Recensie: Murat Isik – Wees Onzichtbaar

Vorig jaar stemde ik voor het eerst op de Hebban Awards. Toen de genomineerden in de categorie “roman” bekend werden gemaakt zag ik Wees Onzichtbaar van Murat Isik er tussen staan. Ik moest echter nog ruim een half jaar wachten voor deze te beluisteren was via Storytel.

Recensie: Murat Isik – Wees OnzichtbaarWees onzichtbaar by Murat Isik
Published by Ambo|Anthos on May 4, 2017
Pages: 600
ISBN: 9041422900
four-half-stars

De Bijlmermeer, begin jaren tachtig. De vijfjarige Turkse Metin komt met zijn ouders en zus naar Nederland. Het gezin gaat in de flat Fleerde wonen. Vader is een werkloze communist die overdag boeken van Marx leest en zich ’s avonds bezat met vrienden. Thuis is hij vaak gewelddadig en dan siddert het hele gezin. Metin vreest hem en maakt zich onzichtbaar. Maar langzaam – als de kinderen ouder worden en de moeder emancipeert – groeit het verzet tegen de vader.

Ondertussen verandert de Bijlmer ook. Bedoeld als vooruitstrevende wijk verwordt het tot een gevreesd getto met veel criminaliteit en hordes junks. Op een zondagavond in 1992 boort een Boeing 747 zich in de flat Kruitberg. Tientallen bewoners komen om. In de weken daarna lopen op Metins middelbare school de raciale spanningen op. De Bijlmer verandert in de jaren daarna definitief: ondanks fysiek verzet van activistische bewoners worden veel flats gesloopt, waaronder die van Metin.

WEES ONZICHTBAAR is een grootse epische roman over de wanhopige strijd van een gezin tegen een tirannieke vader en een prachtige coming of age van een sensitieve jongen die opgroeit in een onveilige wereld, gebaseerd op Murat Isiks eigen jeugd. Maar het is ook een schitterende en kleurrijke ode aan de Bijlmer.

Ik schrok een beetje toen ik de afluistertijd zag. Ook was ik bang dat het een boek zou zijn met moeilijk taalgebruik, oftewel zware literatuur. Ik bleek dus enorm bevooroordeeld. Want ik vloog er werkelijk doorheen.

In Wees Onzichtbaar volgen we Metin die als vijfjarige naar de Bijlmermeer verhuisde. Zijn vader is een communist en nogal standvastig. Ik vond hem er ietwat in doordraaien. Ik hoop dat iemand mij corrigeert als ik het bij het verkeerde eind heb, maar hoort dit gedrag bij de Turkse cultuur? Of is dit een geval van doorgeslagen grootheidswaanzin? Ik werd vaak genoeg boos op hem. Ja, zelfs als lezer.

Je ziet Metin, zijn zus en moeder een enorme groei doormaken gedurende het boek wat overigens is gebaseerd op Murat Isik zijn eigen leven. Waar anderen het taalgebruik niet helemaal passend vonden op de stukken die op zijn jeugd slaan, had ik daar geen problemen mee. Het is tenslotte een terugblik. Het boek is vlot geschreven en ik wilde door blijven luisteren. Zelf had ik dit nooit verwacht. Zodoende had ik dit boek dus binnen no-time uit. Aanrader? ja. Vijf sterren gevoel? Bijna.

Een gedachte over “Recensie: Murat Isik – Wees Onzichtbaar