Recensie: Cis Meijer – Moordspel

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een Young Adult van eigen bodem heb gelezen. Meestal doe ik dat niet omdat ik Nederlandse YA vaak te jeugdig vind. Toen ik las dat Cis Meijer naar YALFest komt en dat het moordspel een onderdeel van het randprogramma is, besloot ik het boek te lezen. Hopelijk wordt het manuscript van het boek niet gevolgd haha. Vind ik Moordspel inderdaad te jeugdig?

Titel: Moordspel
Auteur: Cis Meijer
Publicatiedatum: 20 september 2016
Uitgeverij: Uitgeverij De Fontein
ISBN: 9789026140952
Aantal pagina’s: 304

Robin en Kai gaan samen met hun klas op schoolkamp. Samen met hun vrienden zouden ze de grootste lol gaan trappen terwijl ze het moordspel zouden spelen. Het moordspel is namelijk het thema van het schoolkamp in de Ardennen. Maar een paar dagen voor het kamp wordt Kai wegens slecht gedrag geschorst en hij mag dus niet meer mee. Robin besluit samen met haar vrienden Liz, Sem en Mauro de verantwoordelijke leraar terug te pakken. Maar dan verdwijnt hun leraar spoorloos en dat was nou ook niet de bedoeling. Als haar beste vriendin Liz ook verdwijnt, weet Robin dat er iets goed mis is. Lukt het haar om Liz en haar leraar te vinden?

Moordspel is opgedeeld in twee verschillende soorten hoofdstukken. De hoofdstukken die alleen een uitgeschreven getal als titel hebben zijn verhalen van een mysterieus persoon. Meteen roept dat de nodige vragen op. Wie is deze persoon en waar gaat het allemaal over? Op een gegeven moment kom je daar wel achter, maar het raadsel blijft tot het eind onopgelost. De hoofdstukken die ook echt het titel “hoofdstuk” hebben, worden verteld vanuit Robin.

Om eerlijk te zijn vond ik Moordspel eigenlijk helemaal niet zo spannend. Ik denk dat dat aan mijn leeftijd ligt en aan het feit dat ik al veel Young Adult heb gelezen. Ik snap dat het voor de jongere lezer wel degelijk een boek is dat je op het puntje van je stoel laat zitten. Ik merk dat ik een beetje uit het middelbare school gedoe ben gegroeid. Dat vind ik jammer van Nederlandse YA, want deze boeken zijn zeker niet slecht. De hoofdpersonen zijn wel een stuk jonger dan die in buitenlandse YA, waardoor je je vaak niet goed kunt identificeren met het Nederlandse hoofdpersonage.

Ik vond het verhaal ook wat kinderlijk overkomen. Waarom zou je een leraar terugpakken en dan ook op zo’n manier? Dat neemt niet weg dat ik niet door het boek heen vloog. Toen ik er eenmaal voor ging zitten had ik het binnen een dag uit. Dit komt waarschijnlijk ook door bovengenoemde. Dat maakt dat het boek heel vlot weg leest. Gelukkig komt er nog wel een stukje zelfreflectie van Robin aan bod en dat is wel mooi om te zien. Al met al een prima boek voor tussendoor wat mij betreft. Voor de jongere lezer is dit zeker wel een goed, spannend boek wat zeker op de lijst kan. Denk hierbij aan de brugklas of misschien wel de tweede of derde van de middelbare school.

Moordspel is een prima boek voor tussendoor. Voor de jongere lezer is het zeker een spannend boek, al vond ik dat zelf niet zo. Ik had het boek binnen een dag uit, maar zat niet op het puntje van mijn stoel. Leeftijd speelt hierin een belangrijke rol. De acties in het boek waren wat kinderlijk en puberaal en ik kon me er totaal niet mee identificeren. Jammer dat hoofdpersonen in Nederlandse Young Adult een stuk jonger zijn dan die in de buitenlandse. Hierdoor neig ik meer naar het lezen van een internationale YA dan een Nederlandse. De personages en thematiek zijn vaak een stuk volwassener en wat meer gelaagd. Nogmaals, Moordspel is zeker niet slecht, ik vond het ook wel leuk om dit boek te lezen. Maar het is gewoon te jeugdig voor mij. Toch waardeer ik dit boek met een mooie 3 sterren.