Recensie: Tahereh Mafi – Weersta Me

In april kocht ik Defy Me, de Engelse versie van Weersta Me van Tahereh Mafi. Ik was zo benieuwd naar hoe het verder zou gaan dat ik niet meer kon wachten op de Nederlandse editie. Deze recensie ligt dus al een tijdje op de plank. Ik heb onlangs alsnog de Nederlandse editie gekocht om deze zomer te herlezen.

Recensie: Tahereh Mafi – Weersta MeWeersta Me by Tahereh Mafi
Series: Shatter Me #5
Format: Hardcover
Pages: 354
Published by Blossom Books on May 21, 2019
ISBN: 9789463492119
Also by this author: Vrees Me, Verwoest me, Breek me, Versplinter Me, Vertrouw Me, Heel me, Een bijna eindeloze afstand, Shadow Me, Reveal Me
Also in this series: Vrees Me, Verwoest me, Breek me, Versplinter Me, Vertrouw Me, Heel me, Shadow Me, Reveal Me
four-half-stars

Juliette is iedereen kwijt.

Na haar vrij rampzalig verlopen periode als opperbevelhebber is ze ontvoerd en bevindt ze zich ergens op een basis ver van sector 45. Terwijl ze de eenzaamheid en martelingen probeert te doorstaan, moet ze ook haar herinneringen op een rijtje zien te krijgen. Warner heeft haar hart gebroken door te onthullen dat hij veel meer weet over haar familie en haar identiteit dan hij tot nu toe liet blijken, en deze geheimen veranderen alles.

Juliette wordt verscheurd door verdriet, en de duisternis die zich nog altijd in haar schuilhoudt dreigt haar over te nemen. Maar door een onverwachte bondgenoot lijkt er toch nog een kans te zijn om te ontsnappen, en om de schade die ze heeft aangericht te herstellen.

We kregen een stuk meer Kenji! Kenji is mijn favoriete personage uit deze serie, dus ik was heel blij toen ik erachter kwam dat Schaduw Me al vanuit zijn perspectief is geschreven. Kenji is een lolbroek die ook heel serieus kan zijn en hij heeft van die heerlijke acties en opmerkingen. Ik heb vaak wat moeite met personages die alleen maar lollig willen doen – zoals Puck uit The Iron Fey van Julie Kagawa -, maar bij Kenji kan ik het goed hebben. In Weersta Me krijgt Kenji een dominantere rol, hij krijgt zelfs zijn eigen perspectief. Dat zorgde er mede voor dat ik dit boek binnen een paar uur uit had. Niet alleen Kenji hoor, maar alles. Ik ben dus zeer enthousiast over het feit dat we meer Kenji krijgen in dit boek.

Ook de rest van Weersta Me was een reden om snel door te lezen. Hoe ging het met Juliette? Zou het lukken te ontsnappen? In dit deel van de serie werd er veel dieper ingegaan op het verleden van Juliette en Warner waardoor dingen nog extra diepgang kregen. Je ontdekte meer over de vreselijke jeugd die Juliette heeft gehad en je kwam erachter dat er achter dat keiharde pantser van Warner toch een heel gevoelige jongen schuilt. Tahereh Mafi heeft dus meer gedaan met personages in Weersta Me en dat is waarschijnlijk nog belangrijker dan het plot.

Het plot van Weersta Me moet je ook zeker niet onderschatten, want holy shit. Ten eerste: Wat doe jij hier specifiek persoontje View Spoiler »? Vervolgens komt er nog even een nieuwe gave bij en daarna komen er weer nieuwe personages bij. Dit alles laat je doorlezen en maakt dat het heel moeilijk is om het boek aan de kant te leggen. Het einde is heel erg lief, maar ik verwacht dat het volgende – en tevens laatste – deel spectaculair wordt. Het is Tahereh Mafi gelukt om een bestaande wereld in een vijfde deel van een serie nog meer uit te breiden waardoor wij als lezer weer verbaasd worden. “Kan dit ook?” Ja hoor, geen probleem. Op naar het slotdeel!