Recensie: Jay Kristoff – Nimmernacht

Nimmernacht is zo’n boek dat ik al heel lang wilde lezen, maar waar ik even een goed moment voor moest vinden. Want laten we eerlijk zijn, dit boek lees je niet zomaar binnen een paar dagen uit. Ik deed er anderhalve week over.

Recensie: Jay Kristoff – NimmernachtNimmernacht by Jay Kristoff
Series: The Nevernight Chronicle #1
Pages: 651
Genres: Fantasy
Published by Luitingh-Sijthoff on November 9, 2017
ISBN: 9789024577224
Also by this author: Illuminae, Aurora Rising

Nimmernacht is het eerste deel van Jay Kristoffs trilogie over Mia Corvere, een van de dodelijkste leerlingen op een school voor huurmoordenaars.
Ze is voorbestemd om koninkrijken te vernietigen, en toch is Mia Corvere nog maar tien jaar oud als ze noodgedwongen, na het verlies van haar familie, haar eerste les in de dood krijgt. Zes jaar later zet het kind dat is opgegroeid in de schaduwen haar eerste stappen in de buitenwereld om een belofte waar te maken – de belofte die ze zichzelf deed op de dag dat ze alles verloor.
Maar Mia's vijanden zijn machtige figuren, en de kans dat ze bij hen in de buurt kan komen is erg klein. Dus als ze wraak wil nemen, moet Mia zelf een wapen worden dat haar gelijke niet kent. Ze moet zichzelf bewijzen tussen de dodelijkste jongens en meisjes van haar opleiding aan de Rode Kerk. Een school waar moordenaars, leugenaars en demonen de dienst uitmaken, en zelfs de leraren het op je voorzien hebben.
Gelukkig is Mia niet zomaar een student. De schaduwen houden van haar... en ze nemen al haar angsten weg.

Ik was al bekend met de boeken van Jay Kristoff, maar niet met zijn solo werk. Ik las Illuminae en Aurora Rising, de boeken die hij samen met Amie Kauffman schreef. Eerder genoemde boeken zijn young adult, Nimmernacht is dat niet. En ja, dat was te merken. Het boek is niet makkelijk en het leest ook niet makkelijk weg. Ik ben meermaals van editie gewisseld tijdens het lezen, dat zegt wel wat.

Ik begon in het Nederlands, maar had last van de voetnoten die, zeker in het begin, veelvuldig aanwezig waren. Dus, ik downloadde het Engelse luisterboek. Hoewel dit boek echt fantastisch wordt voorgelezen, – maar echt, want de intro is gewoon echt al heel awesome en die luisterde ik helemaal uit, iets wat ik normaal niet doe – was het Engels toch van een iets ander niveau dan ik gewend ben. Ik vond het best pittig en schoot niet op. Dat ik, ondanks de echt goede kwaliteit van het luisterboek ‘s avonds in slaap viel, laten we maar even buiten beschouwing. De voetnoten worden al meteen verwerkt in het luisterboek, iets dat ook echt fijn is. En die intro, zo filmisch en het past precies bij dit boek. Maar goed, ik besloot het boek toch uit te lezen in het Nederlands. Toen ik dat toch deed zat ik meteen in het verhaal en wilde ik dolgraag verder lezen. Pluspunt: de voetnoten werden een stuk minder en daardoor ook een stuk minder vervelend. Je gaat er na een tijdje ook aan wennen. Ondanks dat ik het boek in het Nederlands uitlas, wil ik dat zeker ook nog in het Engels doen.

Nimmernacht is niet het standaard boek. Als je in het begin goed oplet weet je al hoe alles zal eindigen in Darkdawn, het laatste deel van deze trilogie. Je weet dus waar je aan begint en dat zie je haast nooit in een boek. De verteller is een buitenstaander die het verhaal van Mia Corvere vertelt. Wie die verteller is weet ik nog niet, ik heb ook niet het geringste vermoeden. De wereld van Nimmernacht is gebaseerd op het Romeinse rijk, met consuls, Latijnse namen en dingen die in die periode passen.

Desondanks gaf Nimmernacht mij niet het gevoel van een vijf sterren boek. Wel weet ik dat ik verder wil met de rest van de serie, maar ik weet nog niet zeker of ik dat in het Engels of in het Nederlands ga doen. De schrijfstijl is fijn, uniek, anders, misschien een beetje pittig, maar bovenal heel goed. Het verhaal zit ook heel goed in elkaar en is echt spectaculair, maar ik kreeg dat gevoel gewoon niet. Vandaar dat Nimmernacht van mij 4 sterren krijgt.