Recensie: Carlie van Tongeren – Heerestraat & Rozenlaan

Toen Blossom Books dit boek aankondigde, was ik meteen nieuwsgierig. Dit is namelijk het eerste van oorsprong Nederlandse fictieboek dat door deze uitgeverij wordt uitgegeven. Ik ben een groot fan van de boeken van Blossom Books en dan voornamelijk van hun fantasy boeken. Ik was dus benieuwd wat Heerestraat & Rozenlaan mij zou brengen. De recensies van mede bloggers beloofden in ieder geval al veel goeds.

Recensie: Carlie van Tongeren – Heerestraat & RozenlaanHeerestraat en Rozenlaan by Carlie van Tongeren
Published by Blossom Books on June 5, 2018
Pages: 376

Nina’s ouders zijn net gescheiden. Dat betekent niet alleen dat Nina vanaf nu elk weekend met een enorme weekendtas heen en weer moet fietsen tussen twee huizen, maar ook dat ze in sneltreinvaart moet wennen aan de nieuwe situatie. Aan de nieuwe vriendin van haar vader bijvoorbeeld, die twee kinderen heeft: Lindi (type valse stiefzus) en Mark (headbangende metalfan). En aan het feit dat haar moeder als een zombie-in-pyjama door het huis wandelt.Eigenlijk heeft Nina het al druk genoeg met voetbal, vriendinnen en haar laatste schooljaar – en nu komt dit er ook nog bij. Hoe moet ze dit in hemelsnaam allemaal tegelijk doen?

Laat ik meteen maar beginnen door te zeggen dat dit boek een enorme pageturner is. Na twee uurtjes lezen op een doodgewone maandagavond had ik het boek al bijna voor 3/4 uit. De volgende dag was er alleen nog een treinritje Amsterdam-Den Haag voor nodig om het boek ook echt uit te krijgen. Dat lukte vlak voor mijn eindstation.

Nina haar ouders zijn gescheiden en dat is een vechtscheiding. Ik kan me half inleven in Nina. Mijn ouders zijn ook gescheiden, maar dat was een nette scheiding en die is nog steeds netjes. Ik was ook al 20 toen ze uit elkaar gingen en dan bevind je je al in een hele andere levensfase en situatie dan Nina. Ik mocht gewoon kiezen hoe ik mijzelf tussen twee huizen verdeelde en er was niets opgedrongen. Ook geen stiefouders en -broers of zussen.

Heerestraat & Rozenlaan is een boek waar ik verder niet zoveel over kan zeggen. Ja, Lindi is echt niet aardig en Mark is misschien een beetje te aardig, maar ik weet niet. Ik kan moeilijk over situaties uitweiden of heel diep op personages in gaan. Wat mij betreft hadden de personages ook niet echt diepgang. Ik denk wel dat jongeren van gescheiden ouders veel aan dit boek hebben. Zeker als ze te maken hebben met een vechtscheiding en niet met een echtscheiding.

Heerestraat & Rozenlaan is een boek dat lekker weg leest, maar waar niet echt een spanningsboog in zit. Ik merk dat ik tegenwoordig wel meer op zoek been naar zo’n spanningsboog. Natuurlijk wist ik van tevoren dat dit boek niet echt spannend zou zijn, maar toch miste ik die spanning een beetje. Jammer. Desondanks toch een goede waardering voor het eerste van oorsprong Nederlandstalige fictieboek van Blossom Books.