Recensie: Dani Atkins – Duet Met Jou

© foto: bol.com

Als ik één boek moest noemen waar ik de afgelopen weken veel over heb gelezen, is het Duet Met Jou van Dani Atkins. Veel medebloggers schreven recensies en veel lezers waardeerde dit boek met een hoog aantal sterren op Goodreads. Reden voor mij om Duet Met Jou te lezen dus.

Duet Met Jou speelt zich af in een nacht, een afschuwelijke nacht. Ally en Charlotte, twee oude vriendinnen, komen elkaar na jaren weer tegen. Alleen niet op zo’n fijne plek, namelijk de Intensive Care van het ziekenhuis waar hun beider echtgenoten vechten voor hun leven. Ally waakt aan de zijde van haar man Joe terwijl Charlotte naast het bed van haar David zit. Voordat alles zo vreselijk mis ging tussen Ally en Charlotte, had Ally een relatie met David. Wat is daar toch voorgevallen? Wat heeft de vriendschap tussen Ally en Charlotte doen klappen? Lukt het beide vrouwen om elkaar deze nacht niet in de haren te vliegen? En misschien wel de belangrijkste vraag: overleven David en Joe deze nacht?

Toen ik Duet Met Jou opensloeg, vreesde ik voor een zoetsappige chiclit. Dit is een genre waar ik niet dol op ben. Gelukkig had ik het bij het verkeerde eind. Het begin van het boek was zeer mysterieus, want de mannen werden niet bij naam genoemd. Je raakte hierdoor al meteen geprikkeld. Wie is toch die man? En bij wie hoort hij? In het begin werd al duidelijk dat Ally en Charlotte een verleden hadden, en zeker een gemene deler. Maar wat is er toch gebeurd? Dor middel van flashbacks kom je daar snel achter. Deze flashbacks waren niet storend om het verhaal te begrijpen, evenals de snelle perspectiefwisselingen. Beide pasten goed binnen het verhaal. Helaas hadden, met name de flashbacks, wel invloed op het tempo van het verhaal.

Wat de achterflap van Duet Met Jou in eerste instantie niet doet vermoeden, is dat de mannen maar een (hele) kleine bijrol spelen. Het verhaal draait vooral om Ally en Charlotte en zelfs nog meer om de flashbacks. Dat vond ik in eerste instantie jammer. Hierdoor duurde het ook even voor ik het boek kon waarderen zoals ik dat in mijn eindoordeel heb gedaan. Dit komt mede door het laatste deel van het boek. Want wat een emotionele rollercoaster is dat! Bij dit stuk van het verhaal zijn tissues een echte must have.

In het begin was ik niet zo zeker van Duet Met Jou. Ik was bang dat het een boek was waar ik me moeilijk doorheen kon slaan. Dit kwam mede door het gevoel dat ik een chiclit aan het lezen was. Echter, het einde maakte veel goed. Ik had het idee dat het verhaal toen pas echt begon. Het tempo ging direct een stuk omhoog en je was door alle flashbacks heen. Wat ik eerder zei, dat de flashbacks goed bij het verhaal passen, klopt nog steeds, maar dat maakt het niet vlotter. Het einde was dat echter wel. Zowel Ally als Charlotte maakte toen in hun gedragingen een paar welkome veranderingen door. Vooral Charlotte. Mijn oordeel over Duet Met Jou bleef heel lang op drie sterren steken. Toen ik de laatste bladzijde had gelezen, besloot ik er nog een ster bij te doen. Daarmee eindigt mijn waardering op vier sterren.

Heb jij Duet Met Jou al gelezen en zou je dit boek aan iemand aanraden?