Recensie: Samuel Bjork – Ik Reis Alleen

Vandaag deel ik mijn allereerste ervaring met een Scandinavische thriller met jullie. En thrillers schrijven, dat kunnen die Scandinaviërs wel hoor! Ik moet eerlijk toegeven dat dit boek al heel erg lang op mijn leesplankje van Storytel stond, maar dat ik steeds een ander boek pakte. Half november werd het toch eens tijd om Ik Reis Alleen Te gaan lezen. Met de Virtuele Boekenclub hebben we zelfs van boek gewisseld. We hadden eerst Wat Jij Niet Ziet van Sarah Pinborough voor januari, maar daar werd iedereen zo ongelukkig van dat we naar deze zijn geswitcht. Dus, hoeveel kerststerren geef ik dit boek? Want ja, zo vlak voor Kerst deel ik kerststerren uit in plaats van sterren.

Op een dag vindt een man in een bos een dood meisje. Opgehangen in een boom aan een springtouw en met een poppenjurkje aan. Rechercheur Holger Munch is belast met deze zaak. Hij wil zijn vroegere collega Mia Krüger erbij hebben, maar die heeft zich teruggetrokken op een eenzaam eiland. Toch lukt het hem om haar weer naar Oslo te halen. Wat blijkt, het gevonden meisje blijkt wel het eerste, maar niet het enige meisje te zijn. Munch en Mia zetten alles op alles om de dader te pakken te krijgen. Als de zaak erg persoonlijk wordt, is het team gedrevener dan ooit te voren. Lukt het hen om de dader ook echt te pakken? Zijn ze nog op tijd?

Na een reeks zwaar tegenvallende thrillers had ik behoefte aan een steengoede. Zo eentje waarbij je heel vaak op het verkeerde been wordt gezet en waarbij je continu wilt blijven lezen. Ik Reis Alleen begon veelbelovend. In het eerste hoofdstuk werd de zaak al direct geïntroduceerd. Hierdoor rezen de eerste vragen. Welke gruwel heeft dit op zijn geweten en wat is er toch gebeurd?

Helaas kon ik niet erg goed doorlezen in het boek. Dit lag niet aan het verhaal, want dit heb ik bijna altijd met luisterboeken. Toen ik hem eenmaal weer oppakte, kon ik ook makkelijk door blijven luisteren. De vele perspectiefwisselingen en personages maakten het verhaal soms wat warrig, maar alles bleek heel goed op zijn plaats te vallen. Achteraf gezien vind ik dat een van de sterkste punten van deze thriller. Het verhaal wordt van verschillende kanten bekeken en alle personages hebben er iets mee te maken. Maar wat dan? Dat bleef je je steeds afvragen. Ik werd hierdoor meerdere malen op het verkeerde been gezet wat de dader betreft. De ontknoping zag ik alleen niet aankomen. Waar het vaak bij thrillers nog wel eens voorspelbaar kan zijn, had ik dit echt niet verwacht.

Toch miste ik iets. Een deel van het verhaal is voor mij nog niet opgelost. Wat gebeurt er nu met deze personen en waarom speelt dat kerkgenootschap een prominente rol? Een deel is duidelijk,  maar een ander deel nog niet. Ik hoop dat Bjork dit verder oppakt in De Doodsvogel, deel twee in deze reeks over Holger Munch en Mia Krüger. Wat mij tegenwoordig wel opvalt is dat alle thrillers dezelfde insteek en opbouw lijken te hebben. Dat vind ik dus echt zo jammer.

Ik Reis Alleen was een goede thriller. Zo eentje met meerdere perspectieven en dwaalsporen. Toch kwam ik er niet helemaal lekker in. Hierdoor duurde het ook vrij lang voor ik hem uit had. Dit vond ik wel heel jammer. De ontknoping zag ik echter niet aankomen. Desondanks bleef ik met vragen zitten. Ik hoop dat die bewuste verhaallijn in De Doodsvogel, deel twee, verder wordt opgepakt. Al met al een fijne thriller die ik met vier kerststerren waardeer.

Eén gedachte over “Recensie: Samuel Bjork – Ik Reis Alleen”