Recensie: Marlies Allewijn – Ze was 16

Soms heb je nog nooit van een boek gehoord en ontdek je het opeens. Dat was voor mij het geval met Ze was 16 van Marlies Allewijn. Ik vond dit boek ooit eens per toeval op Storytel en zette het op mijn plankje. Lezen duurde alleen nog wel even.

Recensie: Marlies Allewijn – Ze was 16Ze was 16 by Marlies Allewijn
Format: Audiobook
Narrator: Peggy Vrijens
Length: 12 hours, 33 minutes
Published by Kluitman on February 2016
ISBN: 9789020654523

Een oorlogsverhaal over vooroordelen, jezelf durven zijn en keuzes maken.

De zestienjarige Janna uit Zeeland moet in het voorjaar van 1944 plotseling gaan werken voor de Duitse militairen die in haar dorp zijn gestationeerd. En dat naast het huishouden en de zorg voor haar ouders. Als haar vrienden haar vragen 'een klusje op te knappen', zit Janna gevangen tussen twee uitersten; blijft ze haar werk voor de Duitsers doen, die toch best aardig tegen haar zijn? Of kiest ze voor de onzekere zaak van het verzet? De ontmoeting met de knappe Willem brengt een lichtpuntje in de ellende.

Zeventig jaar later wordt de dan zestienjarige ras-Amsterdamse Ize door haar ouders 'verbannen' naar dat stomme en suffe Zeeland, waar haar oma woont. Ize zit zó niet te wachten op een zomer vol saaie boeren. Dan vindt ze een foto van Janna, een meisje dat erg op haar oma lijkt. Als haar oma schrikt en haar vraagt 'dit hele verhaal' met rust te laten, is Ize's nieuwsgierigheid gewekt.

Ze was 16 gaat over de Tweede Wereldoorlog in Zeeland. In 1944 leefde Janna, een meisje dat heel erg veel op de oma van Ize lijkt. In het heden logeert Ize bij haar oma in Zeeland en vindt op zolder een foto van iemand – Janna dus – die heel erg op haar oma lijkt. Ize gaat op onderzoek uit, want wie is toch dat meisje op die foto? En wie was haar opa eigenlijk?

In het begin vond ik Ize maar een vervelend meisje. Ze was ontzettend tegendraads en had echt een soort van arrogantie over zich heen. Ze vond Zeeland maar niets en deed ook heel lelijk tegen haar oma. Dit draaide later gelukkig wel bij. Toen Ize begon met de zoektocht naar Janna ging het hele puberale er een beetje af en begon ze eindelijk wat serieuzer te worden.

De verhaallijn van Janna was meteen het meest interessante aan het boek. Deze verhaallijn wilde ik ook het liefste volgen, want hierin zat de meeste informatie verwerkt. Ik wist niet dat er in Zeeland zo heftig werd gevochten en ik wist ook niets van de bombardementen daar. Door Ze was 16 weet ik dat nu wel en dat is het sterkste punt van het verhaal. Als het verhaal van Janna niet in dit boek had gezeten, was ik waarschijnlijk niet ver gekomen. Nu had ik het binnen twee dagen uitgeluisterd. Ze was 16 geeft je informatie over de Tweede Wereldoorlog die je waarschijnlijk nog niet wist en daardoor is dit een interessante Young Adult.