Recensie: David Arnold – De Kids Of Appetite

“Ze leefden en ze lachten en ze zagen dat het goed was.” En wat een boek was dit! Het duurde even, maar hier is dan eindelijk weer een blog van mijn kant en wel over De Kids Of Appetite.
Bruno Victor Benucci III en Madeline Falco hebben een verhaal te vertellen. Het begint met de dood van Vics vader en eindigt met een moord. De politie van Hackensack wil heel graag horen wat er allemaal is gebeurd. Maar dit verhaal is niet zomaar verteld.
Dit is een verhaal over:
1. Een urn met uitstrooi-instructies
2. De gedenkwaardige natuur van de Palisades in de winter
3. Een slapende onderzeeër
4. Twee liedjes over bloemen
5. Cool zijn op een ouderwetse manier
6. Zonsondergangen & ijsjes & boomgaarden & kerkhoven
7. Gelijktijdige totale tegenstrijdigheden
8. Ternauwernood ontsnappen uit een door oorlog verscheurd land
9. Een verhalenverzamelaar
10. Een verlaten kas als hoofdkwartier
11. Hoe je naar iemand luistert die niet praat
12. Verliefd worden op een schilderij
13. Verliefd worden op een liedje
14. Verliefd worden
Vic mist zijn vader, die twee jaar geleden is overleden. Als de stomme nieuwe vriend van Vics moeder haar een aanzoek doet, raakt Vic in paniek en rent hij weg van huis. Zijn vaders urn en zijn eigen verdriet zijn de enige dingen die hij meeneemt de winterse nacht in.
Op straat komt Vic Mad tegen, die hem meeneemt naar een slaapplaats. Daar ontmoet hij Coco, een elfjarige die vloekt als een bootwerker en rapt als een gangster, en Zuz, die helemaal niet praat. Baz, de onofficiële leider van deze groep stelt Vic maar twee vragen. Als Vic deze goed beantwoordt, zullen De Kids of Appetite hem helpen om de laatste wensen van zijn vader te vervullen.
© Goodreads
Zoals jullie inmiddels van mij gewend zijn, schrijf ik altijd zelf samenvattingen van boeken op mijn blog. Deze keer besloot ik dat echter niet te doen. De achterflap van het boek is ietwat mysterieus en dat wilde ik graag zo houden. Ik kon geen korte samenvatting geven zonder spoilers.
Toen ik op de Twitter van Blossom Books zag dat De Kids Of Appetite uit kwam, ben ik eens op Goodreads gaan kijken waar het boek over gaat. Ik wist niet of het helemaal mijn ding zou zijn. Ik ben nogal kritisch wat achterflappen betreft. Echter las ik zoveel lovende reviews op zowel Twitter als Goodreads, dat ik eigenlijk niet meer om dit boek heen kon. Bovendien komt David Arnold, de auteur, ook naar YALFest op 23 april. Mijn missie is om van iedere auteur die naar YALFest komt minstens één boek te lezen en dit boek was de eerste in de rij van zeven.
In het begin moest ik heel erg wennen aan het boek. Dit had vooral te maken met de schrijfstijl. Gelukkig was ik er zo aan gewend en daarna las het boek vlot door. Dit is een Young Adult boek wat zich afspeelt in de huidige wereld, wat een welkome afwisseling is. De meeste boeken in het YA genre spelen zich af in een fictieve, futuristische wereld. De Kids Of Appetite speelt zich gewoon af in Amerika.
In dit boek wordt vaak gewisseld tussen het perspectief van Vic en Mad. Dit heb ik niet als storend ervaren. En wat is Coco toch een heerlijke flapuit. Elk hoofdstuk begint nogal raadselachtig (ik kan daar niet verder over uitweiden zonder te spoileren), maar gelukkig werd alles duidelijk door middel van flashbacks. Dit maakte dat ik De Kids Of Appetite eigenlijk niet wilde weg leggen, want ik wilde weten wat er nou precies was gebeurd. Nu ik het boek uit heb, zou ik eigenlijk wel willen weten of Vic en Mad elkaar nog eens zijn tegen gekomen en hoe het nu verder is gegaan tussen die twee. Misschien moet ik dat maar eens aan David Arnold vragen op 23 april, want stiekem is dit best frustrerend. Want ze zijn zo leuk samen!
Mijn eindconclusie is dat De Kids Of Appetite zeker aan te raden is. “Tot we oud-nieuw zijn.”