Fantasy, Recensies

(NL) Sarah J. Maas – Koninkrijk Van As (De Glazen Troon #7)

Eindelijk eindelijk eindelijk was het zo ver, de langverwachte Nederlandse vertaling van Kingdom Of Ash van Sarah J. Maas is uit. Ik had me altijd voorgenomen om te wachten op de vertaling, ik had deze zelfs al in juli 2018 vooruitbesteld. Ik werd echter zo ongeduldig dat ik het boek ook maar in het Engels kocht en las. Nu mocht ik het dan in het Nederlands herlezen en dat was absoluut geen straf.

Doorgaan met het lezen van “(NL) Sarah J. Maas – Koninkrijk Van As (De Glazen Troon #7)”

(NL) Recensie: Sarah J. Maas – The Assassin’s Blade (De Glazen Troon 0.5)

Zoals jullie vast wel weten ben ik bezig om De Glazen Troon serie van Sarah J. Maas volledig bij te lezen. Daar hoort dus ook deel 0.5 bij, het boek met alle novella’s die voorafgaan aan het eigenlijke verhaal van Celaena. Dit boek is alleen in het Engels beschikbaar, maar ik recenseer het in het Nederlands zodat de gehele serie in één taal gerecenseerd is. Doorgaan met het lezen van “(NL) Recensie: Sarah J. Maas – The Assassin’s Blade (De Glazen Troon 0.5)”

(NL) Recensie: Sarah J. Maas – Toren Van De Dageraad (De Glazen Troon #6)

Heel Engels lezend boekenland was op 23 oktober in de ban van Kingdom Of Ash, het laatste deel in de De Glazen Troon serie van Sarah J. Maas. Eindelijk zouden we weten hoe het allemaal zou eindigen. Ik moest Toren Van De Dageraad alleen nog even lezen, want dat stond sowieso op de planning en blijkt belangrijker te zijn voor het vervolg dan verwacht. Let op: deze recensie bevat spoilers van Koningin Van De Schaduw. Doorgaan met het lezen van “(NL) Recensie: Sarah J. Maas – Toren Van De Dageraad (De Glazen Troon #6)”

Fantasy, Recensies

Recensie: Sarah J. Maas – Rijk Van Stormen

Dit bericht bevat mogelijke spoilers van de voorgaande delen in deze serie. Ik adviseer je deze recensie over te slaan als je deze delen nog niet hebt gelezen.

Nadat ik in het begin van deze zomer Koningin Van de Schaduw had gelezen, was het nu tijd voor Rijk Van Stormen. En wederom was dit genieten geblazen. Doorgaan met het lezen van “Recensie: Sarah J. Maas – Rijk Van Stormen”

Recensie: Sarah J. Maas – Hof Van Ijs En Sterren

Eindelijk was het dan zover, we hebben er een jaar op moeten wachten. Maar nu is Hof Van Ijs En Sterren eindelijk daar. Ik hoor je al denken, ‘maar hij ligt niet in de boekhandel?’. En ja, dat klopt. Hij is in het Engels uit. Voor de Nederlandse versie staan nu twee data: 30 mei en 16 mei. Welke juist is weet ik niet zo zeker, maar volgens mij 16 mei. Daar kon ik dus echt niet meer op wachten, vandaar dat ik dinsdag alle andere boeken negeerde en meteen deze vooruit begon te luisteren op Storytel. Deze recensie is spoilervrij, maar het voelde als thuiskomen. Doorgaan met het lezen van “Recensie: Sarah J. Maas – Hof Van Ijs En Sterren”

Fantasy, Recensies

Recensie: Sarah J. Maas – Erfgenaam Van Vuur (De Glazen Troon #3)

Tijdens de terugvlucht van Tenerife naar Amsterdam had ik problemen met het laden van mijn current read Het Meisje In Het Ijs

Recensie: Sarah J. Maas – Erfgenaam Van Vuur (De Glazen Troon #3)Erfgenaam van vuur (Throne of Glass, #3) by Sarah J. Maas
Published by Boekerij on July 4, 2016
Pages: 512

Celaena Sardothien heeft de gevechten op leven en dood overleefd, maar tegen een zeer hoge prijs. Hoewel ze niets liever wil dan de dood van haar dierbare vriend wreken, moet ze aan een nieuwe reis beginnen om de strijd met haar duistere waarheid aan te gaan… Een waarheid over haar erfenis die haar toekomst voorgoed kan veranderen.

Ondertussen verzamelen haar vijanden zich aan de horizon met maar één doel: de inwoners van het koninkrijk tot slavernij dwingen. Om ze te verslaan moet Celaena de kracht vinden om niet alleen haar eigen demonen te overwinnen, maar ook het kwaad dat op het punt van uitbreken staat. Als ze wint wordt ze Adarlans grootste bedreiging – en zijn grootste vijand.

In het begin van het boek moest ik zeker even wennen. Het verhaal neemt een hele andere wending zoals je aan het eind van deel 2 kunt lezen. Er worden al heel snel nieuwe personages geïntroduceerd. Een aantal hebben te maken met het verhaal van Celaena, maar Manon was helemaal nieuw. Ik ben heel benieuwd welke rol zij in het verhaal gaat spelen, want dat is mij tot nu toe nog niet helemaal duidelijk.

Een ander nieuw personage is Rowan en hij wordt heel erg belangrijk. Hij doet me een beetje aan Rhys denken. Niet qua uiterlijk, want Rhys is toch een stukje knapper, maar qua gedrag. Hoe hij met Celaena omgaat. Misschien ervaren anderen dit niet, maar als ik er zo over nadenk hebben Rowan en Rhys veel met elkaar gemeen.

Het verhaal van Chaol en Dorian gaat ook nog steeds verder. Je kunt in dit deel al wel zien dat Chaol een grotere rol gaat spelen en dat Dorian een beetje naar de achtergrond wordt geschoven. Misschien is dat alleen in Erfgenaam Van Vuur zo en komt hij in de andere delen weer terug, maar voor nu moest hij het onderspit delven.

Die verschillende personages en verhaallijnen, was dat nou niet verwarrend? Nou, in het begin een beetje, maar al heel snel eigenlijk niet meer. Je raakt er aan gewend. Het lijkt alsof de boeken iedere keer beter worden en het lijkt alsof dat ook met de vertalingen gebeurt.

Ik heb dus weer genoten van deze Maas en ik wil heel snel verder in Koningin Van De Schaduw en ik hoop dat dat ook gaat lukken. Een dikke 5 sterren dus!

Fantasy, Recensies

Recensie: Sarah J. Maas – De Glazen Troon

In 2017 wilde ik beide series van Sarah J. Maas lezen. Dit is niet gelukt. Hof Van Doorns En Rozen had ik toen verslonden, maar aan De Glazen Troon kwam ik niet toe. Tot nu.

Titel: De Glazen Troon
Vertaald van: Throne Of Glass
Auteur: Sarah J. Maas
Uitgeverij: Meulenhoff Boekerij
ISBn: 9789022580264
Aantal pagina’s: 360

Celaena Sardothien is Adarlan’s beruchtste sluipmoordenaar. Ze is veroordeeld en werkt nu voor straf in de zoutmijnen van Endovier, als slaaf. Tot op een dag kroonprins Dorian Haviliard haar komt halen om mee te doen aan het toernooi van de koning. Zal Celaena winnen en kampioen van de koning worden? Ondertussen worden de andere kampioenen stuk voor stuk dood gevonden. Wat is hier aan de hand? Lukt het Celaena om daar achter te komen en om tegelijkertijd het toernooi te winnen zonder haar ware identiteit te onthullen? Daarnaast worstelt ze met haar gevoelens voor Chaol, de garde kapitein en Dorian, de kroonprins……..

Ik moet toegeven dat ik best hoge verwachtingen had van deze serie. Ik had natuurlijk de Hof Van Doorns En Rozen serie al gelezen en dat is één van mijn favoriete series van het afgelopen jaar. Ik was benieuwd of De Glazen troon dit zou kunnen overtreffen of niet. In het begin had ik nog best mijn twijfels. Natuurlijk was dit het eerste boek van Sarah J. Maas en hier moest ik rekening mee houden.

Naar mijn idee kwam het verhaal wat traag op gang. Er gebeurde niet zoveel en spannend was het zeker niet. Tot het moment dat Celaena iets ontdekte. Wat dan? Tja, dat kan ik niet zeggen. Want dat is een gigantische spoiler. Daarna ging het verhaal steeds sneller en werd het ook spannender. Ben je niet zo’n fan van romantiek? Dan kan ik je blij maken, want dat komt in De Glazen Troon amper aan de orde.

De Glazen troon leest absoluut niet moeilijk weg. Qua schrijfstijl vind ik het eerder onder het label Young Adult passen dan onder het labeltje volwassenen. Misschien zouden de boeken in Nederland ook meer aanslaan als ze gelabeld zouden worden als YA. Ik ga dat op mijn blog wel doen. Maar terug naar het verhaal. Je leest in dit boek niet alleen vanuit Celaena, maar je leest ook over de gevoelens van de andere personages en dat is erg prettig. Zo leer je meer over hun gevoelens en gedachten, waar ik wederom weer niets over kan zeggen in verband met spoilers.

Aan het eind van het verhaal werd het zeker spannend. Ik moet wel toegeven dat het cliffhanger gehalte minder hoog ligt dan bij Hof Van Doorns En Rozen, maar dat is waarschijnlijk te onderschrijven aan het feit dat dit Sarah haar allereerste boek is. Ik verwacht deze cliffhangers echter nog wel. Ja, ik ga de andere boeken in deze serie zeker lezen. Sterker nog, ze staan al te wachten.

Ik had hoge verwachtingen van De Glazen Troon. In het begin was ik bang dat deze verwachtingen misschien iets te hoog waren, maar niets bleek minder waar. Het verhaal leest vlot weg, waardoor ik deze serie eerder als YA zou labelen dan als een serie voor volwassenen. Als volwassen lezer zou ik het boek denk ik minder goed beoordeeld hebben. Hoewel het cliffhanger gehalte (nog?) niet zo hoog is, ben ik zeker heel benieuwd naar de vervolgdelen in deze serie. Dat Sarah J. Maas kan schrijven bewijst ze al wel in De Glazen Troon. Ik waardeer De Glazen Troon dan ook met vijf sterren, want het smaakt naar meer.

Recensie: Sarah J. Maas – Hof van Vleugels en Verwoesting

Deze recensie barst van de spoilers en is dus ongeschikt als je de rest van de serie nog niet hebt gelezen.

Het laatste deel van een serie is altijd zo’n moeilijk moment. Je wilt heel graag weten hoe het verder gaat en afloopt, maar tegelijkertijd wil je het lezen van dat laatste deel zo lang mogelijk voor je uit schuiven, want je moet afscheid nemen. Afscheid nemen van de personages waarvan je bent gaan houden. Afscheid nemen van een wereld die je door de serie heen zo goed hebt leren kennen. Vreselijk is dat he. Nou, dit had ik dus ook met Hof van Vleugels en Verwoesting.

Feyre is weer terug bij Tamlin in het Lentehof. Ze speelt een vies spelletje met Tamlin, want ze is hier niet om zijn liefde weer terug te winnen. Lukt het haar om te krijgen wat ze nodig heeft? Ondertussen plant Hybern nog steeds een oorlog. Prythian is echter verdeelder dan ooit. Aan Feyre en Rhys de taak om bondgenoten te vinden. Als dit niet lukt, zal hun hele wereld compleet instorten. Lukt het het Hof om Prythian te redden en Hybern te verslaan? En hoe kunnen Nesta en Elain hieraan bijdragen gezien zij door de Ketel zijn gemaakt?

Pfoeh, dit boek is lastig samen te vatten zeg! Er gebeurt zo ongelooflijk veel, dat het amper in een paar regels te verwerken valt. Hof van Vleugels en Verwoesting telt ook meer dan 600 bladzijden. Ik had er een week voor uit getrokken om het te lezen, maar het werden er bijna twee. Niet omdat het boek slecht was, oh nee zeker niet, maar ik kon het gewoon onbewust niet aan om bij het einde te komen of iets dergelijks. Het ging gewoon niet zo snel. Aan de gebeurtenissen in het boek lag het dus zeker niet.

De liefde tussen Feyre en Rhys is echt zo ontzettend cute! Ze staan altijd voor lekaar klaar en vullen elkaar perfect aan. Ze zullen ook altijd voor elkaar klaar blijven staan. Ook Nesta en Cassian zijn super cute. Ik ga niet veel meer over die twee zeggen, sorry. Ik weet alleen niet zo goed wat ik van Elain en Lucien moet vinden. Ik denk dat ik ze niet echt bij elkaar vind passen. Misschien lag dat aan Elain, misschien aan het feit dat ik me dit metgezel verbond niet zo goed kan voorstellen. Maar de vriendschap tussen de hele groep is sterk, daar kom je tijdens het lezen wel achter.

Sommige dingen verbaasden me ook echt. Zoals wat Amren van plan is en de onthulling van Mor. Daarnaast gebeurt er nog het een en ander tijdens de onvermijdelijke veldslag. Die dingen had ik ook allemaal niet zien aankomen. Echt niet. Nooit. Dit houdt het boek heel boeiend en maakt dat je door wilt lezen. Maar ook niet, want het einde nadert. Help! Ondanks de dikte leest Hof van Vleugels en Verwoesting als een trein. Kwamen de vorige twee delen nog wat traag op gang, gebeurt dat hier niet. Of eigenlijk is minder lang een betere omschrijving. De eerste paar hoofdstukken zijn traag, maar onmisbaar voor het verhaal en een mooie opbouw. Want reken maar dat Ianthe nog wel eens een rol kan gaan spelen.

Als ik deze recensie schrijf is het 18 oktober. Twee dagen nadat ik Hof van Vleugels en Verwoesting uit had. En ik mis ze nog steeds. Feyre en Rhys. En de anderen. Hun liefde is echt zo onbeschrijflijke lief en cute! Daarnaast zit de serie gewoon steengoed in elkaar. Sarah J. Maas is een schrijver waar we zeker nog wel meer van gaan horen en lezen. Ik ben echt benieuwd naar de novellen in deze wereld en serie en ik hoop dat deze echt heel snel uit komen, want ik kan niet wachten! Het is wel duidelijk dat dit mijn favoriete serie van dit jaar is samen met The Lunar Chronicles. Want hallo, weg met die love triangles! Die zitten in beide series overigens niet. Jullie raden het vast al, Hof van Vleugels en Verwoesting krijgt een dikke vijf sterren. De reis naar en door Prythian was intens, maar ik had het voor geen goud willen missen.

Miste jij Feyre en Rhys ook al direct na het dicht slaan van Hof van Vleugels en Verwoesting?