Recensie: Rima Orie – De Zwendelprins

Een boek waar ik al een heel tijdje benieuwd naar was en wat ik ook al een heel tijdje had liggen is De Zwendelprins van Rima Orie. Rime Orie won de schrijfwedstrijd die werd georganiseerd door uitgeverij Moon en schrijversplatform Sweek. Ik hoorde hele goede verhalen over dit boek en besloot het te lezen.

Recensie: Rima Orie – De ZwendelprinsDe zwendelprins by Rima Orie
Format: Hardcover
Pages: 394
Published by Moon on April 10, 2019
ISBN: 9789048846931

Prachtig young adult fantasy-verhaal van winnares Moon YA Contest!

Als nieuwsgierige keukenhulp is de 17-jarige Simran op de hoogte van de meest kleurrijke verhalen en de smerigste roddels die er in het paleis de ronde doen. Toch is er slechts één verhaal dat zowel haar als de rest van de bevolking van Surya in de ban houdt: de mysterieuze verdwijning van de kroonprins. Tot er, tien jaar na zijn verdwijning, een prins uit het Noorden bij het paleis verschijnt met de belofte de kroonprins terug te vinden. Zal het deze mysterieuze prins lukken? Of heeft zijn bezoek een heel ander doel?

Doordat veel mensen zo enorm enthousiast waren had ik hele hoge verwachtingen van De Zwendelprins. Een fantasy verhaal gebaseerd op de Indiase cultuur, daar was ik wel heel benieuwd naar. Dit soort boeken zie je de laatste tijd vaak in het Engels verschijnen, maar in het Nederlands is De Zwendelprins voor zover ik weet het eerste boek geïnspireerd op deze cultuur. Ik dook met hoge verwachtingen in het verhaal, maar deze verwachtingen werden niet helemaal waargemaakt.

De Zwendelprins is absoluut geen slecht boek. Het verhaal zit goed in elkaar en de Indiase invloeden zijn duidelijk zichtbaar. De world building is erg goed gelukt.

Waarom werden mijn verwachtingen niet helemaal waargemaakt? Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar de vinger niet helemaal op kan leggen. De Schrijfstijl van Rima Orie leest prettig en is vlot, hierdoor had ik het boek binnen ongeveer een dag uit. Nu hielp dat lekkere weer wat we toen hadden daar ook aan mee, maar toch. Simran was op zich een leuk personage, hetzij wat jong en naïef. Anders was ook een leuk personage, maar ook hij kon mij niet volledig overtuigen. De Zwendelprins vond ik dus een leuk boek om te lezen, maar het gaf me niet dat wow-gevoel wat ik had verwacht en waar ik stiekem op had gehoopt.