Recensie: Jennifer L. Armentrout – Obsidian (Lux #1)

Toen bekend werd dat de Lux serie van Jennifer L. Armentrout vertaald zou worden, stond ik niet direct te springen. Ik dacht dat het weer een new adult boek zou zijn en ik had nog nooit iets van deze schrijfster gelezen. Immers, new adult sprak met toen niet aan. Wist ik veel dat Jennifer L. Armentrout ook young adult schrijft. Inmiddels weet ik dat wel, door de release van Het Probleem Met Voor Altijd. Deze moet ik echter nog lezen. Maar goed, iedereen blij, dus moet deze serie wel goed zijn toch? Ik kocht het boek en las het sneller dan verwacht.

Recensie: Jennifer L. Armentrout – Obsidian (Lux #1)Obsidian (Lux, #1) by Jennifer L. Armentrout
Published by Zomer & Keuning on May 29, 2018
Pages: 432

Wanneer Katy uit het zonnige Florida naar het grauwe West Virginia moet verhuizen, is ze verre van enthousiast. In het kleine dorp heeft ze niet eens internet, wat voor deze die-hard boekenblogger dramatisch is. Ze besluit bij haar buren aan te bellen, en leert de adembenemende good looking, maar zeer onvriendelijke Daemon Black kennen. Wat Katy echter niet weet, is dat deze jongen, die ze vanaf dit moment volledig probeert te vermijden, haar lot een totaal andere wending zal geven…

Mijn positief verraste mening
Ja, om die kop kun je niet meer heen, want je hebt mijn sterren gezien. Ik was positief verrast. Zo, dat is alvast gezegd. Ik was nog niet van plan het boek te lezen, maar toen plaatste Emmy haar recensie (zie link). Door haar recensie ben ik het boek dus wel meteen gaan lezen en mag ik Onyx alsjeblieft?

Ik kan me heel goed vinden in Emmy haar mening. Ik deel die zelfs voor een groot gedeelte. Obsidian voelt een beetje aan als Twilight, maar dan stukken beter. Eerlijk gezegd was Twilight ook de doorslaggevende trigger om dit boek heel snel op te pakken, want ik was fan. Katy is echt een stuk leuker dan Bella. Bella is echt suf, daar ben ik het zeker mee eens. Sommige dingen die Katy doet zou Bella nooit van haar leven in haar hoofd halen. Het contrast tussen Edward en Damon is ook enorm. Want laten we eerlijk zijn, Edward was ook niet bijster interessant. Ook echt een saai personage. Damon daarentegen is een regelrechte hork, maar wel een leuke hork. Je komt er namelijk later in het verhaal achter waarom hij zich zo gedraagt. Katy is een boekblogger en dat zie je ook niet vaak in boeken. Een boek over een boekblogger, kom maar op!

Het verhaal zelf volgt in grote lijnen de setting van Twilight. Katy verhuisd naar een nieuwe stad en raakt meteen bevriend met haar buurmeisje Dee. Maar eerst ontmoet ze Damon. Dit was in Twilight heel anders, maar dit is veel interessanter. Katy houdt Damon op afstand, in tegenstelling tot Bella en Edward. Uiteindelijk weet ze niet meer zo goed wat ze nou met die ontzettend knappe hork aanmoet en je merkt haar verwarring ook. Uiteindelijk wordt er jacht op Katy gemaakt en dan blijkt Katy toch meer kracht in zich te hebben dan ze zelf bezit. Ze vecht terug, dat zou Bella nooit doen.

Ik begon maandag in de trein in dit boek en toen ik op de plaats van bestemming was, had ik al bijna een kwart gelezen. Klinkt misschien heel lullig, maar stiekem was ik blij dat degene met wie ik naar het concert van Demi Lovato ging – want daar was ik onderweg naartoe – in een flinke file stond. Extra leestijd. Obsidian is echt verslavend en ik had dit echt niet verwacht. Ik ben echt heel blij met de komst van deze serie en ik denk dat ik ook snel meer boeken van Jennifer L. Armentrout ga lezen.

Zou jij een Luxen willen zijn?