Recensie: Jennifer Brown – Hate List

Een high school shooting is iets wat je nooit in je leven mee wilt maken. In Nederland is dit gelukkig nog nooit voorgekomen, maar in Amerika helaas wel. Veel te vaak. Dit jaar nog. Hate List is een boek dat over een high school shooting gaat, maar niet het verhaal wat je vaak leest in boeken die dit onderwerp behandelen. Hate List stond al bijna 2 jaar op mijn TBR en het werd dus hoog tijd om daar verandering in te brengen.

Recensie: Jennifer Brown – Hate ListHate List by Jennifer Brown
Published by VBK|media on September 1, 2012
Pages: 271
four-half-stars

De lijst was eigenlijk haar idee. Maar Valerie kan haar ogen niet geloven als haar vriend Nick op een dag om zich heen schiet in de aula en doelbewust richt op de schoolgenoten op de lijst, de hate list. Ze probeert hem nog tegen te houden, maar het is al te laat. Valerie komt in een nachtmerrie terecht. Hoe zorgt ze ervoor dat haar onschuld bewezen wordt? Mag ze nog van Nick houden, nu hij anderen van het leven heeft beroofd? En wie zijn haar echte vrienden eigenlijk?

Recensie
Toen ik Hate List opensloeg wist ik dat dit zo’n boek zou worden wat ik niet snel weg zou kunnen leggen. De meeste hoofdstukken in dit boek beginnen met korte fragmenten uit de krant. Over de slachtoffers die zijn omgekomen of gewond zijn geraakt. Langzaam leerde je steeds meer over de achtergrond van dit drama wat iedereen nog lang bij zal blijven.

Het boek is opgedeeld in vier delen. Deel 1 speelt zich in het “heden” af, met flashbacks naar die noodlottige datum: 2 mei 2008. Het tweede deel volgt Valerie in de periode na deze datum, terwijl het derde deel de draad weer oppakt aan het einde van het eerste deel. Maar dan zonder de flashbacks. Deel 4 is een stuk korter en daar kan ik nog niets over zeggen in verband met spoilers.

We volgen Valerie dus vanaf haar eerste schooldag na de schietpartij. Makkelijk heeft ze het niet, want iedereen ziet haar als medeplichtig aan de schietpartij. Maar zij heeft niet geschoten en de hate list was een grap. Zij was daarmee begonnen, maar ze had nooit voor mogelijk gehouden dat dit zou gebeuren. Echter neemt iedereen het haar kwalijk en dat laten ze haar merken ook. Zelfs haar ouders. Ik ergerde me echt groen en geel aan hen, ze maakten me boos. Gewoon om hun houding en gedrag. Ook hier kan ik niet te diep op ingaan in verband met mogelijke spoilers. Dat is dus het enige minpunt aan dit boek en daarom geef ik het dus net geen 5 sterren.

Gaandeweg zien we Valerie groeien, herstellen. Maar daar is echt heel veel voor nodig en ze heeft toch wel een flinke PTSS ontwikkelt. Wat helemaal niet zo raar is na wat ze heeft meegemaakt. Jennifer Brown noemt PTSS niet bij de naam, maar het is heel duidelijk dat dit een heel belangrijk thema in het verhaal is. Net als pesten en het gevolg van je daden. Zo’n hate list kan heel onschuldig lijken, maar je weet nooit hoe iemand anders dat ziet en wat er allemaal kan gebeuren. Nick nam het allemaal een stuk serieuzer dan Valerie had gedacht. Ook blijkt maar weer dat je mensen minder goed kent dan je denkt, want Valerie had het niet zien aankomen. Ook hierin maakt ze een ontwikkeling door. Niet alleen zij, meerdere personages doen dit. Hier kan ik verder niet te diep op ingaan.

Hate List is een heftig boek met een hele belangrijke boodschap. Je wordt meegesleept in het verhaal en het boek is erg lastig weg te leggen. High school shootings zijn echt in één woord verschrikkelijk, maar dit is wel het beste boek wat ik tot nu toe over dit onderwerp heb gelezen.

2 gedachtes over “Recensie: Jennifer Brown – Hate List

1. Vivian (@VivianvLeeuwen) zegt:

Dit boek wil ik ook graag nog lezen! Als je geïnteresseerd bent in het onderwerp, raad ik je zeker 54 minuten/This is where it ends van Marieke Nijkamp aan. Zelfde thema, maar het speelt zich echt af tijdens de gebeurtenis. Superheftig, maar zo goed.