Recensie: Tess Gerritsen – Ik Weet Een Geheim

┬ę Foto: Bol.com

We hebben er een aantal jaar op moeten wachten, maar in september was het dan zover: een nieuw boek in de Rizzoli & Isles serie. En man, wat keek ik hier naar uit! Ik had deze ook al sinds het kon in de pre-order staan. Maar toch lukte het me nu pas om dit boek te lezen.

In Boston vindt een reeks gewelddadige moorden plaats. Als er een slachtoffer wordt gevonden bij wie de ogen zijn uitgesneden, onderzoeken Jane Rizzoli en Maura isles de zaak. Snel worden er meerdere slachtoffers gevonden. Wat hebben deze moorden met elkaar te maken? En wat heeft Holly Devine er mee te maken? Lukt het Maura om afstand te houden van Daniel, de pastoor waar ze gevoelens voor heeft? En lukt het haar om afstand te houden van Amalthea Lank, die op sterven ligt en die iets verbergt? Lukt het Jane om de moordenaar op tijd te vinden?

Voordat ik begon met lezen, had ik al andere recensies van Ik Weet Een Geheim gelezen. Deze recensies waren niets dan lovend, zoals ik eigenlijk al had verwacht. De Rizzoli & Isles serie is wat mij betreft immers het beste werk van Tess Gerritsen. Heerlijke pageturners, die van begin tot eind spannend en mysterieus blijven.

Het eerste hoofdstuk gaat over Holly, die op de begrafenis van Sarah is. Meteen zijn daar de eerste vragen. Wat is er gebeurd, wie is Holly en waarom doet ze zo vreemd? Haar gedrag is nou niet echt normaal te noemen. Later blijkt dit eerste hoofdstuk nog heel belangrijk te worden. Wat de link is, kan ik niet verklappen, want dan geef ik bijna het hele boek weg.

Zoals we van Gerritsen gewend zijn, is het twaalfde deel in deze serie weer een hele fijne thriller. Tess Gerritsen heeft goede medische kennis. Dat ze vroeger arts is geweest, is duidelijk terug te zien. Dat maakt het verhaal ook zo geloofwaardig. Tevens komt er een ander fenomeen in voor wat we de laatste tijd veel terugzien. Het Boston P.D. krijgt te maken met omstanders die beschuldigingen van politiegeweld naar het hoofd van het team slingert. Daarnaast wordt er gefilmd en gedreigd met het uploaden van de beelden op YouTube. Dit soort wendingen maakt het verhaal eigentijds en daardoor prettig om te lezen. En wat was het toch zenuwslopend! Want wie is nou de dader? Ik ben meerdere keren op het verkeerde been gezet, wat bij een thriller hoort. Maar deze plottwist had ik echt niet zien aankomen.

De schrijfstijl is weer zeer prettig. Wel heb ik het gevoel dat het boek door een Vlaming is vertaald. Helemaal niet erg, maar soms staan er dingen in die ik eerder in het Vlaams herken dan in het Nederlands. Er stond ergens in het boek “opnemen”, waar “afnemen” zou moeten staan. Zo zijn er nog wel meer voorbeelden. Dit was absoluut niet storend, maar wel opvallend.

Ik Weet Een Geheim is een boek zoals we dat van Tess Gerritsen gewend zijn, een fijne pageturner met plot twists, dwaalsporen, een goede medische achtergrond en een hoop spanning. Ik heb het gevoel dat deze zaak nog niet is afgesloten. Dit gevoel kreeg ik terwijl ik de laatste hoofdstukken las. Ik ben benieuwd naar het vervolg en kan niet wachten. Ik geef Ik Weet Een Geheim een dikke vette vijf sterren.