Recensie: Marissa Meyer – Cinder

Ja ja, eindelijk is de hype van de Lunar Chronicles dan overgewaaid naar Nederland en worden alle boeken in 2017 opnieuw uitgegeven door Blossom Books. Eindelijk heb ik Cinder gelezen en ik ben zeker niet de eerste en enige die over dit boek een blog heeft geschreven. En terecht!
De Lunar Chronicles zijn gebaseerd op bekende sprookjes, welke in een nieuw, futuristisch jasje zijn gestoken. Cinder is een monteur, maar niet zomaar een monteur. Ze is de bekendste monteur van Nieuw-Beijing en bovendien is ze niet 100% menselijk. Ze is een een cyborg, een wetenschappelijk experiment, een kruising tussen een mens en een robot. Ze woont bij haar valse stiefmoeder en twee stiefzusjes, waarvan één echt een vals kreng is en de ander niet. Het jongste stiefzusje, de niet valse, raakt besmet met de pest en dat geeft Cinders stiefmoeder alle reden tot het wegsturen van Cinder naar het paleis om mee te doen aan de testplicht voor cyborgs voor het vinden van een vaccin. Echter, in het paleis komt Cinder Prins Kai weer tegen, die ze in het eerste hoofdstuk al in haar marktkraam had staan. In het paleis komt Cinder tot veel meer ontdekkingen die haar hele leven op zijn kop zetten. Want, waarom is zij niet besmet met de pest? En vindt Prins Kai haar ook leuk?
Normaal houd ik niet echt van boeken die zich in een fantasie wereld afspelen, maar toch gaat dit genre steeds meer groeien bij mij. Ik heb alle boeken van De Selectie gelezen en daar deed dit boek mij in eerste instantie aan denken. Dat klopt enigszins ook wel een beetje, sommige elementen zitten in beide boeken. Cinder is een boek wat  makkelijk weg leest, wat ontzettend fijn is als je even lekker wilt ontspannen. Gedurende het hele boek wordt er naar het einde toegewerkt, wat echt knetter spannend is met een cliffhanger waar je U tegen zegt. Ik kan echt niet wachten tot het ebook van Scarlett volgende week uit komt! Wachten is lastig, zeker met zo’n einde. Wow.