Recensie: Gayle Forman – Als Ik Blijf

Als Ik Blijf van Gayle Forman is een boek waar ik in eerste instantie nog nooit van had gehoord. Hoewel dat wel zou moeten vrees ik. Ik weet ook niet meer hoe ik wel achter het bestaan van dit boek kwam, maar de achterflap maakte me nieuwsgierig.

Titel: Als Ik Blijf
Vertaald van: If I Stay
Auteur: Gayle Forman
Uitgeverij: The House Of Books
ISBN: 9044322931
Aantal pagina’s: 223

Na een heftig auto ongeluk belandt Mia in een coma. Terwijl zij zich in comateuze toestand bevindt, treedt ze buiten haar eigen lichaam en vertelt haar verhaal. Over haar herinneringen, haar familie, haar vriendin Kim en vriendje Adam. Ze vraagt zich af wat het nut is van wakker worden en of ze niet beter weg kan gaan. Zal Mia ooit uit haar coma ontwaken?

Toen ik Als Ik Blijf opensloeg, wist ik niet goed wat ik kon verwachten. Ik wist een beetje waar het verhaal over gaat, maar meer ook niet. Gelukkig wordt het in het tweede hoofdstuk al snel duidelijk waar het over gaat. Ik moest wel heel erg wennen aan het perspectief. Hoe vaak lees je een boek waarin de hoofdpersoon in coma ligt en toch allerlei dingen ziet en beleeft? In het begin had ik hier best moeite mee. Wat is nou verbeelding en wat is echt gebeurd?

De hoofdstukken hebben een duidelijke opbouw. Het eerste gedeelte wordt verteld vanuit een comateuze Mia, het tweede gedeelte zijn flashbacks naar het verleden. Om eerlijk te zijn vind ik Mia maar een saai leven hebben. Haar passie voor klassieke muziek overheerst ontzettend en ik houd daar zelf dus echt niet van. Tuurlijk, cool dat je een passie hebt, maar ik vond dit net een tandje te veel. Voor mijn gevoel bepaalt de klassieke muziek het hele leven van Mia. Daardoor vond ik haar maar een duffe doos. Misschien ligt het ook aan het feit dat ik recent veel boeken heb gelezen met powergirls. Ik vind het jammer dat Gayle Forman geen andere kant van Mia heeft laten zien en de focus dus echt op haar liefde voor klassieke muziek heeft gelegd.

Toch las het boek vlot weg. Het is ten eerste niet zo’n dik boek, maar je wilt ook weten of Mia uit haar coma ontwaakt of niet. Het einde vond ik echter wat afgeraffeld. Ik zal niet spoileren, maar het voelde heel gehaast aan. Een epiloog zou voor mij een mooie afronding geweest zijn. Wat betreft de flashbacks, die waren zeker nodig, maar soms waren ze wat te langdradig. Hierdoor kabbelt het verhaal soms maar wat voort. De eerste gedeelten van de hoofdstukken zijn het spannendst om te lezen.

Als Ik Blijf heeft een ongewoon vertelperspectief. Hoe vaak wordt er nou een boek geschreven vanuit het perspectief van een hoofdpersoon in comateuze toestand? Het boek las vlot door. Ten eerste is het niet zo’n dik boek, maar je wilt ook weten of Mia ontwaakt of niet. Om eerlijk te zijn vind ik Mia echt een duffe doos. Gayle Forman legt wat mij betreft teveel nadruk op haar liefde voor klassieke muziek, welke haar leven lijkt te beheersen. Ik zou het leuk gevonden hebben om eens een andere kant van Mia te zien. Dat gebeurde even, maar heel kort. Als Ik Blijf is een bijzonder boek met een bijzonder perspectief en ik waardeer het dan ook met 4 sterren. Dit komt voornamelijk wel door de eerste gedeelten van de hoofdstukken.