Mini-recensie: Thomas Rueb – Laura H.

Laura H. van Thomas Rueb is één van de genomineerden voor de Hebban debuutprijs. Omdat ik alle genomineerden van de shortlist voor deze prijs gelezen wilde hebben, kocht en las ik dit boek.

Mini-recensie: Thomas Rueb – Laura H.Laura H. by Thomas Rueb
Published by Uitgeverij Das Mag on November 13, 2018
Genres: Non-fictie
Pages: 538
ISBN: 9789492478573

Ongelofelijk maar waar: in de zomer van 2016 wordt even buiten het kalifaat van Islamitische Staat een jonge vrouw aangetroffen, rennend door de woestijn, met twee kleine kinderen aan haar arm. Ze heet Laura, is 20 jaar oud en komt uit ‘Sweet Lake City’. Ze is ontsnapt. Ze huilt. Ze wil naar huis, terug naar Zoetermeer. Haar vader zet een reddingsactie op touw, met hulp van schimmige privémilitairen. Op Schiphol wordt Laura echter direct gearresteerd. Ze zou gestuurd zijn met een opdracht om een aanslag te plegen namens IS, zo vermoedt het Openbaar Ministerie. En waar is Ibrahim, de knappe jihadist uit Alkmaar voor wie ze alles opgaf? Laura uit Zoetermeer wordt Laura H. op de terroristenafdeling in Vught: de eerste vrouw die vanuit het kalifaat terugkeerde naar Nederland — récht in het oog van een mediastorm.

Thomas Rueb (1986) is verslaggever bij NRC Handelsblad. Hij won in 2017 De Tegel-publieksprijs — de belangrijkste prijs in de Nederlandse journalistiek.

Het verhaal van het kalifaatmeisje uit Zoetermeer is algemeen bekend. Laura H. ging naar het kalifaat en kwam daar levend uit terug. Dit boek van Thomas Rueb vertelt het verhaal van Laura, van haar jeugd tot haar strafzaak omdat ze in het kalifaat is geweest. Je leest stukjes van politieverhoren en interviews die Thomas Rueb heeft afgenomen met de familie van Laura (met name haar vader).

Tot mijn verrassing las Laura H. heel makkelijk weg. Ik was bang at het een lastig boek zou zijn vanwege de dikte en de interviews. De interviews zijn voor het overgrote deel verwerkt tot proza en dat leest erg prettig. Wat voor mij wel een beetje apart was, is dat het verhaal zich voor het merendeel afspeelt in de Nederlandse plaatsen waar ik ook regelmatig kom. Ik vond dat best bizar. Voor dit non-fictie boek maak ik een uitzondering en verhoog mijn waardering van de gebruikelijke 3 naar 4 sterren.