Recensie: Liane Moriarty – Bijna Echt Gebeurd

Vorig jaar las ik Grote Kleine Leugens van Liane Moriarty en ik was positief verrast. Zeer positief verrast zelfs. Toen ik Bijna Echt Gebeurd tegenkwam op de shortlist van de Hebban Awards 2017 in de categorie roman, ging deze meteen op de te lezen stapel. Maar wist dit boek mij weer net zo te verrassen als Grote Kleine Leugens dat deed?
>

Titel: Bijna Echt Gebeurd
Vertaald van: Truly Madly Guilty
Auteur: Liane Moriarty
Publicatiedatum: 18 april 2017
Uitgeverij: A.W. Bruna
ISBN: 9789400508378
Aantal pagina’s: 528

Als Clementine en Sam bij Oliver en Erika, Clementine’s hartsvriendin maar de vriendschap is nogal gecompliceerd, op de thee gaan worden ze uitgenodigd voor een barbecue bij de buren Vit en Tiffany. Erika en Oliver zitten er totaal niet om te springen, maar Clementine en Sam zeggen direct ja. Ze hebben een mooi maar druk leven: Sam heeft een verantwoordelijke baan bij een marketingkantoor en Clementine is celliste. De barbecue is heel gezellig, maar op een gegeven moment gaat het mis. Twee maanden later vragen Clementine en Sam zich steeds weer af: “Wat als je nooit naar die barbecue waren gegaan?”

Net zoals dat in Grote Kleine Leugens het geval was, roept het eerste hoofdstuk van Bijna Echt Gebeurd direct vragen op. Wat is daar toch allemaal op die bewuste barbecue gebeurd? Dat is fijn, want het maakt je nieuwsgierig. De inleiding ernaartoe is echter wel wat lang. Iets te lang zelfs. Gelukkig krijg je al vrij snel waar je als lezer op zit te wachten, namelijk een terugblik naar die bewuste dag. Yes, wordt het raadsel dan eindelijk opgelost? Nee, nog steeds niet.

Het verhaal wordt hoofdzakelijk verteld vanuit Clementine, Erika (oh wat is dat een duffe muts zeg) en Tiffany, maar ook alle andere personages spelen een rol en krijgen een (gedeeltelijk) perspectief. Als lezer weet je hierdoor nooit wie er nu weer aan het woord is en dat zorgt ervoor dat het boek niet voorspelbaar wordt. Helaas is het veel informatie en zwakte mijn aandacht snel af. Het inleidende verhaal duurde wat mij betreft zo lang dat ik soms wenste dat ik het boek al uit had. Hierdoor werd verder lezen voor mij soms een opgave. Alle hoofdstukken waren best lang en van mij mocht de gebeurtenis nu wel eens snel komen.

En toen kwam daar de gebeurtenis. En de nasleep. En nog wat extra onthullingen om de pagina’s te vullen. Ja, sommige dingen voelden voor mij echt zo. Opeens was daar de buurman die toch nog belangrijk bleek te zijn? Opeens toverde Erika nog iets uit haar hoge hoed? Deze gebeurtenissen voelden voor mij dus echt als pagina-vulling. De gebeurtenis en de nasleep werden best wel snel afgehandeld naar mijn idee. Bijna Echt Gebeurd had wat mij betreft best 150 pagina’s minder mogen tellen, dan was het boek goed geweest. Nu ook wel, maar minder.

Als je Bijna Echt Gebeurd openslaat, rijzen daar al meteen de eerste vragen. Wat is er op die barbecue toch gebeurd? Dat houdt je als lezer geboeid. Echter zwakte mijn aandacht af naarmate het verhaal vorderde. De inleiding was zo ontzettend lang en de gebeurtenis en de nasleep zo ontzettend kort, dat het verhaal wat mij betreft een beetje uit balans was. De onthullingen aan het einde voelde aan als pagina-vulling en dat is zo zonde. Als het boek minimaal 150 pagina’s dunner was geweest, en dat kon makkelijk, was ik dik tevreden. Nu vind ik het ook een prima boek, maar ik moest me er op een gegeven moment echt doorheen worstelen. Om deze reden geef ik Bijna Echt gebeurd 3 sterren.

Klik hier om het boek direct te bestellen.