Recensie: Sarah J. Maas – Hof Van Ijs En Sterren

Eindelijk was het dan zover, we hebben er een jaar op moeten wachten. Maar nu is Hof Van Ijs En Sterren eindelijk daar. Ik hoor je al denken, ‘maar hij ligt niet in de boekhandel?’. En ja, dat klopt. Hij is in het Engels uit. Voor de Nederlandse versie staan nu twee data: 30 mei en 16 mei. Welke juist is weet ik niet zo zeker, maar volgens mij 16 mei. Daar kon ik dus echt niet meer op wachten, vandaar dat ik dinsdag alle andere boeken negeerde en meteen deze vooruit begon te luisteren op Storytel. Deze recensie is spoilervrij, maar het voelde als thuiskomen.

Recensie: Sarah J. Maas – Hof Van Ijs En SterrenHof van IJs en Sterren (Hof van doorns en rozen, #3.1) by Sarah J. Maas
Published by van Goor on May 30, 2018
Pages: 296
ISBN: 9000360471

Hof van doorns en rozen novelle van Sarah J. MaasDuik opnieuw in de meeslepende wereld van Hof van doorns en rozen

Maanden na de explosieve gebeurtenissen in Hof van vleugels en verwoesting, zijn Feyre, Rhysand en hun vrienden nog steeds bezig met de wederopbouw van het Nachthof en de immens veranderde wereld daarbuiten. Maar de Winterzonnewende is eindelijk dichtbij, en biedt een verdiend uitstel van de werkzaamheden. Toch kan zelfs de feestelijke sfeer de schaduwen van het verleden niet tegenhouden. Terwijl Feyre haar eerste Winterzonnewende als Hoge Fae beleeft, ontdekt ze dat haar dierbaren meer wonden hebben dan ze dacht. Littekens die een grote invloed hebben op de toekomst van hun hof.

Zoals ik eerder al zei voelde het lezen van dit boek echt als thuis komen. Ik heb Feyre, Rhys en de rest van de inner circle echt gemist sinds ik Hof Van Vleugels En Verwoesting uit had. Ik hoefde slechts 6,5 maand op dit boek te wachten, maar dat is toch nog best wel een tijdje.

Het is zeer verstandig om eerst alle drie de hoofdboeken te lezen voordat je aan deze novella begint. Er wordt namelijk verwezen naar eerdere gebeurtenissen en het verhaal speelt zich af na alles uit Hof Van Vleugels En Verwoesting. Daar wordt ook op gereflecteerd en naar teruggeblikt. Door de verschillende perspectieven zie je alles van meerdere en andere kanten en leer je andere personages beter kennen, namelijk Cassian en Mor. Het verhaal wordt afwisselend verteld vanuit Feyre en Rhys in de eerste persoon en Cassian en Mor in de derde persoon. Is dat storend? Nee. Wennen was het wel, zeker in het begin. Dit soort perspectiefwisselingen zie je wel vaker, voornamelijk in de thrillers van Tess Gerritsen. Ik lees die ook met liefde, dus ik was er zo aan gewend.

Maar goed, thuiskomen dus. Heel klein tipje van de sluier dan? Nou, iedereen komt weer even buurten. Ik heb meerdere keren zitten lachen om de inner circle, me meerdere keren verbaasd, maar bovenal weer genoten. Ik kan echt niet wachten op het volgende boek! Jammer alleen dat de teaser van het volgende boek niet is meegenomen in het audioboek, nu weet ik nog niet over wie het gaat. Liever niet vertellen in de comments, want dit kan als en spoiler worden ervaren voor andere lezers. Oh en blijkbaar vloekt Rhys best veel, nooit geweten. In het Nederlands is het toch allemaal wat braver dan in het Engels. “Fuck”, “damn” en “shit” worden in het Engels veelvuldig gebruikt in zijn perspectief, maar in de andere boeken heb ik dit nog nooit gezien in het Nederlands. Ik ben heel erg benieuwd naar deze vertaling, want reken maar dat ik deze gewoon ga kopen en ga herlezen!

Andere recensies in deze serie (LET OP SPOILERS VANAF DEEL 2!!!)
Recensie: Sarah J. Maas – Hof Van Doorns En Rozen
Recensie: Sarah J. Maas – Hof Van Mist En Woede