ogen. Er wordt gezegd dat mensen met autisme zeer ontwapenend zijn, en in het geval van Benjamin geldt dit zeker.

Om Wie Je Bent vond ik een interessant boek om te lezen, ik leerde veel over autisme en de mogelijkheden die er zijn om kinderen met autisme te stimuleren. Daarnaast is het mooi om te zien hoe ontwapenend Benjamin is. Tevens leest het boek vlot weg. Maar toch geef ik het geen vijf sterren. Ik vond het een mooie read, maar mijn waardering komt niet hoger dan drie sterren. En nee, dat is zeker niet slecht. Het is een nette middenmoot. Helaas roepen maar heel weinig biografieën het vijf sterren gevoel bij mij op.

Heb jij in je omgeving iemand met autisme en denk je dat dit boek je op een of andere manier zou kunnen helpen in de omgang met hem/haar?

Recensie: Simone van der Vlugt – Toen Het Donker Werd

Toen ik mijn scriptie schreef was het de periode van de feestdagen. Ik schreef mijn scriptie op kantoor bij mijn opdrachtgever. Daar vierden we ook Sinterklaas, met alles erop en eran. Lootjes, surprises, gedichten en cadeautjes. Op het lootje dat ik trok stond Toen Het Donker Werd van Simone van der Vlugt. Ik kocht dit boek en las meteen de beschrijving. Door deze beschrijving belandde dit boek op mijn TBR lijstje. Nu, vier maanden later, heb ik het dan eindelijk gelezen.
Wanneer Menno Riebeek erachter komt dat zijn puberzoon gokschulden heeft, besluit hij ze voor hem af te lossen. Hij houdt dit verborgen voor zijn vrouw, Sasha, zonder de gevolgen van dit besluit te kunnen overzien. Sasha voelt haar man en haar zoon van zich vervreemden en begint in haar eenzaamheid een verhouding met restauranteigenaar Oscar. Daar komt echter een abrupt einde aan als ze na een ongeluk haar zicht verliest. Menno vermoedt dat het een aanslag was, maar verzwijgt dit. Om het web van leugens en bedrog te ontrafelen laat Sasha niet merken dat haar zicht langzaam terugkeert. Wie kan ze vertrouwen in haar mistige wereld en wie heeft het op haar voorzien?
©Goodreads
Het begin van het boek vond ik wat traag op gang komen. Dit duurde eigenlijk nog wel een tijdje. De aanslag op Sasha werd halverwege het boek gepleegd, wat ik wel wat laat vond voor dit verhaal. Na deze gebeurtenis volgden de schokkende gebeurtenissen en ontdekkingen elkaar snel op. Het einde zag ik echt niet aan komen. Ik had niet verwacht dat deze persoon achter alle wrede gebeurtenissen zit.
Waar ik zelf als visueel beperkte wel blij mee was, was dat er geen verkeerde informatie gegeven werd over een visuele beperking. Het is duidelijk dat Simone van der Vlugt onderzoek naar dit onderwerp heeft gedaan. Hiervoor was ik wel een beetje angstig.
Al met al is dit een thriller die je in één ruk uit wilt lezen en waar de gebeurtenissen zich, later in het verhaal, in een rap tempo opvolgen. Het einde geeft me het gevoel dat het een open einde is en dat er wellicht nog een deel zal verschijnen. Vier van de vijf sterren dus, puur omdat het tempo aan het begin wat laag lag.
Recensie: Jane Casey – Na de Brand

Recensie: Jane Casey – Na de Brand

Originele titel: After the Fire
Na een grote brand in een Noord-Londense torenflat waarin vooral sociale huurwoningen gevestigd zijn, reizen er vele vragen. Wat deed de omstreden politicus Geoff Armstrong daar? Wie heeft Melissa Pell aangevallen? Wat houdt de familie Bellew verborgen? En vooral, hoe is de brand ontstaan en wie is daar verantwoordelijk voor? Na de Brand is het zesde deel in de serie over detective Mave Kerrigan, die zo haar eigen problemen heeft buiten haar werk om. Zo heeft ze bijvoorbeeld een gebroken hart, een uiterst irritante collega en last but not least een stalker. En laat Mave nou net met die irritante collega, Josh Derwent, samen moeten werken in het onderzoek naar de brand en de dood van de omstreden politicus Geoff Armstrong. Als ze een klein jongetje aantreffen op de parkeerplaats van de flat, lijken Derwent’s prioriteiten ergens anders te liggen. Lukt het Mave en haar team om deze zaak op te lossen? En, krijgen ze haar stalker eindelijk te pakken?
Yes, hier hou ik dus van. Een heerlijke detective. Ik krijg het op de één of andere manier altijd voor elkaar om hele goede boeken te lezen als ik een deadline heb of aan het afstuderen ben, waardoor ik weinig tijd heb. Dit is mijn eerste boek in de Mave Kerrigan reeks, afkomstig uit mijn Elly’s Choice pakket van december 2016. Hoewel dit het zesde deel uit deze serie is, merk ik daar niets van. Ik ondervind geen moeilijkheden om het verhaal te begrijpen. De boeken in deze serie zijn dus prima los te lezen. Wat ik wel weet is dat ik er weer een nieuwe serie bij heb, hopelijk lukt het me snel om de rest te lezen. De schrijfstijl van Jane Casey is erg prettig en vlot. In het verhaal worden de parsonages goed uitgelicht en leer je ze goed kennen. Een echte aanrader voor iedereen dus!