Recensie: Jussi Adler-Olsen – De Vrouw In De Kooi (Serie Q #1)

De serie Q verscheen in de zomer van 2017 opeens op mijn radar, maar net als met veel andere boeken kwam het er nooit van om deze te lezen. Tot nu, dankzij de virtuele boekenclub.

Recensie: Jussi Adler-Olsen – De Vrouw In De Kooi (Serie Q #1)De vrouw in de kooi (Serie Q, #1) by Jussi Adler-Olsen, Kor de Vries
Published by Prometheus Pages: 381
ISBN: 9044615971

Op een prachtige winterdag verdwijnt de jonge linkse politica Merete Lynggaard zonder een spoor achter te laten. De media duiken op het verhaal en suggereren van alles: van moord en zelfmoord tot een geplande vrijwillige verdwijning. De politie wordt gesommeerd de verdwijning grootscheeps aan te pakken, maar Merete is van de aardbodem verdwenen. Brigadier Carl Mørk, hoofd van de Afdeling onopgeloste zaken Q, forceert na enkele jaren een grote doorbraak in het onderzoek. Samen met zijn assistent Assad is hij een roekeloze crimineel op het spoor die wordt gedreven door haat. Wraak blijkt een cruciale factor in de krankzinnige plot.

In het begin vond ik het verhaal nog wat verwarrend. Wat gebeurde er nou allemaal? En wat heeft dit met het boek te maken? Later komt dat allemaal op zijn pootjes terecht. Het is een thriller die lekker wegleest en zich niet houdt aan de standaard formule. Dit kan er wel eens mee te maken hebben dat het een wat ouder boek is en de huidige formule vooral wordt toegepast op nieuwe releases.

Het verhaal zit goed in elkaar en je bent de hele tijd benieuwd naar de afloop en wie nou de dader is. Want werkelijk, je hebt een hele lange tijd geen flauw idee. Je zit tot het einde van het boek in spanning. Kortom, een thriller die goed in elkaar zit, maar me net niet over de streep weet te trekken voor 5 sterren. Ik ben wel benieuwd naar de rest van de serie, dus die ga ik ook zeker lezen.

2 gedachtes over “Recensie: Jussi Adler-Olsen – De Vrouw In De Kooi (Serie Q #1)