Recensie: Jessica Townsend – Nevermoor (Morrigan Crow En Het Wondergenootschap

Een tijdje geleden hoorde ik voor het eerst over Nevermoor. Dit is een nieuwe magische serie voor kinderen en voor fans van Harry Potter. Levensgevaarlijk dus, want er gaat niets boven Harry, Ron en Hermelien. Ik vond het Nederlandse boek op Storytel en als volwassene vond ik het jammer dat de Engelse versie er niet op staat. De Nederlandse vertalingen van dit soort series zijn al gauw te kinderlijk. Dus, ik ga deze recensie schrijven vanuit het perspectief van een kind. Als volwassene vond ik het allemaal veel te gemaakt, te voorspelbaar en op een gegeven moment verveelde ik me. Ik zou het boek dan 3 sterren geven en het vervolg niet lezen. Deze rating die je hier onder ziet, is vanuit het oogpunt van een kind.

Recensie: Jessica Townsend – Nevermoor (Morrigan Crow En Het WondergenootschapMorrigan Crow en het Wondergenootschap (Nevermoor, #1) by Jessica Townsend, Sabine Mutsaers
on March 30, 2018
Pages: 384
ISBN: 9024578639

Morrigan Crow is vervloekt. Ze is geboren op Avondstond, de onfortuinlijkste dag om geboren te worden. Niet alleen wordt ze beschuldigd van allerlei rampen, ze is ook gedoemd om te sterven in de nacht van haar elfde verjaardag.

Maar het loopt allemaal anders…

Vlak voor haar elfde verjaardag wordt ze ontvoerd door Jupiter North, die haar meeneemt naar de magische stad Nevermoor. Daar moet Morrigan strijden voor een plek in het Wondergenootschap. Haar concurrenten zijn honderden andere kinderen die allemaal een bijzonder talent hebben. Morrigan, die nergens in uitblinkt, zal een manier moeten vinden om alle proeven te doorstaan. En dan ontdekt ze ook wat Jupiter al die tijd voor haar verborgen heeft gehouden…

Je zit meteen in het verhaal. Er is iets mis met Morrigan, maar wat? De vloek die op haar rust is niet helemaal duidelijk, maar dat maakt het juist spannend. Maar, ik wil magie! Waar blijft die nou?

Morrigan wordt gepest en dat is niet leuk. Maar hey, er willen mensen op haar bieden! Zal ze nu ergens bij gaan horen? Oh nee, toch niet. Of toch wel?

Uiteindelijk komt daar dan de magie. Zulke dingen kunnen toch helemaal niet? Wow! Oh oh, de proeven voor het Wondergenootschap. Zal het Morrigan lukken om deze te halen? Vast wel. Super spannend allemaal! Alleen zijn die Noelle en haar vriendinnen echt niet aardig hoor. Maar gelukkig Haldorn wel en Jupiter zorgt dat alles goed komt.

Al met al is het een leuk boek, maar eigenlijk weet je al hoe het gaat eindigen. Dus, 4 sterren.

Als volwassene moet ik toch even opmerken dat ik dit een behoorlijk dik boek vind voor een kinderboek (384 bladzijden). De Nederlandse benamingen zijn ook behoorlijk kinderachtig en het verloop van het verhaal weet je eigenlijk al als je het boek open slaat. Ik had liever gezien dat er een duistere wending in zat en dat het misschien niet allemaal goed zou komen, maar ik denk dat dat te veel gevraagd is voor een kinderboek. Al met al is het echt een hartstikke leuk boek voor kinderen vanaf 10 jaar en zij zullen hier dan ook volop van genieten. Volwassenen ook wel hoor, maar ik was er op een gegeven moment echt klaar mee. Hup, die afspeelsnelheid omhoog en door.