Laurie's Bookshelf

About books and more

Recensie: Patrick Ness – Zeven Minuten Na Middernacht

| 4 reacties

Originele titel: A Monster Calls

Toen afgelopen februari de film van A Monster Calls in de bioscoop kwam, werd ik nieuwsgierig. Ik kon helaas niet naar deze film omdat de tijd me ontbrak. Bovendien had ik het boek nog niet gelezen, tot nu.

Connor is dertien jaar oud en woont samen met zijn moeder, die kanker heeft. ‘s Nachts krijgt Connor bezoek: van een nachtmerrie en een monster. Het monster neemt de gedaante aan van een boom die in de achtertuin van Connor zijn huis staat. Wat het monster van Connor wil is hem niet duidelijk. Wat hij wel weet, is dat hij niet bang is voor dat reusachtige ding dat hem iedere nacht om 00:07 komt opzoeken. Lukt het Connor om te weten te komen wat het monster van hem wil?

In het begin was ik in de war. Wat is nou een droom en wat is nou echt? Is dit nou Young Adult fantasy of contemporary? Deze verwarring is lang gebleven. Dat maakte het lastig om het boek in één keer te begrijpen. Naarmate het einde naderde, werd het steeds duidelijker wat het monster van Connor wilde en wat hij nou precies deed. In ieder geval werden er verhalen verteld waar Connor iets uit moest leren, maar dat snapte hij zelf ook niet. Hij bleef in een soort van ontkenning zitten, hij dacht dat alles onzin was en het allemaal weer goed kwam.

Ik ergerde me aan Connor zijn houding. Het was overduidelijk dat hij het bij het verkeerde eind had, maar koppig als hij was, weigerde hij dat te geloven. Ik vond hem daarnaast ook wat kinderachtig. Dit kan overigens ook aan de schrijfstijl van het boek liggen. Naar mijn idee is dit boek geschikter voor jongere lezers dan voor de wat oudere. Het boek las vlot weg en de hoofdstukken zijn kort. Voor kinderen van een jaar of tien/elf zou ik dit boek aanraden.

Het boek is niet slecht, maar ook niet fantastisch. Ik vond het een prima boek om te lezen, maar ik vrees dat het me helaas niet zal bijblijven. Ik waardeer het boek met drie sterren. Of ik de film nog wil zien? Ik denk het niet.

Heb jij A Monster Calls al gelezen?