Recensie: Libby Page – Het Zwembad

Je hebt er ieder jaar wel een aantal: echte zomer feel good romans. Niet denken, maar lezen. Van die boeken die heel erg voorspelbaar en oppervlakkig zijn en daardoor uitermate geschikt voor op de camping of het strand. Het Zwembad van Libby Page is precies zo’n boek. Ik kwam het tegen op Storytel toen het nog bloedje heet was, maar heb het boek toen niet geluisterd. Gelukkig was het weer de afgelopen week nog zodanig aangenaam dat lezen over een openlucht zwembad best prima was.

Recensie: Libby Page – Het ZwembadHet zwembad by Libby Page, Anna Livestro
Published by A.W. Bruna on May 29, 2018
Pages: 288

Rosemary woont al haar hele leven in de Londense wijk Brixton. Maar haar buurt is onherkenbaar veranderd; de bibliotheek waar ze vroeger werkte werd gesloten, de kruidenier die iedereen kende is nu een trendy bar en haar geliefde man, George, is overleden. Wat haar vooral nog plezier brengt, is zwemmen.

Kate is net verhuisd en voelt zich alleen in de grote stad. Ze is begonnen met haar eerste baan voor een lokale krant. Als het buitenzwembad van Brixton met sluiting wordt bedreigd, weet Kate dat dit een kans is op een goed verhaal. Rosemary weet dat dit het moment is waarop ze ook haar laatste strohalm kan verliezen.

De twee besluiten zich samen in te zetten voor het behoud van deze belangrijke plek in de wijk. Want het zwembad is meer dan alleen een plaats waar gezwommen wordt. Door hun actie laten Kate en Rosemary zien wat de waarde is van gemeenschap en van verbondenheid, en tonen zij hoe heel gewone mensen zich sterk kunnen maken voor datgene waar hun hart ligt.

Voordat ik begon met luisteren wist ik niet veel over Het Zwembad. Ik had wel zo’n vermoeden hoe het boek in elkaar zou zitten en dat ik niet echt hoge verwachtingen moest hebben. Het boek had immers niet echt diepgang. Of toch wel? Het antwoord is een beetje.

Je ziet in het verhaal dat Kate duidelijk niet goed in haar vel zit. Ze heeft last van angsten en paniekaanvallen en dat heb ik bij een boek in het feel good genre nog niet gezien. Of misschien komt het omdat ik dit genre het liefst vermijd vanwege het feit dat ik er niet zoveel mee heb. Maar goed, Het Zwembad bevat dus wel iets meer laagjes in het verhaal.

Dan is er ook nog Rosemary. Haar hele leven draait om het zwembad. In het boek leer je haar achtergrond kennen en lees je wat het zwembad voor haar betekent. En geloof me, dat is heel erg veel.

Het verhaal wordt verteld vanuit Kate en Rosemary, maar soms lees je ook iets over andere betrokkenen. Gaandeweg zie je de band tussen Kate, Rosemary en de rest versterken en je ziet Kate echt uit haar schulp kruipen en opbloeien. Dat was denk ik wel het mooist aan het hele boek, de ontwikkeling die Kate doormaakt. Er is alleen één perspectief dat ik niet helemaal begrijp. View Spoiler »

Het Zwembad is een prima roman voor op vakantie, wat ik niet was. Het jammere is, maar misschien hoort het wel bij dit genre, dat ik alle gebeurtenissen wel had verwacht. Er zaten geen verrassingen in dit boek. Hierdoor kakte het verhaal in het midden behoorlijk in. Het laatste stuk leest wel weer fijn weg, maar ik heb op het punt gestaan om het boek weg te leggen. Zonde. Vandaar ook mijn 3 sterren.