Recensie: Simone Van der Vlugt – Aan Niemand Vertellen (Lois Elzinga #1)

Voor de april editie van de virtuele boekenclub lezen we Aan Niemand vertellen van Simone Van der Vlugt. Ik had een gaatje in de planning, dus besloot ik dit boek meteen maar op te pakken. Vond ik het de moeite waard?

Titel: Aan Niemand Vertellen
Auteur: Simone Van der Vlugt
Serie: Lois Elzinga 1
Publicatiedatum: 8 november 2012
Uitgeverij: Anbo Anthos Uitgevers
ISBN: 9789041421470
Aantal pagina’s: 288

Midden in een woonwijk wordt op een avond David Hoogland vermoord. Lois en haar team worden op de zaak gezet, maar het onderzoek loopt dood. Dan wordt een goede vriend van David ook vermoord en tasten ze in het duister. Ondertussen willen ze weten wat kunstenares Maaike Scholten met deze zaak te maken heeft en wie de mysterieuze Tamara is. Lukt het het team om deze zaak op tijd op te lossen voordat er nog meer doden vallen?

Aan Niemand Vertellen leest zeer vlot weg. Je zit heel snel in het verhaal en de hoofdstukken zijn vaak vrij kort. De perspectiefwisselingen tussen Lois en Maaike zijn ook heel fijn en niet verwarrend.

Ik had echter wel al heel snel het vermoeden wie de moorden pleegde, maar ik wist niet hoe het zat. Ik kan er niet teveel over verklappen, maar één van de personages heeft dissociaties. Dat zorgde bij mij als lezer ook wel voor wat verwarring, maar het is wel duidelijk te zien dat Simone gedegen onderzoek heeft gedaan naar deze psychische stoornis.

Ondanks dit gedegen onderzoek vind ik het jammer dat het plot zo voorspelbaar is. Je weet op een gegeven moment wie de moorden heeft gepleegd, ook al had ik dit vermoeden al na de eerste 5 of 6 hoofdstukken. Ik had dit boek daarom ook zo uit. Kortom, een vreselijk voorspelbare pageturner die je dus zo uit hebt. Zal ik de rest van deze serie gaan lezen? Misschien ooit, maar nu nog even niet. Ik ben bang dat de vaolgende delen in deze serie net zo voorspelbaar zullen zijn. Ik heb eerder een boek van Simone gelezen en daar voelde ik deze voorspelbaarheid niet.

Aan Niemand Vertellen is een thriller die lekker vlot wegleest. Dissociaties komen aan de orde en Simone Van der Vlugt heeft gedegen onderzoek gedaan naar deze psychische problematiek. Ondanks dat was het boek heel erg voorspelbaar: ik wist na 5 of 6 hoofdstukken wie de moorden gepleegd zou moeten hebben en ik had blijkbaar gelijk. Jammer! Ik weet nog niet of ik hierdoor de rest van de serie ga lezen. Omdat het boek toch vlot wegleest en ik het zo uit had waardeer ik het met 3,5 sterren, wat resulteert in een 4 sterren rating op Hebban en Goodreads.