Recensie: Derk Visser – Drama Queen

Drama Queen is mijn eerste kennismaking met het werk van Derk Visser. Derk Visser schreef vroeger thrillers, maar sinds een aantal jaar schrijft hij jeugdboeken die uitgegeven worden door Uitgeverij Gottmer. Drama Queen is zijn nieuwste boek.

Recensie: Derk Visser – Drama QueenDrama Queen by Derk Visser
Format: Hardcover
Pages: 216
Genres: Jeugd
Published by Gottmer on September 26, 2019
ISBN: 9789025771881

Angel is een echte straatvechter. Samen met haar moeder woont ze in een ruige wijk, en ze is trots dat ze zich weten te redden. Maar dat kost wel iets: om te kunnen overleven stelt Angel zich flink hard op. Jongens die een oogje op haar hebben hoeven niet in de buurt te komen en ook de rest van haar klasgenoten houdt ze met een grote mond op afstand.
Totdat één meisje door haar pantser weet te dringen: Kayleigh, die nieuw is in de klas en in de flat naast die van Angel blijkt te wonen. Ze maakt iets los in Angel wat ze zelf nog niet kende. Maar voordat Angel weet wat, is Kayleigh weer verdwenen.

Om direct maar lekker cliché te zijn: Drama Queen is een verhaal dat vlot leest. De hoofdstukken zijn kort, evenals de zinnen. Dit maakt het boek zeer toegankelijk voor de jeugdige lezer en voor jongeren die moeite hebben met het lezen van dikke boeken met lange zinnen, ingewikkelde verhaallijnen en lange hoofdstukken. Deze schrijfstijl maakt het boek direct minder zwaar. Want eerlijk is eerlijk, er worden flink wat zware thema’s besproken.

Angel haar moeder was vijftien toen ze Angel kreeg. Ze heeft daardoor haar school niet afgemaakt en werkt nu als stripper in een nachtclub. De relatie met haar alcoholistische vader is slecht, hoewel Angel wel contact heeft met haar opa. Angel doet het op school niet goed en houdt iedereen op afstand. Maar dan ontmoet ze Kayleigh en begint Angel iets te voelen waarvan ze niet weet of dat wel oké en normaal is.

Drama Queen speelt zich af in een achterbuurt, iets wat we niet vaak zien in Nederlandse boeken. Dit maakt het verhaal interessant, want je kijkt nu waarschijnlijk anders naar mensen die in zo’n wijk wonen. Je leert dat deze mensen ook gevoelens, normen en waarden hebben. Zeker voor de jeugd kan dit erg leerzaam zijn en Drama Queen kan hun vooroordelen wegnemen.

In dit boek spelen verschillende relaties een rol. De relatie tussen Angel en haar moeder is niet altijd goed, maar liefdevol. Ze hebben vaak ruzie, maar haar moeder accepteert Angel wel zoals ze is. De relatie tussen Kayleigh en Angel kent ups en downs, evenals de relatie met opa. toch worden alle relaties gekenmerkt door liefde. Het boek draait ook om de relaties, want er gebeurt eigenlijk weinig. Het plot bestaat uit de onderlinge relaties die Angel vormen tot wie ze is.

Al met al is Drama Queen een leuk boek om te lezen, maar is het meer een jeugdboek dan een literaire feelgood. Dit boek is zeer geschikt voor kinderen vanaf groep 8, dit vanwege de korte hoofdstukken en zinnen. Ik raad dit boek dan ook zeker aan om dit boek aan een kind in die leeftijdscategorie te tippen.