Recensie: Jennifer Niven – Waar Het Licht Is

Vandaag een recensie van een boek waar ik steeds maar niet aan toe kwam om het te lezen. Ik stelde het steeds uit en schoof andere boeken er tussen. Tijdens de eerste “bijeenkomst” van de virtuele boekenclub in oktober heb ik dit boek geopperd, samen met nog twee andere boeken. Uiteindelijk hebben we besloten om Waar Het Licht Is te lezen. Ik dook er binnen twee weken in en oh mijn god. Waarom stelde ik het zo lang uit?

Theodore Finch is een buitenbeentje. Op school noemen ze hem freak en hoort hij er niet bij. Ondanks zijn luchtige voorkomen is hij geobsedeerd met de dood. Hij kent allerlei zelfmoordfeiten uit zijn hoofd. Violet Merkey is haar zus verloren bij een auto ongeluk en heeft het daar moeilijk mee. Finch en Violet gaan samen op zwerftocht door Indiana in het kader van een schoolproject. Terwijl Violet haar wereld groter wordt, wordt die van Finch juist kleiner. Lukt het Finch en Violet om elkaar te helpen en iets voor elkaar te kunnen betekenen?

Ik moet eerlijk toegeven dat ik in het begin echt geen idee had wat ik van het boek moest vinden. Ik twijfelde zelfs of ik het boek wel zo goed vond. Ik vond Finch wat vaag en moeilijk te volgen. Violet had daarentegen een duidelijk en logisch verhaal. Wat ik bij Finch niet snapte was het “wakker zijn” en het “slapen”. Gelukkig wordt dat later allemaal wel duidelijker. Om eerlijk te zijn vond ik hem in het begin ook nogal een freak. Violet was heel schuchter en kon het leven duidelijk nog niet aan, ze was duidelijk nog aan het rouwen om haar overleden zus.
Gelukkig heb ik door gelezen. Naarmate het verhaal vorderde werd alles een stuk duidelijker. Alsnog vond ik het stroef lezen. Tot ergens halverwege. Toen ging ik als een razende door het boek heen. Je zag Violet opbloeien, maar tegelijkertijd zag je Finch verdwijnen. En tsja, dat einde. Finch, je bent een hartenbreker. En wat eindigt Waar Het Licht is mooi, damn. Ik kan hier echt niet te veel over verklappen, want dat zal echt de grootste spoiler ooit zijn. Maar alsjeblieft, ga het boek lezen.

Ondanks het stroeve begin ben ik blij dat ik door heb gezet met Waar Het Licht Is. Zeker omdat het verhaal op positieve wijze veranderde. Vanaf halverwege het boek werd ik echt meegezogen en vloog ik er doorheen. Ik hoorde al positieve verhalen over Waar Het Licht Is en deze kan ik alleen maar beamen. Omdat het begin dus zo stroef was, geef ik het boek 4,5 sterren. Dit uit zich op Hebban en Goodreads in 5 sterren, gezien ik daar geen halve sterren kan geven en 4 sterren het boek net te kort doet. Ik ben heel benieuwd naar de leesclub vanavond.