Recensie: Claudia Gray – Duizend Stukjes Van Jou (Firebird #1) [niet uit gelezen]

Vandaag deel ik 100% zeker een unpopular opinion met jullie. Het gaat, zoals je kunt zien, om Duizend Stukjes Van Jou. Velen zijn enthousiast, ik hoor alleen maar positieve verhalen. Voor mij werd het dus tijd om het boek ook eens te lezen en te kijken of ik mee kon gaan in de hype, want ik had al zo mijn twijfels bij het lezen van de achterkant.

Recensie: Claudia Gray – Duizend Stukjes Van Jou (Firebird #1) [niet uit gelezen]Duizend stukjes van jou (Firebird, #1) by Claudia Gray, Sandra C. Hessels
Published by HarperCollins Holland on January 12, 2016
Pages: 334
ISBN: 9402705007
dnf

De ouders van Marguerite Caine zijn beroemde baanbrekende wetenschappers. Hun laatste uitvinding? De Vuurvogel, een apparaatje waarmee je tussen verschillende dimensies kunt reizen en het lichaam kunt overnemen van je andere ik in een parallel universum. Het klinkt als sciencefiction, maar voor Marguerite is het realiteit. Helemaal wanneer haar vader wordt vermoord en de moordenaar - de briljante onderzoeksassistent Paul - naar een andere dimensie vlucht. Ze twijfelt geen moment en gaat achter hem aan...

In de dimensies waarin ze terechtkomt - futuristisch Londen, keizerlijk Rusland, een wereld die grotendeels onder water staat - komt ze verschillende versies tegen van Paul en gaat ze steeds sterker in zijn onschuld geloven. Stukje bij beetje ontdekt ze dat de waarheid over haar vaders dood beangstigender is dan ze ooit had kunnen denken...

Mijn zorgen bleken dus terecht. Al vanaf het eerste hoofdstuk zat ik al boordevol vragen. Wat is hier toch aan de hand? Wat zijn dimensies? Wat is de vuurvogel? Dit werd allemaal niet duidelijk uitgelegd, wat wel zou moeten als je een goede world building neer wilt zetten. Het schoot vooral tekort wat betreft de dimensies. Het is Claudia Gray totaal niet gelukt om mij als lezer mee te nemen op reis, want ik raakte continu in de war. Wat was nou echt en wat was nou die andere persoon in de dimensie? Ik krijg het mijn vingers niet eens duidelijk uit, dus laat staan dat ik er iets van snapte. Te natuurkundig voor mij.

En dan even verder met het verhaal. Buiten dat het voor mij volstrekt vaag was, was het ook totaal niet interessant. Het heeft me een week gekost om op bladzijde 162 te belanden, maar waar is dan die actie? Waarom gebeurt er niets? Het gaat allemaal zo tergend langzaam dat ik mijn interesse al ruimschoots was verloren. Het boek viel bij hoofdstuk 14 voor mij dus niet meer te redden. Ik kan dan mijn tijd veel beter besteden aan een ander boek. Jammer, want ik had hoge verwachtingen. Het feit dat ik toch wel sprintjes kon trekken tijdens het lezen krikt mijn waardering nog iets op, maar ik snap nou eigenlijk niet wat ik precies gelezen heb. De vervolgen heb ik dus ook van mijn boekenplankje gegooid en ik ben echt heel blij dat ik ze niet heb gekocht maar heb geleend bij Passend Lezen.

Op naar de Grisha trilogie, eindelijk!

dnf

Een gedachte over “Recensie: Claudia Gray – Duizend Stukjes Van Jou (Firebird #1) [niet uit gelezen]