Recensie: Benjamin Alire Sáenz – De Onverklaarbare Logica Van Mijn Leven

In de zomer van 2017 las ik, net als vele anderen, Aristoteles & Dante Ontdekken De Geheimen Van Het Universum van Benjamin Alire Sáenz. Dat boek behoort tot een van mijn favorieten van vorig jaar. Toendertijd had hij net een nieuw boek uit en afgelopen week was dit boek dan ook eindelijk in het Nederlands verkrijgbaar. Je begrijpt vast en zeker dat deze na aankondiging linea recta naar mijn TBR vloog en hoge prioriteit kreeg.

Titel: De Onverklaarbare Logica Van Mijn Leven
Vertaald van: The Inexplicable Logic Of My Life
Auteur: Benjamin Alire Sáenz
Uitgeverij: Blossom Books
ISBN: 9789463491112
Aantal pagina’s: 436

Het is de eerste dag van Salvador’s laatste jaar op de middelbare school. Hij merkt dat hij aan het veranderen is, maar hij weet niet goed hoe het komt. Wat gebeurt er toch allemaal? En nog belangrijker, wat wil hij in het leven? Met behulp van zijn vader (adoptievader, homo), zijn beste vriendin Sam (sarcastisch), Fito (gebroken gezin, homo) en zijn Mima (zo mogelijk een van de belangrijkste personen in Sal’s leven) probeert hij erachter te komen wie hij is en wat de logica van zijn leven is. Zal hem dit lukken voor hij eindexamen doet?

De Onverklaarbare Logica Van Mijn Leven heeft dezelfde fijne schrijfstijl als Ari & Dante. Benjamin Alire Sáenz heeft een unieke poëtische schrijfstijl welke helemaal niet poëtisch aanvoelt. Gelukkig maar, want poëzie ligt mij niet echt. De hoofdstukken zijn kort en krachtig. Door deze elementen vlieg je door het boek heen.
Het verhaal is eigentijds, met appjes, social media en dergelijke moderne dingen die we niet zagen in Ari & Dante. Ik was bang dat het verhaal minder cute zou zijn als Ari & Dante – want hallo cuteness overload – maar daar ben ik later van teruggekomen. Hoe dan? Ja, dat kan ik jullie niet vertellen. Ook in dit boek speelt familie een belangrijke rol. Misschien zelfs nog wel en belangrijkere rol dan in Ari & Dante. Je kunt beide boeken niet echt met elkaar vergelijken, maar sommige thema’s keren in beide boeken terug. Ja, daar kan ik weer niet te veel over zeggen.
De Onverklaarbare Logica Van Mijn Leven is weer eens zo’n boek waar niet veel over te vertellen valt. Geen epische actie scenes of bizarre plot twists. Het is lief, klein, mooi. Zo’n boek heb je af en toe gewoon even nodig. Punt uit. Nee, geen minpunten. Alweer niet.

De Onverklaarbare Logica Van Mijn Leven is een boek waar je doorheen vliegt. Dit komt door de fijne, poëtische schrijfstijl van Benjamin Alire Sáenz. Toch voelt deze stijl niet poëtisch aan. De hoofdstukken zijn kort maar krachtig. Familie speelt een belangrijke rol in dit lieve, kleine, mooie verhaal waar eigenlijk weinig over te vertellen valt. Zo’n boek heb je af en toe gewoon even nodig. Vijf sterren dus!
Recensie: Benjamin Alire Sáenz – Aristoteles & Dante Ontdekken De Geheimen Van Het Universum

Op 10 juni kwam het boek Aristoteles & Dante Ontdekken De Geheimen Van Het Universum van Benjamin Alire Sáenz uit. Toen ik hoorde dat Blossom Books dit boek ging uitgeven, werd ik meteen nieuwsgierig. Na een paar maanden gewacht te hebben, kon ik het dan eindelijk lezen.

Het was 15 juni 1987. Het was zomer. Aristoteles (Ari) ging zwemmen. Iemand vroeg hem iets. Dat was Dante. Ook een Mexicaanse Amerikaan. Net als Ari. Vanaf deze dag groeide er een vriendschap tussen hen. Ari en Dante. Beiden Mexicaans. Maar totaal verschillend. Dante was Ari’s tegenpool. Of toch niet? Daar zouden ze achter komen als ze samen de geheimen van het universum zouden ontdekken. Hoe sterk was hun vriendschap? Konden ze deze ontdekkingen samen aan? En lukt het Ari om een aantal familiegeheimen te ontrafelen?

In het begin moest ik erg wennen aan de schrijfstijl. De zinnen waren vaak kort, evenals de hoofdstukken. De samenvatting hierboven heb ik in ongeveer dezelfde stijl geschreven als het boek. Achteraf vind ik deze stijl fijn, het heeft iets bijzonders. Deze schrijfstijl kom je niet zo vaak meer tegen. Dat maakt het boek zo bijzonder. De personages zijn dat natuurlijk ook, evenals de hechte familiebanden die in dit boek beschreven worden. Het boek heeft iets mysterieus over zich, net als Ari en Dante zelf. De één nog meer dan de ander.

Toen ik er achter kwam dat het boek zich in 1987 afspeelde werd ik toch een heel klein beetje bang. Ik moest meteen aan De Belevenissen Van Een Muurbloem denken en dat stemde mij niet zo vrolijk. Dat boek was totaal niet aan mij besteed en gaf ik ook maar 1 ster. Gelukkig had ik het bij het verkeerde eind en lijkt dit boek daar dus helemaal niet op. Dat was echt een opluchting. Ook moest ik even omschakelen naar vroeger tijden, waarin er nog geen mobiele telefoons en e-mail bestonden. In dit boek worden brieven geschreven en er wordt gebeld met vaste telefoons. Dat zie je tegenwoordig ook bijna nergens meer.

Nu zou het eigenlijk tijd zijn om een minpunt op te noemen. Maar, daar kan ik kort over zijn. Die heb ik niet. Of misschien iets wat ik wel eens zou willen, maar wat echt niet hoeft omdat het het boek absoluut niet tekort doet als het er niet is. Een gedeelte vanuit het perspectief van Dante. Waar dan? Ja, ergens in het midden. Het derde deel van het boek misschien. Ik zal niet vertellen waarom, want dan geef ik jullie echt een hele grote spoiler. Voor de rest kan ik geen minpunten bedenken. Raar.

Heel kort: vijf sterren. Punt. Kan iedereen dit boek nu alsjeblieft gaan lezen? Echt, je weet niet wat je mist als je dat niet doet. Het is zomer. Dit is het boek van deze zomer.