Recensie: Stefan Ahnhem – Motief X

Posted juli 25, 2020 by Laurie in Recensies / 0 Comments

Motief X is het vierde boek van de Zweedse auteur Stefan Ahnhem. Het is tevens het vierde boek waarin rechercheur Fabian Risk de hoofdrol speelt, maar het is het eerste boek van een tweeluik binnen deze serie. Ik maakte kennis met zowel de auteur, de serie als de rechercheur en het was een aangename kennismaking.

Recensie: Stefan Ahnhem – Motief XMotief X by Stefan Ahnhem
Series: Fabian Risk #4
Pages: 528
Genres: Thriller
Published by The House of Books on June 15, 2020
ISBN: 9789044359879

In Helsingborg vindt een reeks ogenschijnlijk willekeurige moorden plaats. Hoofdinspecteur Fabian Risk wordt geacht het onoplosbare op te lossen, maar ziet geen enkel verband tussen de moorden. De moord op de jonge vluchteling lijkt niet gepleegd uit vluchtelingenhaat. De dood van de man in het winkelcentrum was een wrede executie. Objectief bekeken is het niks anders dan een reeks bloedige moorden zonder motief. Maar wat als dat precies de bedoeling is? Wat als moorden het enige doel van de dader is? En hoe ontmasker je dan een moordenaar zonder motief? Fabian Risk wordt echter afgeleid van de zaak door zijn vastberadenheid om een corrupte collega te ontmaskeren en omdat hij zijn gezin bij elkaar moet proberen te houden. Terwijl de jacht op de dader steeds wanhopiger wordt, begint zijn hechte team uit elkaar te vallen.

De aangename kennismaking begint direct bij de proloog. Deze proloog smaakt naar meer en laat je direct de sfeer van het verhaal proeven. Het laat je nadenken en puzzelen, maar het brengt je tegelijkertijd op een vermoedelijk spoor naar de vermoedelijke dader. Hierdoor lijkt het boek wat voorspelbaar te worden, want je gaat er direct vanuit dat je de dader op het spoor bent. Je weet nog niet dat Ahnhem je op het verkeerde been heeft gezet én dat de proloog niet de hoofdzaak van Motief X is.

In Motief X draait het om meerdere zaken tegelijk. De hoofdzaak van dit verhaal is een ongrijpbare dader die aan het moorden is geslagen. De moorden lijken allemaal totaal niet op elkaar waardoor de politie in het duister tast. Deze zaak wordt afgewisseld met zaken die toevalligerwijs een actueel thema hebben. Dit berust op louter toeval, want Motief X is in Zweden al in september 2018 verschenen. Men kon toen niet weten dat de thema’s die in Motief X worden behandelt zo groot in het nieuws zouden zijn in juni 2020.

Ondanks dat ik de eerdere delen in de serie rondom Fabian Risk nog niet heb gelezen vond ik Motief X goed te volgen. Je mist wel informatie, maar voor mij was dat niet onoverkomelijk. Echter had ik wel het gevoel dat ik informatie over personages miste en dat was soms wat jammer. Ahnhem is erin geslaagd de personages tot leven te wekken en de onderlinge spanningen binnen het rechercheteam voelbaar te laten zijn. Ook als je nog niet bekend bent met de rechercheurs en hun bagage. De onderlinge spanningen en relaties in combinatie met de korte hoofdstukken en de afwisselende perspectieven maken Motief X Tot een regelrechte pageturner. Je wilt weten wie de dader is en je wordt continu op het verkeerde been gezet. Een klein minpuntje in dit verhaal was het einde. Het voelde wat gehaast aan, er ontstond een anti-climax. Ik verwacht wel dat er in het volgende boek, X manieren om te sterven, meer mee gedaan gaat worden.

Al met al is Motief X een gedegen, solide thriller uit Scandinavië met de kwaliteit die deze thrillers waarborgt. Het is een spannende pageturner met veel perspectiefwisselingen, veel zaken en een rechercheteam waarbinnen het knettert. Het maakt hongerig naar meer. Ik ga de eerdere delen over Fabian Risk snel lezen en ik wacht in spanning op het nieuwe boek.

CAWPILE ratingRating Report
Charachters7.5
Atmosphere7.5