Recensie: M. J. Arlidge – Iene Miene Mutte

© Foto: bol.com

Bij het verschijnen van Naar Bed Naar Bed van M. J. Arlidge in het begin van de zomer werd mijn nieuwsgierigheid gewekt. Ik vind thrillers echt geweldig en was dus benieuwd. Echter bleek Naar Bed Naar Bed deel vijf uit de Helen Grace serie te zijn. Tijd om eerst de andere delen te lezen dus. Om te beginnen met Iene Miene Mutte.

Southampton wordt opgeschrikt door een reeds wrede ontvoeringen. Twee personen worden ontvoerd, slechts één overleefd het. Wie verliest en wie wint het spel van iene miene mutte? Inspecteur Helen Grace en haar team onderzoeken deze duistere en ingewikkelde zaak. Echter gebeuren er dingen waardoor de puzzel niet makkelijk op te lossen is en welke het onderzoek kunnen dwarsbomen. Lukt het Helen en haar team de brute seriemoordenaar te pakken te krijgen? Of wordt ze zelf slachtoffer van het spel?

Iene Miene Mutte is een boek dat leest als een trein. De hoofdstukken zijn kort en vlot geschreven. Desondanks zit de spanning er vanaf het begin al goed in. Bij het eerste hoofdstuk vraag je je direct al af wat hier in vredesnaam aan de hand is. Dat het luguber is, weet je al meteen. Zoals het hoort bij een thriller.

Naarmate het verhaal vordert, blijft deze onderhuidse spanning aanwezig. Sterker nog, hij wordt alleen maar erger. Zoals dat bij een thriller hoort, wordt je ook regelmatig op het verkeerde been gezet. Wie is toch de dader? Waarom worden juist deze personen ontvoerd? Ik geloof dat ik tijdens het lezen wel vier verschillende daders heb verdacht. Het wisselen van perspectief past ook perfect in het boek. Iene Miene Mutte wordt verteld vanuit het perspectief van Helen en haar teamleden, maar ook vanuit het perspectief van de pionnen van het spel van de dader. Hierdoor blijft die spanning aanwezig.

Het klinkt als een vijf sterren recensie, maar het is het toch net niet. Sommige hoofdstukken hadden voor mij niet gehoeven, ook al gaven ze wel wat meer inzicht. Ik kan er eigenlijk niet helemaal bij waarom ik het geen vijf sterren waard vind, maar het scheelt niet veel.

He he, eindelijk weer eens een fijne reeks thrillers! Iene Miene Mutte was een goede opening van de Helen Grace serie en ik ga de rest zeker ook lezen. Ondanks dat het een boek vol spanning is, krijgt het toch geen vijf sterren. Het scheelt echter niet veel. Waarom dan geen vijf sterren? Ik moet eerlijk bekennen dat ik daar de vinger zelf ook niet op kan leggen. Het voelt gewoon net niet. Maar vier sterren, of eigenlijk vierenhalf maar dat kan niet op Goodreads, is ook een mooie score.

Zou jij Iene Miene Mutte willen lezen?