Recensie: Lesley Livingston – Onverschrokken

┬ę Foto: Unieboek | Het Spectrum

Mijn voornemen was om wat boeken te lezen die al een tijdje op de plank liggen. Zo ook deze, Onverschrokken van Lesley Livingston. Deze wilde ik aan het begin van het jaar al lezen, want Lesley kwam naar YALFest. Ik kwam er helaas niet aan toe, dus het boek bleef liggen. In februari 2018 komt het vervolg (Onoverwinnelijk) uit, dus ik had geen enkel excuus meer om het lezen uit te stellen. Maar, wat vond ik er nou van? Ben ik net zo enthousiast als velen, of vond ik het tien keer ruk? Lees snel verder voor het antwoord!

Fallon is de dochter van koning Viriko, het hoofd van de Canti-stam in het Keltische Prydain. Fallon is er heilig van overtuigd dat ze op haar zeventiende verjaardag mag toetreden tot de koninklijke krijgsmacht, net als haar oudere zus Sorcha. Maar alles loopt anders. Ze wordt uitgehuwelijkt aan Addan, een oude jeugdvriend en broer van Mael, waar Fallon verliefd op is. Fallon laat het er niet bij zitten en Mael ook niet. Dan gaat alles helemaal mis. Fallon komt in handen van slavenhandelaren en komt op die manier terecht op een ludus, een school voor gladiatrices. Daar blijkt niet alles te kloppen wat ze altijd als de waarheid heeft beschouwd……

Mijn verwachting van Onverschrokken was dat het een heel stoer boek zou zijn, net als Lesley Livingston zelf. Die verwachting was alvast waargemaakt in hoofdstuk 1. Daarnaast wist ik niet zo goed wat ik kon verwachten. Onverschrokken speelt zich af in het oude Rome. Ik lees niet vaak boeken die zich in de geschiedenis afspelen, want meestal vind ik dat niet zo leuk. In het geval van Onverschrokken maakte het eigenlijk niet uit. Het is geen saai en oudbollig verhaal. Integendeel. Het zit vol actie en Fallon deinst zeker niet terug om van zich af te bijten. Het verhaal zelf is belangrijker dan alle historische feiten.

De schrijfstijl is vlot en leest prettig weg. Ondanks dat ik niet dagelijks kon lezen, vloog ik door het boek heen, wat zeker een pluspunt oplevert. Er gebeuren in dit boek ook dingen die ik zeker niet had zien aankomen. Dit zorgt voor een hoop verrassende wendingen die het verhaal een extra touch geven. Ik had echter het gevoel dat Fallon overal ontzettend makkelijk uit kwam en overal heel makkelijk mee weg kon komen. Ik miste hierdoor de echte spanning, waarbij je op het puntje van je stoel zit te lezen. Ik heb echter het gevoel dat dit in het vervolg wel gaat komen. Dat gevoel bekroop me bij de laatste paar bladzijden van Onverschrokken.

Onverschrokken is een stoer boek met een stoer personage dat er niet voor terugdeinst om van zich af te bijten. Dat het verhaal zich in de Romeinse tijd en in het Romeinse rijk afspeelt, maakt voor mij niet uit. Eigenlijk is het wel interessant, zeker als je normaal echt niet van historische boeken houdt. Bij Onverschrokken draait het meer om het verhaal en niet zo zeer om de geschiedenis en de historische feiten die erbij horen. Wat ik helaas wel miste, was de echte spanning waardoor je op het puntje van je stoel zit te lezen. Ik heb het gevoel dat dit in Onoverwinnelijk, het vervolg, wel gaat komen. Vanwege dit feit beoordeel ik Onverschrokken met 4 sterren. Is toch een mooie score.