Recensie: Sara Novic – Wie Het Mooist Valt

Een aantal maanden geleden werden de genomineerden voor het beste boek voor jongeren bekend gemaakt. Je weet wel, die lijst waar niemand het echt mee eens was. Toch heb ik daar een boek uit gehaald om te lezen, en wel deze. Ik heb het boek kunnen bestellen bij Passend Lezen en heb hem in braille gelezen.

Recensie: Sara Novic – Wie Het Mooist ValtWie het mooist valt by Sara Nović, Lucie Schaap
Published by J.M. Meulenhoff on September 12, 2017
Pages: 304
ISBN: 9029091886

Zagreb, 1991. De tienjarige Ana Jurić leidt een zorgeloos bestaan. Maar wanneer in Joegoslavië de oorlog uitbreekt wordt haar idyllische jeugd ruw verstoord. Het dagelijks leven wordt opeens gekenmerkt door voedselrantsoenen, luchtaanvallen en mitrailleurgeweld. Buren beginnen elkaar te wantrouwen en Ana’s gevoel van veiligheid brokkelt langzaam af. Wanneer ze er plotseling alleen voor komt te staan, moet Ana haar weg zien te vinden in een gevaarlijke wereld.

New York, 2001. Ana studeert en woont in Manhattan. Hoewel ze getracht heeft het verleden achter zich te laten, kan ze niet aan haar oorlogsherinneringen ontsnappen – ze heeft geheimen die ze zelfs voor haar geliefden verzwijgt. Achtervolgd door de gebeurtenissen die haar familie voor altijd hebben veranderd, besluit ze na tien jaar naar Kroatië terug te keren, in de hoop vrede te sluiten met de plek die ze ooit thuis noemde.

Wie het mooist valt is een briljante, met veel vaart geschreven debuutroman die belicht hoe oorlog een levensloop kan bepalen.

Toen ik jonger was had ik al eens een jeugdboek over de Joegoslavische burgeroorlog gelezen. Echter herinner ik me dat boek niet meer. Wel herinner ik me dat het anders was dan Wie Het Mooist Valt. Uiteraard, want het is een heel ander boek. In dit boek kom je veel te weten over de oorlog, want Ana leeft er middenin.

Wie Het Mooist Valt is opgesplitst in vier delen. Twee daarvan vertellen het verhaal van Ana in 1991. Ze was toen tien en woonde in Zagreb, waar de oorlog uitbrak. In deze delen lees je wat zij allemaal heeft meegemaakt en hoe het leven van de burgers in die tijd was. Het einde van het eerste deel laat je achter met vragen, heel veel vragen. Dat komt door de cliffhanger waar het deel mee eindigt. Dit zorgde ervoor dat ik door wilde lezen en dat heb ik ook gedaan. En veel ook. Want wat is er vervolgens allemaal gebeurd?

De andere twee delen spelen zich in 2001 af, in New York. Ana is dan twintig jaar oud en de Twin Towers waren net ingestort. Die specifieke gebeurtenis is samen met een andere gebeurtenis verantwoordelijk voor een kettingreactie bij Ana. Ze wordt herinnerd aan haar verleden en het begint aan haar te knagen. Dus, ze gaat terug. Dit staat op de achterflap, dus is geen spoiler.

Wie Het Mooist Valt laat heel goed zien dat je iemand wel uit de oorlog kunt halen, maar de oorlog niet uit iemand. Ana haar verleden begint aan je te knagen en als lezer begint het ook aan je te knagen. Je wilt immers weten wat ze allemaal heeft meegemaakt. Het is veel, het is heftig. Sara Novic is er goed in geslaagd om de zoektocht van Ana neer te zetten, haar zoektocht naar antwoorden. Ik als lezer zocht ook naar antwoorden. Vanuit New York kreeg je nog een heel klein beetje van het verleden mee, maar er bleef een deel open en dat wordt later in het boek allemaal duidelijk.

Er wordt gezegd dat dit boek geschikt is voor mensen die houden van de boeken van Khaled Hosseini. Daar ben ik het hartgrondig mee eens. Dit slaat dan wel op De Vliegeraar en Duizend Schitterende Zonnen. Raad ik dit boek aan? Ja. Is het geschikt voor jongeren? Misschien vor de bovenbouw HAVO en VWO. Het is zeker geen Young Adult en al helemaal geen luchtig boek, maar het is wel belangrijk. Ik werd geboren in het jaar dat de Joegoslavische burgeroorlog uitbrak en heb het dus niet “bewust” meegemaakt. Ik weet wel dat deze oorlog werd uitgevochten, maar ik was nog veel te klein om het allemaal te snappen en te weten. Door het lezen van dit boek heb ik zelf ook weer wat geleerd over een stukje geschiedenis.

Kortom: 5 sterren. Ik heb tijdens het schrijven van mijn recensie mijn rating zelfs aangepast. Het was 4,5 sterren (4 op Goodreads), maar ik zie niet in waarom ik er geen 5 sterren van zou maken.