Recensie: Sarah J. Maas – De Donkere Kroon

Begin dit jaar begon ik dan eindelijk met De Glazen Troon van Sarah J. Maas. Hoe verleidelijk het ook was om direct alles achter elkaar te lezen, ik heb het niet gedaan. Op deze manier kon ik namelijk nog langer genieten van deze serie. En genieten was het!

Titel: De Donkere Kroon
Vertaald van: Crown Of Midnight
Serie: De Glazen Troon 2
Auteur: Sarah J. Maas
Publicatiedatum: 15 juli 2014
Uitgeverij: Boekerij
ISBN: 9789022571118
Aantal pagina’s: 384

Samenvatting

Celaena Sardothien is nu twee maanden de kampioen van de koning van Adarlan. Ze wordt er door hem op uitgestuurd om mensen te doden. Maar dan staat er een goede bekende op haar dodenlijst. Wat nu? Ondertussen gaan de duistere dingen in het kasteel nog steeds zijn gangetje en heeft Celaena nog steeds onderonsjes met Elena. Wat heeft de stokoude, dode koningin deze keer voor haar in petto? En dan zijn daar ook nog Chaol en Dorian. Wat moet ze met deze twee heren aan? Kortom, Celaena krijgt weer veel op haar bordje. Lukt het haar om met alles te dealen en de opdrachten van de koning en koningin Elena uit te voeren?

Vanaf de eerste bladzijde was het weer genieten. Ik zat direct weer helemaal in het verhaal en wilde het boek het liefst in een ruk uitlezen. Dat heb ik uiteraard niet gedaan, want dan was het allemaal zo weer voorbij. De schrijfstijl van De Glazen Troon wordt voortgezet. Dit betekent dat ook de perspectiefwisselingen weer terug zijn en wederom is dat niet storend.

In De Donkere Kroon komen we meer te weten over het verleden van Celaena. Nog niet veel, maar in ieder geval meer dan in De Glazen Troon. Ik word steeds nieuwsgieriger naar al deze onthullingen. Mijn gevoel zegt dat deze allemaal een vervolg krijgen in de vervolgdelen, zeker die ene ergens aan het einde. Ik blijf expres vaag, want spoilers. Dit deel is tevens ook schokkender dan het eerste deel in deze serie, maar ook hier begeef ik me op gevaarlijk spoilerterrein.

Velen vinden de De Glazen Troon serie leuker en beter dan Hof Van Doorns En Rozen. Ik vind ze gelijkwaardig aan elkaar. Behalve dan dat ik nog niet weet wie mijn favoriet is. Sarah heeft echt een hoog niveau wat schrijven betreft en dat is echt zo heerlijk. Ze maakt het lezen van haar boeken niet extreem moeilijk, zoals andere auteurs dat wel eens kunnen. Denk bijvoorbeeld aan Richelle Mead. Sommige van haar YA boeken zijn eigenlijk echt veel te pittig voor dat genre. Bij Sarah speelt dit helemaal niet. Wel raak ik steeds in de war wat betreft de landen. Is Terasen nou een land of een koninkrijk? En Irilea? en Adarlan? Het is verwarrend, maar neemt mijn leesplezier niet weg.

Hey Laurie, heb je misschien ook nog een puntje van kritiek? Ja. Dat het boek uit was. Ik wil aan de ene kant dolgraag verder in het volgende deel, maar aan de andere kant ook weer niet. Anders vlieg ik echt door deze serie heen en dan heb ik weer een boek hangover te pakken.

De Donkere Kroon gaat verder waar De Glazen Troon ophield. In dit deel krijgen we meer informatie over het verleden van Celaena en krijgen we ook meer van haar power te zien. De onthullingen zijn schokkend, maar ze maken me vooral nieuwsgierig naar de vervolgdelen. Sarah J. Maas heeft een hoog niveau wat schrijven betreft, maar haar boeken zijn absoluut niet moeilijk om te lezen. Het enige minpuntje aan dit boek is dat ik het alweer uit had. Ook De Donkere Kroon krijgt van mij 5 sterren. Wow.