Recensie: Debbie Johnson – Zomer in het Duincafé

Zomer in het duincafé van Debbie Johnson is een boek dat al een paar maanden op mijn wishlist stond en wat ik op zich ook wel wilde lezen. Ik kocht het boek vlak voor ik op vakantie ging, met de intentie het dan ook op vakantie te lezen. Dat lukte niet, maar vorige week wel. En ik vond het verrassend leuk.

Recensie: Debbie Johnson – Zomer in het DuincaféZomer in het duincafé by Debbie Johnson
Series: Comfort Food Cafe #1
Pages: 352
Genres: Feelgood
Published by Boekerij on April 2, 2019
ISBN: 9789022586198

In het Duincafé, gelegen op een winderige heuvel, wordt het heerlijkste eten geserveerd, zoals prachtig gebakken broden, kleurrijke salades en zorgvuldig bereide cupcakes. Voor zowel toeristen als locals is het bouwvallige café met uitzicht op het strand een baken van vrolijkheid, goed gezelschap en geborgenheid. Een plek als geen ander, een plek die vriendschap serveert en waar een hartelijk welkom altijd op de kaart staat.

Voor Laura Walker, weduwe en moeder van Lizzy en Nate, is de beslissing om haar tienerkinderen uit hun vertrouwde omgeving weg te rukken en een hele zomer lang in een klein kustplaatsje in Dorset te gaan wonen, niet makkelijk. Haar besluit valt bepaald niet goed bij haar kinderen, en ook haar eigen ouders denken dat ze gek is geworden. Maar haar nieuwe baan in het café, en de mensen die ze daar ontmoet, geven Laura de mogelijkheid weer zichzelf te leren zijn – en heel misschien ook weer lief te hebben.

Ik verwachtte een chicklit met oppervlakkige personages, maar kreeg een boek met personages met diepgang. Allemaal hadden ze wel iets meegemaakt en dat verwachtte ik niet. Ik had dat wel gehoord, maar mijns inziens paste het niet bij een zomerboek. Het plot van Zomer in het duincafé is niet heel ingewikkeld, je volgt Laura Walker en haar kinderen tijdens hun vakantie in Doorset waarin Laura werkt in het duincafé.

Je kunt dus wel zeggen dat het boek vooral personage gestuurd is. Debbie Johnson introduceert een hoop personages, maar doet dat niet op een zodanige manier dat je in de war raakt of dat er een hele hoop tegelijk op je af komt. Alle personages dragen stuk voor stuk bagage met zich mee en zoeken de geborgenheid van het duincafé op. De gemeenschap is hecht en iedereen voelt zich daar thuis.

Zomer in het duincafé is een echt feelgood boek. Het is niet spannend, je zit niet op het puntje van je stoel en je voelt ook geen beklemmende angst. Het is een boek wat ontspannen leest en wat bovendien nog heel verslavend blijkt te zijn. Er volgen gelukkig nog vijf boeken in deze reeks, laat maar komen! Er valt niet heel veel over dit boek te vertellen of uit te diepen, het is gewoon een lekker wegleesboek.