Recensie: Khaled Hosseini – En Uit De Bergen Kwam De Echo

Vandaag een wat ouder boek, uit 2013 om precies te zijn. Dit boek stond ook al sinds 2013 op mijn TBR lijstje. Een vriendin van mij gaf me afgelopen week indirect een zetje om En Uit De Bergen Kwam De Echo eens op te pakken, zij las het namelijk ook. Ik hoorde al eerder dat dit boek minder goed is dan De Vliegeraar en Duizend Schitterende Zonnen, de andere boeken van Hosseini. Ik ben er blanco ingegaan, maar deel ik de algemene mening?

En Uit De Bergen Kwam De Echo gaat over verwantschap. Verloren familie die je na jaren weer terugvindt. Het boek begint in 1952, in een klein Afghaans dorpje. Abdullah en Pari zijn broer en zus en hebben een hele sterke band. Op een dag vertrekt vader met Pari naar Kabul, wat een paar dagen lopen is. Abdullah haat het om zijn zusje alleen te laten, dus gaat mee. Wat hij niet weet, is dat dit de laatste paar dagen samen met Pari zullen zijn. Lukt het Abdullah en Pari elkaar ooit nog terug te vinden?

Het begin van het boek was veelbelovend. Net als de andere boeken van Khaled Hosseini begint En Uit De Bergen Kwam De Echo in de jeugdjaren van de hoofdpersoon. Deze jaren vallen vaak in de vroege geschiedenis van Afghanistan. Hierdoor krijg je een goed beeld van hoe het land vroeger was, voordat de Sovjets in de jaren tachtig va de twintigste eeuw Afghanistan binnenvielen. Al Hosseini’s boeken maken een tijdsprong naar de jaren negentig en verder, nadat Amerika Afghanistan in 2001 binnenviel. Dit is ook het geval bij En Uit De Bergen Kwam De Echo. De world building is ook dit weer zeer geslaagd.

Wat mij helaas erg tegenviel is dat En Uit De Bergen Kwam De Echo geen duidelijke verhaallijn had. Ieder hoofdstuk ging over iemand anders en had een compleet ander verhaal. Alle personages hadden op één of andere manier een connectie met Abdullah en Pari, zij het ver gezocht. Dit maakte het boek zeer verwarrend. Naar mijn idee bestond het meer uit losse, bijeengeraapte flarden dan uit een consistent verhaal. Dit neemt niet weg dat het boek niet fijn leest, want dat doet het wel. Ik kan de connectie niet maken, maar ik ben daar niet de enige in. Bij sommige hoofdstukken is de connectie zeer duidelijk, maar dan zijn er een paar hoofdstukken die lukraak geschreven en geplaatst lijken te zijn. Erg jammer, want dit maakt En Uit De Bergen Kwam De Echo minder goed dan De Vliegeraar en Duizend Schitterende Zonnen.

Ondanks dat het boek zeer verwarrend was, leest het wel prettig weg. De world building is goed gelukt, wat wel prettig is. Omdat En Uit De Bergen Kwam De Echo zeker niet slecht is, waardeer ik het met drie sterren. Ik weet alleen niet zo goed wat ik met het verhaal aan moet.

Heb jij dit boek al gelezen en vond jij het ook zo verwarrend?