Recensie: Maren Stoffels – Ik Zie Je Tussen De Wolken

Een tijdje geleden zag ik, volgens mij op Hebban, het boek Ik Zie Je Tussen De Wolken van Maren stoffels voorbij komen. Ik zette het meteen op mijn “wil ik lezen” lijstje, want de flaptekst klonk interessant. Maar was de inhoud dat ook? Helaas niet zoals ik had gehoopt. Ik weet zelfs niet eens of dit boek nou middle-grade of young adult is.

Recensie: Maren Stoffels – Ik Zie Je Tussen De WolkenIk zie je tussen de wolken by Maren Stoffels
Published by Leopold on August 31, 2016
Pages: 240
ISBN: 9025870627
zero-flames

Ik kon dit niet zijn, het was een fout.Een storing in mijn hersens, hart of lijf.Wat het dan ook is waarmee je verliefd wordt.

Het gaat moet goed met Lauren. De schoolpsycholoog regelt een stage voor haar in het ziekenhuis. Daar wordt ze gekoppeld aan de doodzieke Casper, een jongetje met leukemie. Als Lauren een andere kankerpatiënt ontmoet, staat haar hele leven op zijn kop. Jasmijn laat haar iets voelen wat ze helemaal niet herkent. Lauren weet alleen dat Jasmijn alles is wat haar vriendje niet is. Zacht, bloedmooi en...een meisje.

Om te beginnen vond ik Lauren maar een stomme trut. Ze was gewoon echt niet sympathiek en deed niet eens echt haar best. De wereld kon haar gestolen worden en daar gedroeg ze zich ook naar. Met haar ouders en broers had ik ook niets. Haar moeder was nog wel het meest sympathiek, van wat we van haar te zien kregen. Maar haar broers en vader, au. En Ik had dat gevoel een beetje bij alle personages. Ik vond bijna iedereen onsympathiek en heel erg oppervlakkig. Caspar en Jasmijn waren nog wel de leukste personages uit dit hele boek. Oké oké, Jasmijn was in het begin nogal bot, maar Casper is super energiek, ondanks zijn ziekte. Alleen Loes bleef het hele verhaal lang sympathiek tegenover Lauren, ook al deed ze gewoon haar werk.

En dan instalove. Seriously? Sepp vond ik echt niet chill. Het was hem echt alleen maar om de seks en Lauren haar lichaam te doen. Gadver. Ik stoorde me echt heel erg aan hem en zijn arrogante beste vriend Kik. Rare naam trouwens. Sorry.

Het lijkt alsof ik nu heel negatief ben over dit boek. Om eerlijk te zijn klopt dat wel. Het was een fijne quick read, maar het verhaal was voor mij echt veel en veel te oppervlakkig, ondanks de heftige thematiek (kanker). Lauren maakt gelukkig wel een kleine ontwikkeling door, maar ik vond het te klein en wederom te oppervlakkig. Misschien is dit boek meer bestemd voor jongere lezers, want daar vond ik de schrijfstijl ook naar. Ik denk dat ik, met mijn leeservaring, dit boek ontgroeid ben. Ik heb me wel vermaakt hoor tijdens het lezen, maar ik kon gewoon niet meeleven met het meerendeel van de personages. Ik wilde ze gewoon stuk voor stuk slaan. Heel jammer. Ik geef Ik Zie Je Tussen De Wolken dus een hele krappe 3 sterren. Het verhaal deed me niet zoveel en dat zou het wel moeten doen. De thematiek vraagt om diepgang, maar die miste.

Als jullie nog volwassener boeken weten met dezelfde thematiek als Ik Zie Je Tussen De Wolken, hoor ik het graag! Laat je tips achter in de reacties.