Recensie: Marieke Nijkamp – Voor Ik Je Loslaat

Voor Ik Je Loslaat is een boek wat ik eigenlijk niet van plan was te lezen. En al helemaal niet zo snel na verschijning. Ik was namelijk nogal teleurgesteld door 54 Minuten, het debuut van Marieke Nijkamp. Over deze opvolger hoorde ik ook wisselende meningen. Toen ik het boek in mijn Secret Santa pakketje vond, ging ik het uiteraard wel lezen. Beviel dit boek mij beter dan 54 Minuten?

Titel: Voor Ik Je Loslaat
Vertaald van: Before I Let Go
Auteur: Marieke Nijkamp
Uitgeverij: Harper Collins
ISBN: 9789402700565
Aantal pagina’s: 320

Corey en Kyra groeien samen op in het afgelegen dorpje Lost Creek in Alaska. Als Corey verhuisd, blijft Kyra alleen achter. Een paar dagen voordat Corey teruggaat naar Lost Creek om Kyra op te zoeken, krijgt ze een telefoontje met het nieuws dat Kyra dood is. Door het ijs gezakt. Corey besluit terug te gaan om uit te zoeken wat er is gebeurd. Maar Lost ontvangt haar niet met open armen. Wat is er toch allemaal aan de hand?

Toen ik begon te lezen vond ik het verhaal heel vaag. Ik wist nog niet goed wat ik kon verwachten. Wat me wel opviel is dat de hoofdstukken kort zijn. Hierdoor leest het boek snel weg.

Echter vond ik het verhaal heel erg traag. Er borrelden al meteen vragen op, wat in dit geval goed is. Maar de antwoorden waren heel voor de hand liggend. Ik had het gevoel dat ik al snel wist waar het verhaal naartoe zou gaan en ik kreeg gelijk. Ik miste de spanning die je bij zo’n soort verhaal verwacht. Alles leek allemaal heel gemakkelijk te gaan.

Ondanks het gemis aan actie had ik het boek wel snel uit. Of misschien juist wel door het gemis aan actie. Ik wilde het boek eigenlijk zo snel mogelijk uit hebben, zodat ik weer in een ander boek kon duiken. Voor Ik Je Loslaat bleef niet aan me knagen en ik vond het ook geen memorabel boek. Helaas. Alweer. Dit gevoel had ik namelijk ook al na het lezen van 54 Minuten. Zo jammer dit, want beide verhalen hebben zoveel potentie om er iets spannends van te maken wat onder je huid kruipt. Dit verhaal nog meer dan 54 Minuten. Ik had iets episch verwacht. Aan het eind van het verhaal werd het een beetje spannend, maar dat was helaas ook niet noemenswaardig spannend dat ik op het puntje van de bank zat. Tevens duurde die spanning maar heel kort. Zo zonde.

Voor Ik Je Loslaat is een boek dat vlot wegleest. Echter miste ik wat meer spanning en sensatie. Het boek kroop bij mij niet onder de huid. Toch wilde ik het zo snel mogelijk uit hebben, maar dat was vooral om in een ander boek te kunnen duiken. Helaas is Voor Ik Je Loslaat niet zo memorabel voor mij. Het verhaal heeft zo veel potentie, er kan zoveel meer mee gedaan worden. Maar dat is helaas niet gebeurd. Echt zo zonde. Ik waardeer Voor Ik Je Loslaat om alle bovengenoemde redenen dan ook met 3 sterren.