Recensie: Colleen Hoover – Too Late

Toen ik hoorde dat Too Late in het Nederlands zou verschijnen deze zomer werd ik direct nieuwsgierig. Het beloofde een heel donker boek te worden en na het lezen van de achterflap werd ik nog nieuwsgieriger.

Triggers: seksueel geweld, geweld, fysieke en mentale mishandeling, vrouwenonderdrukking, drugscriminaliteit

This book may be unsuitable for people under 17 years of age due to its use of sexual content, drug and alcohol use, and/or violence.
Recensie: Colleen Hoover – Too LateToo late by Colleen Hoover
Published by Z&K on July 2, 2019
Genres: New Adult
Pages: 414
ISBN: 9789401914376

‘Too Late’ – de nieuwe, heftige new adult van Colleen Hoover – gaat over Sloan, die al twee jaar een relatie heeft met drugscrimineel Asa. Ze voelt zich meer bezit dan mens, maar ze kan niet bij hem weg omdat hij de zorg voor haar zieke broertje betaalt. Dan ontmoet ze tijdens een college Carter. Ze krijgen gevoelens voor elkaar, maar Sloan wordt ondertussen ook steeds meer onder druk gezet door Asa. Daarom zegt ze ja op zijn huwelijksaanzoek – ze heeft het gevoel dat ze niet anders kan. Maar dan heeft ze buiten Carter gerekend. ‘Too Late’ van Colleen Hoover bevat een dosis crime die ervoor zorgt dat het een enorme pageturner is. Let op: niet geschikt voor tere zieltjes! ‘Dit is misschien wel het heftigste en bijzonderste boek dat ik ooit gelezen heb’ – Chinouk Thijssen

Ik verwachtte dat Too Late een boek zou zijn waar je naar van zou worden. Een ongelijkwaardige relatie, geweld en criminaliteit zijn allemaal elementen die in dit boek voorkomen en het werd zeker naar. Mijn verwachtingen kwamen wat dat betreft dus uit.

Tijdens het lezen van Too Late werd ik meermaals behoorlijk boos. Boos op Asa om hoe hij Sloan behandelt. Boos op Sloan omdat ze het maar laat gebeuren. Ze was doodsbang en uit angst doe je soms onverstandige dingen. Asa was enorm geobsedeerd door Sloan en hij hield haar constant in de gaten. Voor hem was Sloan zijn bezit in plaats van een mens van vlees en bloed. Maar gelukkig is daar Carter en hij is het tegenovergestelde van Asa.

Het verhaal heeft een unieke opbouw. Waarschijnlijk komt dat omdat het eerst op Watpad is gepubliceerd. Eerst heb je het eigenlijke verhaal dat net iets meer dan de helft van het boek beslaat. Daarna heb je de epiloog, wat daar ook bij hoort. Vervolgens ga je een aantal jaar terug in de tijd naar de proloog waarin je leest hoe Sloan Asa heeft ontmoet. En toen was hij al zo bezitterig…… Uiteindelijk krijgen we een epiloog na de epiloog waarin het verhaal ook eindigt. Zo’n opbouw heb ik nog nooit gezien, dus het was voor mij uniek.

Al met al is Too Late weer een echte Colleen Hoover waarin belangrijke thema’s niet geschuwd worden en uitvoerig worden besproken.