Recensie: Liane Moriarty – Grote Kleine Leugens

Een paar maanden geleden zag ik heel veel voorbij komen over de serie Big Little Lies. Op dat moment wist ik niet dat deze miniserie gebaseerd is op een boek. Toen ik dit boek tegenkwam tijdens het scrollen op Storytel, herkende ik het direct en besloot ik het op mijn boekenplank te zetten. De afgelopen twee weken las ik het boek.

Op een Australische basisschool vindt een gruwelijk misdrijf plaats. Dit gebeurt tijdens de jaarlijkse quizavond. Wat is er gebeurd? De ouders proberen elkaar zwart te maken door middel van smerige roddelpraat en leugens. Wat is er allemaal waar? Wat ging hier aan vooraf? Komt de waarheid ooit aan het licht? In Grote Kleine Leugens worden drie ouders op de voet gevolgd: Madeleine, Celeste en Jane. Zouden zij hier iets mee te maken hebben?

Aan het begin van Grote Kleine Leugens moest ik even wennen aan de opzet van Liane Moriarty. Maar al snel werd duidelijk hoe het boek in elkaar steekt. Het boek begint op de quizavond zelf, gaat daarna verder op de ochtend na de quizavond en maakt een sprong terug in de tijd, naar de oriëntatiedag van de kleuters. Vervolgens wordt het verhaal chronologisch verder verteld. Door deze manier van schrijven voel je de hele tijd zo’n onderhuidse spanning tijdens het lezen. Wat is er toch allemaal gebeurd? Heeft die ouder er misschien iets mee te maken? Of die? Of toch een andere ouder? Tijdens het lezen ben ik meer dan eens op een ander spoor gezet. Maar welk spoor bleek juist? Daar kwam je pas heel laat achter. Dit zorgde ervoor dat je wilde blijven lezen. Als ik niet meerdere boeken tegelijk zou lezen, zou ik dit boek denk ik snel uit hebben.

Het volgen van meerdere ouders, moeders in dit geval, is ook iets wat de onderhuidse spanning voedt. Lukt het Celeste haar huwelijk te redden? Zou zij of haar man er iets mee te maken hebben? Of is het toch Madeleine, die het heerlijk vindt om zich in conflicten te bevinden? En wat heeft Jane allemaal meegemaakt? Zou dat kunnen leiden tot hetgeen er is gebeurd? Doordat het boek zo vaak van perspectief wisselde, wordt het tempo goed op peil gehouden. Ook deze perspectiefwisselingen zorgen voor een voortdurende spanning. Toen het boek het einde naderen, had ik echt van die spanningskriebels in mijn onderbuik. Deze werden nog eens extra gevoed door wat de andere ouders allemaal aan de journalist vertellen.

Is er een minpunt te noemen? Ja. Hoeveel spanning er ook in het boek zat, had ik het idee dat het soms een beetje te langdradig was. In dat opzicht was ik wel weer blij dat ik meerdere boeken tegelijk aan het lezen was.

Grote Kleine Leugens is niet perfect. Toch zorgde de schrijfstijl van Moriarty voor een constante spanning omdat je echt per se wilde weten wat er nou was gebeurd en wie wat had gedaan, dat je wel door móést lezen. Ik waardeer het boek dan ook met vier sterren. Of ik de serie al heb gezien? Nee, want hij staat (niet meer) op Netflix.

Heb jij het boek gelezen of de serie gezien?

Eén gedachte over “Recensie: Liane Moriarty – Grote Kleine Leugens”

1. De serie komt helaas ook niet op Netflix aangezien het een HBO-productie is, en dat is natuurlijk de grote concurrent van Netflix. Het boek heb ik al een aantal jaar in mijn kast staan en ik ben er best wel benieuwd naar!