Recensie: Ruta Sepetys – Zout Van De Zee

Recensie: Ruta Sepetys – Zout Van De ZeeZout van de zee by Ruta Sepetys
Published by LS Amsterdam on February 2, 2016
Pages: 412
ISBN: 902457031X

Meeslepende roman over drie moedige jongeren. Geïnspireerd op een waargebeurd drama ten tijde van de Tweede Wereldoorlog.

Zout van de zee van Ruta Sepetys, bekend van Schaduwliefde, is een spannend en avontuurlijk op feiten berustend verhaal dat zich afspeelt in de Tweede Wereldoorlog.

Zout van de zee gaat over drie moedige jongeren aan het eind van de Tweede Wereldoorlog, die met duizenden andere vluchtelingen op zoek zijn naar de vrijheid. Ze ontmoeten elkaar op weg naar een voormalig cruiseschip dat hen in veiligheid moet brengen. Hoewel ze door de oorlog lijnrecht tegenover elkaar staan, moeten ze samenwerken om te overleven. Het wordt een race tegen de klok. Redden ze het om op tijd bij het schip te komen?

Source: lsamsterdam.nl

In Zout Van De Zee volgen we vier jongeren: de Litouwse Joana, de Pruisische Florian, de Poolse Emilia en de Duitse Alfred. Joana, Florian en Emilia zijn op de vlucht, Alfred dient in het Duitse leger. De paden van deze personages kruisen elkaar in januari 1945 tijdens de scheepsramp waar ik niets vanaf wist. De ramp met de Wilhem Gustlof, onderdeel van Operatie Hannibal. Over deze missie en de bijbehorende scheepsramp wordt nooit gesproken, dus veel mensen weten niet dat dit heeft plaatsgevonden.

Sterke elementen
De informatie over Operatie Hannibal is meteen het sterkste element van Zout Van de Zee. Je leert iets nieuws over de Tweede Wereldoorlog, iets wat je waarschijnlijk nog niet wist. Zo blijven er geheimen naar boven komen. Tevens zie je de oorlog door ogen van niet-Joodse jongeren en dat zie je ook niet vaak in boeken. Zeker niet in young adult. Nog een sterk element van dit boek. Ik was me er nooit van bewust dat Polen ook niet als “zuiver” werden gezien door Hitler en dat deze mensen hun leven ook absoluut niet zeker waren.

Je leert de personages niet goed kennen
Wat ik jammer vond is dat je de personages niet goed leert kennen. Vooral Alfred riep vragen bij mij op. Wat was er toch met die jongen gebeurd dat hij zulke denkbeelden erop nahield? Daarnaast kreeg je wat mij betreft te weinig achtergrond informatie over de andere jongeren mee. Hierdoor leerde je hen niet echt kennen, waardoor het verhaal me niet bij de strot greep.

Done and move on-gevoel
Zout Van de Zee bevat hele korte hoofdstukken. Hierdoor leest het vlot weg, maar biedt het boek geen ruimte voor verdieping en ontwikkeling van de karakters. Zonde, want dat is echt een gemis bij deze thematiek. Zout Van De Zee deed me niet zoveel en dat zou wel moeten bij een boek over de Tweede Wereldoorlog. Ik ben het eens met een Engelstalige recensie op Goodreads. Ik klapte het boek dicht en pakte meteen een ander boek. Done and move on. Dat gevoel geeft Zout Van de Zee mij een beetje.

Zout Van de Zee van Ruta Sepetys bevat zowel positieve als negatieve elementen. Het positieve aan dit boek is dat je leert over Operatie Hannibal, iets wat je nooit over de Tweede Wereldoorlog te horen krijgt. Daarnaast wordt de oorlog gezien vanuit het oogpunt van niet-Joodse jongeren. Het negatieve element is dat de personages niet goed uitgewerkt zijn. Je leert ze niet echt kennen. De korte hoofdstukken zorgen ervoor dat het boek vlot wegleest, maar hierdoor is er weinig ruimte voor verdieping.