Recensie: Jasmine Warga – Mijn Hart En Andere Zwarte Gaten

Vorig jaar kwam ik het boek Mijn Hart En Andere Zwarte Gaten van Jasmine Warga tegen. Het duurde echter een jaar tot ik het eindelijk las. De waarderingen zijn hoog, maar mij wist het helaas niet zo te raken.

Recensie: Jasmine Warga – Mijn Hart En Andere Zwarte GatenMijn hart en andere zwarte gaten by Jasmine Warga
Published by Karakter on December 10, 2015
Pages: 301
ISBN: 9045210142

De zestienjarige nerd Aysel is geobsedeerd door het plannen van haar eigen dood. Met klasgenoten die continu over haar roddelen, een moeder die haar nauwelijks kan aankijken, en een vader die met een gewelddadig misdrijf hun dorp opschrikt, ziet Aysel redenen genoeg om haar leven te beëindigen. Maar ze weet niet zeker of ze het alleen durft. Als ze op een website het forum Zelfmoordpartners ontdekt, denkt ze de oplossing te hebben gevonden. Ze vindt er Roman, een jongen die achtervolgd wordt door een familietragedie. Hoewel Aysel en Roman niets met elkaar gemeen hebben, beginnen ze deel uit te maken van elkaars leven. Naarmate hun plan voor zelfmoord vorm krijgt, begint Aysel zich af te vragen of ze er wel mee door wil gaan. Ze zal uiteindelijk moeten kiezen: een einde aan haar leven maken of Roman ervan proberen te overtuigen om samen door te leven.

Recensie
Dat het boek mij niet zo wist te raken kwam niet door het thema. Zelfmoord is en blijft verschrikkelijk heftig. Ik heb al veel boeken gelezen met dit thema, maar dit was een van de weinige boeken waar ik niet zo veel bij voelde.

Je leert de personages naar mijn idee niet echt kennen. Aysel haar vader heeft iets gedaan en als lezer wist ik direct al wat dat was toen het ter sprake kwam. Dat haalde een vraag weg, want het was echt heel makkelijk te raden. Het duurde echter nog heel lang tot we eindelijk te weten kwamen hoe het nou allemaal precies zat. Voor de rest bleven Aysel en Roman wat oppervlakkig. Vooral Roman. Ik had eigenlijk wel iets meer van hem willen weten. Natuurlijk, je leert zijn reden kennen, maar verder zie je amper iets van hem.

Het boek las wel vlot weg, het is immers ook niet zo dik. De schrijfstijl van jasmine Warga is ook fijn. Om heel eerlijk te zijn zag ik het einde ook al van verre aankomen, de blurb verraadt immers al veel. Voor de spanningsboog erg jammer, maar voor je gemoedsrust niet echt. Ik kan hier niet veel over zeggen. De volgende tekst is een blurr, want het is een spoiler. Maar ik moet het wel even neerzetten zodat je, als je het boek hebt gelezen, snapt wat ik bedoel. Natuurlijk ben ik blij dat ze niet zijn gesprongen, want dat wil je gewoon niet. Alleen zag ik dit van Aysel al heel snel aankomen. Dat Roman het echter toch nog zelf probeert zag ik later ook al aankomen. Dit zorgt ervoor dat het boek erg voorspelbaar werd. Ondanks dat alles, het einde etc, kan ik het boek toch nog met een krappe 3.5 ster waarderen. Zal ik nog een boek van Jasmine oppakken? Nee, ik denk het niet.