Recensie: Sarah J. Maas – De Glazen Troon

Titel: De Glazen Troon
Vertaald van: Throne Of Glass
Auteur: Sarah J. Maas
Uitgeverij: Meulenhoff Boekerij
ISBn: 9789022580264
Aantal pagina’s: 360

Celaena Sardothien is Adarlan’s beruchtste sluipmoordenaar. Ze is veroordeeld en werkt nu voor straf in de zoutmijnen van Endovier, als slaaf. Tot op een dag kroonprins Dorian Haviliard haar komt halen om mee te doen aan het toernooi van de koning. Zal Celaena winnen en kampioen van de koning worden? Ondertussen worden de andere kampioenen stuk voor stuk dood gevonden. Wat is hier aan de hand? Lukt het Celaena om daar achter te komen en om tegelijkertijd het toernooi te winnen zonder haar ware identiteit te onthullen? Daarnaast worstelt ze met haar gevoelens voor Chaol, de garde kapitein en Dorian, de kroonprins……..

Ik moet toegeven dat ik best hoge verwachtingen had van deze serie. Ik had natuurlijk de Hof Van Doorns En Rozen serie al gelezen en dat is één van mijn favoriete series van het afgelopen jaar. Ik was benieuwd of De Glazen troon dit zou kunnen overtreffen of niet. In het begin had ik nog best mijn twijfels. Natuurlijk was dit het eerste boek van Sarah J. Maas en hier moest ik rekening mee houden.

Naar mijn idee kwam het verhaal wat traag op gang. Er gebeurde niet zoveel en spannend was het zeker niet. Tot het moment dat Celaena iets ontdekte. Wat dan? Tja, dat kan ik niet zeggen. Want dat is een gigantische spoiler. Daarna ging het verhaal steeds sneller en werd het ook spannender. Ben je niet zo’n fan van romantiek? Dan kan ik je blij maken, want dat komt in De Glazen Troon amper aan de orde.

De Glazen troon leest absoluut niet moeilijk weg. Qua schrijfstijl vind ik het eerder onder het label Young Adult passen dan onder het labeltje volwassenen. Misschien zouden de boeken in Nederland ook meer aanslaan als ze gelabeld zouden worden als YA. Ik ga dat op mijn blog wel doen. Maar terug naar het verhaal. Je leest in dit boek niet alleen vanuit Celaena, maar je leest ook over de gevoelens van de andere personages en dat is erg prettig. Zo leer je meer over hun gevoelens en gedachten, waar ik wederom weer niets over kan zeggen in verband met spoilers.

Aan het eind van het verhaal werd het zeker spannend. Ik moet wel toegeven dat het cliffhanger gehalte minder hoog ligt dan bij Hof Van Doorns En Rozen, maar dat is waarschijnlijk te onderschrijven aan het feit dat dit Sarah haar allereerste boek is. Ik verwacht deze cliffhangers echter nog wel. Ja, ik ga de andere boeken in deze serie zeker lezen. Sterker nog, ze staan al te wachten.

Ik had hoge verwachtingen van De Glazen Troon. In het begin was ik bang dat deze verwachtingen misschien iets te hoog waren, maar niets bleek minder waar. Het verhaal leest vlot weg, waardoor ik deze serie eerder als YA zou labelen dan als een serie voor volwassenen. Als volwassen lezer zou ik het boek denk ik minder goed beoordeeld hebben. Hoewel het cliffhanger gehalte (nog?) niet zo hoog is, ben ik zeker heel benieuwd naar de vervolgdelen in deze serie. Dat Sarah J. Maas kan schrijven bewijst ze al wel in De Glazen Troon. Ik waardeer De Glazen Troon dan ook met vijf sterren, want het smaakt naar meer.