Laurie's Bookshelf

About books and more

Recensie: Sarah J. Maas – Hof van Vleugels en Verwoesting

| Geen reacties

Deze recensie barst van de spoilers en is dus ongeschikt als je de rest van de serie nog niet hebt gelezen.

Het laatste deel van een serie is altijd zo’n moeilijk moment. Je wilt heel graag weten hoe het verder gaat en afloopt, maar tegelijkertijd wil je het lezen van dat laatste deel zo lang mogelijk voor je uit schuiven, want je moet afscheid nemen. Afscheid nemen van de personages waarvan je bent gaan houden. Afscheid nemen van een wereld die je door de serie heen zo goed hebt leren kennen. Vreselijk is dat he. Nou, dit had ik dus ook met Hof van Vleugels en Verwoesting.

Feyre is weer terug bij Tamlin in het Lentehof. Ze speelt een vies spelletje met Tamlin, want ze is hier niet om zijn liefde weer terug te winnen. Lukt het haar om te krijgen wat ze nodig heeft? Ondertussen plant Hybern nog steeds een oorlog. Prythian is echter verdeelder dan ooit. Aan Feyre en Rhys de taak om bondgenoten te vinden. Als dit niet lukt, zal hun hele wereld compleet instorten. Lukt het het Hof om Prythian te redden en Hybern te verslaan? En hoe kunnen Nesta en Elain hieraan bijdragen gezien zij door de Ketel zijn gemaakt?

Pfoeh, dit boek is lastig samen te vatten zeg! Er gebeurt zo ongelooflijk veel, dat het amper in een paar regels te verwerken valt. Hof van Vleugels en Verwoesting telt ook meer dan 600 bladzijden. Ik had er een week voor uit getrokken om het te lezen, maar het werden er bijna twee. Niet omdat het boek slecht was, oh nee zeker niet, maar ik kon het gewoon onbewust niet aan om bij het einde te komen of iets dergelijks. Het ging gewoon niet zo snel. Aan de gebeurtenissen in het boek lag het dus zeker niet.

De liefde tussen Feyre en Rhys is echt zo ontzettend cute! Ze staan altijd voor lekaar klaar en vullen elkaar perfect aan. Ze zullen ook altijd voor elkaar klaar blijven staan. Ook Nesta en Cassian zijn super cute. Ik ga niet veel meer over die twee zeggen, sorry. Ik weet alleen niet zo goed wat ik van Elain en Lucien moet vinden. Ik denk dat ik ze niet echt bij elkaar vind passen. Misschien lag dat aan Elain, misschien aan het feit dat ik me dit metgezel verbond niet zo goed kan voorstellen. Maar de vriendschap tussen de hele groep is sterk, daar kom je tijdens het lezen wel achter.

Sommige dingen verbaasden me ook echt. Zoals wat Amren van plan is en de onthulling van Mor. Daarnaast gebeurt er nog het een en ander tijdens de onvermijdelijke veldslag. Die dingen had ik ook allemaal niet zien aankomen. Echt niet. Nooit. Dit houdt het boek heel boeiend en maakt dat je door wilt lezen. Maar ook niet, want het einde nadert. Help! Ondanks de dikte leest Hof van Vleugels en Verwoesting als een trein. Kwamen de vorige twee delen nog wat traag op gang, gebeurt dat hier niet. Of eigenlijk is minder lang een betere omschrijving. De eerste paar hoofdstukken zijn traag, maar onmisbaar voor het verhaal en een mooie opbouw. Want reken maar dat Ianthe nog wel eens een rol kan gaan spelen.

Als ik deze recensie schrijf is het 18 oktober. Twee dagen nadat ik Hof van Vleugels en Verwoesting uit had. En ik mis ze nog steeds. Feyre en Rhys. En de anderen. Hun liefde is echt zo onbeschrijflijke lief en cute! Daarnaast zit de serie gewoon steengoed in elkaar. Sarah J. Maas is een schrijver waar we zeker nog wel meer van gaan horen en lezen. Ik ben echt benieuwd naar de novellen in deze wereld en serie en ik hoop dat deze echt heel snel uit komen, want ik kan niet wachten! Het is wel duidelijk dat dit mijn favoriete serie van dit jaar is samen met The Lunar Chronicles. Want hallo, weg met die love triangles! Die zitten in beide series overigens niet. Jullie raden het vast al, Hof van Vleugels en Verwoesting krijgt een dikke vijf sterren. De reis naar en door Prythian was intens, maar ik had het voor geen goud willen missen.

Miste jij Feyre en Rhys ook al direct na het dicht slaan van Hof van Vleugels en Verwoesting?