Recensie: Jenny Colgan – De Kleine Bakkerij Aan Het Strand

Soms heb je in de zomer gewoon even zin in een mega zomers boek. De Kleine Bakkerij Aan Het Strand voldoet aan alle eisen: luchtig met een vleugje romantiek én je leest er makkelijk doorheen. Kortom, een echte feelgood.

Recensie: Jenny Colgan – De Kleine Bakkerij Aan Het StrandDe kleine bakkerij aan het strand by Jenny Colgan
Series: Little Beach Street Bakery #1
Pages: 384
Genres: Roman, Feelgood
on June 27, 2019
ISBN: 9789024585427

In De kleine bakkerij aan het strand van Jenny Colgan staat het leven van Polly Waterford op zijn kop. Haar relatie is op de klippen en haar bedrijf is ook nog eens failliet. Kortom, ze móét weg. Ze komt terecht op Mount Polbearne, een klein schiereiland voor de kust van Cornwall, in een appartement boven een verlaten winkel. Om haar zinnen te verzetten begint ze met het bakken van brood, dat al snel meer dan een hobby wordt.

Lees en leef mee met Polly die tegen wil en dank vriendschap sluit met de lokale bevolking, met vallen en opstaan haar leven weer richting geeft en bovendien valt voor een wel heel schattige huisgenoot die door het raam naar binnen komt waaien: de papegaaiduiker Neil.

Ik zei altijd dat de boeken van Jenny Colgan niets voor mij zouden zijn. Joh, dat is vast weer zo’n chicklit waar ik helemaal niets aan ga vinden is wat ik dacht. Ik kwam De Kleine Bakkerij Aan Het Strand heel vaak tegen op andere blogs en besloot het toch te proberen. Ik moet zeggen, het was een prima keuze.

Het boek speelt zich af op een klein getijde eiland aan de Engelse kust. Polly verhuist hier naartoe na het faillissement van haar bedrijf dat ze samen met haar vriend Chris runt. Hun relatie is allang niet meer wat het geweest was, dus Polly moest even weg. Ze besluit brood te gaan bakken als hobby, maar die hobby loopt al snel uit tot iets groters. Een typische verhaallijn voor een chicklit, maar de personages hadden allemaal wel wat bagage met zich mee te slepen.

Het verhaal leest lekker door, wegleggen is erg lastig. Ik wilde weten hoe het verder zou gaan met de bewoners van Mount Polbearne. De schrijfstijl van Colgan is fijn en het boek bevat alle ingrediënten voor een ultiem zomerboek. En dan al die broodjes, pasteitjes en andere lekkernijen uit de bakkerij, daar ga je toch van watertanden? Ik wilde echt alles eten! Ondanks dat ik De Kleine Bakkerij Aan Het Strand 3.5 sterren geef ben ik wel benieuwd naar het vervolg dat volgend jaar verschijnt.