Recensie: Nadine Swagerman – Eén Waarheid

Eén Waarheid van Nadine Swagerman is zo’n boek dat al heel lang op mijn nog te lezen lijstje stond, maar waar het eerder nooit van was gekomen. Toen dit boek afgelopen mei de debuutprijs van de Jonge Jury won wist ik het zeker, dit boek moest ik snel lezen.

Recensie: Nadine Swagerman – Eén WaarheidEén Waarheid by Nadine Swagerman
Published by Kluitman on May 28, 2018
Pages: 224
Format: Hardcover
ISBN: 9789020654622

Laura moet de waarheid weten. Hoe pijnlijk die ook is...

Als Laura’s ouders door een misdrijf om het leven komen, stort haar leven volledig in. Het gaat zelfs zo slecht met haar dat ze een zelfmoordpoging doet, waarna ze in een psychiatrische kliniek belandt. Daar leert ze Joritt kennen, een student verpleegkunde. Hij is de enige die haar soms even laat vergeten waar ze is en waarom.

Joritt wil graag meer weten over de dood van Laura’s ouders en hij komt terecht op de website van een amateur-­misdaadverslaggever, die de gebeurtenissen rondom deze moord op de voet volgt. En terwijl de politie haar best doet om de zaak op te lossen, stuit Joritt op informatie die Laura’s wereld totaal op zijn kop zal zetten...

In Eén Waarheid volgen we Laura en Jorrit. Nadat haar ouders op gruwelijke wijze zijn vermoord komt Laura terecht in een psychiatrische instelling, de instelling waar Jorrit stage loopt. Als lezer houdt de vraag wat er met Laura haar ouders is gebeurd en vooral wie de dader is je het hele verhaal bezig. Ook Laura wil weten waarom haar ouders zijn vermoord. Als lezer zit je dus de hele tijd op hetzelfde spoor als Laura en later ook Jorrit.

Nadine Swagerman neemt je mee in de gang van zaken in een psychiatrische instelling en dat zie je niet zo heel vaak in Nederlandse young adult boeken. In het Engels zijn er meer boeken over dit thema, maar alsnog zijn er maar weinig die over het leven in een instelling gaan. Daarnaast wordt je ook meegenomen in de gedachten van Laura, al heb je dat in eerste instantie niet helemaal door. Dat komt pas later, als er iets gebeurt waardoor je vraagtekens plaatst bij hetgeen dat daadwerkelijk gebeurt.

Ik vind het vooral jammer dat sommige vragen nog steeds niet worden beantwoord. Wat is het motief van de moord op Laura haar ouders bijvoorbeeld? Deze vraag heb ik nog steeds en op de een of andere manier verwachtte ik een antwoord hierop te krijgen. Desondanks is Eén Waarheid een aangenaam boek om te lezen en leer je ook meer over hoe het er in een psychiatrische instelling aan toe gaat. Wat dat betreft vind ik het een terechte winnaar van de debuutprijs van de Jonge Jury 2019.